Z Kuşağı ve Pazarlama Nedir?
Merhabalar… Bu ayki yazımda uzun zamandır en sık karşılaştığım sorulardan biri olan “Z kuşağına pazarlama nasıl olmalıdır?” sorusuna cevaplar vermeye çalışacağım. Z kuşağı artık büyüdü ve birçok firma marka hedefi haline geldi.
Makaleye öncelikle Z Kuşağı Kimdir? Sorusunun cevabını vererek başlamak en doğrusu olacaktır.
“Oxford Learner’s Dictionaries, Z kuşağını “90’ların sonu ile 2000’lerın başı arasında doğmuş bir grup insan” olarak tanımlıyor.” Z kuşağı günümüz gençlerinden oluşan oldukça büyük bir kesimdir ve bu genç neslin en belirgin özelliği internetsiz hayatı hiç tanımamış olmalarıdır. Hayatlarında her zaman internet olması çevrim içi dünyayı çok iyi kullanmalarına sebep olmuştur. Ayrıca bu nesil dünya tarihinde yetiştirilmiş en zeki nesil olarak da kabul edilmektedir.
Diğer nesiller ile kıyaslandığında örneğin X kuşağı (1960-1979 doğumlular) için statü en önemliyken, Y Kuşağı (1980-1994 doğumlu) tamamen özgün deneyimlerle ilgilenmektedir.
Mc Kinsey’in araştırmasına göre Z kuşağının ana itici gücü gerçeği aramak olarak biliniyor ve Z kuşağı bilgi aramada veya doğruyu ararken veri kaynakları arasında çapraz başvuruda bulunma konusunda herkesten çok daha başarılılar.
Bu gibi sebeplerle Z kuşağı için yapılacak dijital pazarlama çalışmalarında ekstra bir çalışmaya kesinlikle ihtiyaç vardır. Yeni ve en büyük nesil haline gelen Z Kuşağı’nda yankı uyandırmak amacıyla pazarlama stratejilerimizi ve kampanyalarımızı iyileştirmek için mevcut araştırmaları, anketleri ve verileri nasıl kullanabileceğimize gelin beraber göz atalım.
Z Kuşağına Pazarlama Yapmak Zor Mu?
Z kuşağının ürünlere ilgisinin farklı oluşu, harcamalarının çok yönlü yapmaları gibi sebeplerden geleneksel pazarlama yöntemleri Z kuşağı üzerinde pek işe yaramayıp onları satın almaya ikna edememektedir.
Bu gibi sebeplerle Z kuşağına pazarlama yapmak zordur ve pazarlamacılar farklı pazarlama teknikleri ile onları ikna etmeye çalışmaktadır.
Peki neden Z kuşağına pazarlama yapmak önemli? diye sorarsanız bunun cevabı da aslında çok basit. Çünkü işletmeler, markalar pazarlama çalışmalarında her zaman en geniş kitleye ulaşmak isteler ki Z kuşağı oldukça geniş bir kitledir.
Diğer yandan yapılan bir araştırmaya göre Z kuşağının günümüzde 360 milyar dolarlık bir harcama kapasitesine sahip olmaları ve bu gelirin her gün artması da işletmelerin iştahını kabartan bir başka sebeptir. Aslında Z kuşağı, her zaman düşündüğümüz kadar kararsız ve kolay sanılan insanlar değillerdir.
IBM İş Değeri Enstitüsü ve Ulusal Perakende Federasyonu tarafından hazırlanan bir rapor, Z Kuşağı ve marka yakınlığı çevresinde bazı ilginç eğilimleri ortaya çıkardı.
- Ankete katılanların %59’u birlikte büyüdükleri markalara güvendiklerini söylüyor.
- Z kuşağının %46’sı bir markayla “güçlü bir bağ veya sadakat” ilişkisi içerisinde olduklarını belirtiyor.
- Z kuşağının %66’sı favori bir markadan uzun süreli olarak alışveriş yapmaya devam ediyor.
- Z kuşağının büyük kısmının halen ailesi ile birlikte yaşıyor olması, ailelerinin fikirlerinin de değiştirebilme gücüne sahip oldukları kabul edilmiş bir doğrudur. Bu, bağlantı kurdukları markalarla ilişkiler kurmak ve sürdürmek istediklerini ve oldukça sadakatli olduklarını gösteriyor. Bu nedenle, markaların Z Kuşağı müşteri tabanını geliştirmesi çok önemlidir.
Pazarlamada Sormanız Gereken Sorular
Hangi hedef kitleye pazarlama yapıyor olursanız olun, hedef kitlenizin kim olduğunu anlamanız gerekir. Basitçe “A’ya pazarlama yapıyoruz” diyemezsiniz. Bu tarz dijital pazarlama çalışmaları günümüzde harcadığınız paranın çöpe gitmesi anlamına gelmektedir. Hedef kitlenizin kim olduğunu derinden anlamak için aşağıdaki soruların cevaplarını vermeniz gerekir.
- Karşılaştıkları zorluklar neler?
- Ne yapmaktan zevk alıyorlar?
- Neleri seviyorlar?
- Onları harekete geçiren şey nedir ve daha da önemlisi sizden ne bekliyorlar?
Kitlenizi detaylı bir şekilde tanıyın ve analiz etmek pazarlama çalışmalarının ilk adımı olmalıdır. Bu Z kuşağı veya farklı bir hedef kitle olabilir. Buradan sonraki işlemler Z kuşağı için yapabileceğiniz pazarlama yollarıdır.
Platforma Uygun İçerikler ve Reklamlar Oluşturmalısınız
Pazarlamacılar oluşturdukları içerikleri çoğaltmayı tercih ederken aslında pazarlama yapılan platformların kitlesi farklıdır. Yani oluşturulan içerikleriniz yayınlandığı bir platformda çok fazla etkileşim alıp ilgi çekerken başka bir platformda aynı ilgi veya etkiyi görmez.
Örneğin; Tiktok için oluşturulmuş bir içerik LinkedIn veya Facebook’ta hiç etkileşim almayabilir. Sosyal medya platformlarının kullanıcılarını dikkate alıp her platforma uygun içerikler hazırlamak gereklidir ki diğer yandan TV’de kendi başına tamamen ayrı bir dünyadır. Buradaki olay aslında kullanıcılar aynı olsa bile platformlara göre farklı kimliklere bürünmeleridir.
Aslında Z kuşağı, her sosyal medya platformunu kendine özgü kullanmayı bilen ve buna yönelik hareketler yapan markaları tercih etmektedir. Bunun sebebi ise bu markaları kendilerine yakın bulmalarıdır.
Örneğin:
- İstek uyandıran gönderiler için Instagram kullanımı.
- Günlük anlar için Snapchat kullanımı.
- Eğlenceli ve trend meydan okumalar için TikTok kullanımı.
- Haberler için Twitter kullanımı.
- Kariyer odaklı içerik için LinkedIn kullanımı.
Ücretli veya organik olarak sağladığınız içeriğin başarılı olmasını istiyorsanız, yayınladığınız çevrimiçi sosyal topluluğa uyum sağlamanız gerekmektedir.
Kısa Sürede En Fazla Bilgiyi Vermeye Çalışın
Z kuşağının en çok kullandığı platformlar Instagram, Tiktok ve Snapchat’tir ve bu platformlar onlara keyif vermektedir. İçeriklerinizi bu platformlara uygun (Mobil cihazlar için optimize edilmiş) olarak hazırlamak faydalı olacaktır.
Z kuşağı için fazlasıyla video içerik üretmeye çalışın. Video içerikle pazarlama için en önemli faktörler arasındadır ve mobil cihazlara her zaman öncelik verme bu nesil akıllı telefonlarında gördüğü videoları inceler ve görsel içeriklere göre daha fazla benimser.
Youtube’un kendine özgü azalmayan kitlesi ve Tiktok’un bu kadar hızlı büyümesi de aslında bu sebeplerdendir.
Z kuşağının dikkatini çekmeye yarayan bir diğer konuda özgünlüğe verdikleri önemdir. Markaların sesi, tonu, kişiliği onlar için özgünlüğün bir belirtisidir ve güvenirlik onlar için her zamankinden çok daha önemli bir faktördür. Bu sebeple pazarlama çalışmalarınızda hedef kitleniz ile uzun süreli ilişkiler kurup onların güvenini kazanmaya çalışmak doğru bir yaklaşım olacaktır. Bu nesle yapacağınız yatırım aranızdaki sadakati güçlendirecek ve ilişkinizi arttıracaktır.
İçeriklerinizin kamera arkası görüntüleri, çalışanlarınız veya müşterileriniz ile yapılmış röportajlar, büyük prodüksiyonlar yerine kişisel cihazlar ile üretilmiş içerikler bu nesil üzerinde daha fazla etkileşim ve güven sağlamaktadır.
Cep telefonu ile çekilmiş kurgusuz gibi gözüken birçok içeriğin, büyük bütçeler harcayarak hazırlanmış reklam kokan içeriklere göre çok daha fazla etkileşim alıp viral olmasının sebebi de aslında yine bu neslin özgün içerik ve bilgi arayışı içinde olmasından gelmektedir.
Bu nesil için bir başka önemli konuda şeffaflıktır. Unutmayın ki Z kuşağı çoğunlukla gerçeğin peşindedir. Yapılan hataların üstünü örtmeye çalışmak onları sizden uzaklaştıracaktır. Diğer yandan yaptığınız bir hatanın sorumluluğunu almak sizi onların gözünde daha da güvenilir hale getirecektir.
Influencer’lar Z kuşağını için önemli bir yol göstericidir. Bu sebeple pazarlama çalışmalarınızda Influencer’lara yer vermelisiniz. Fakat buradaki asıl strateji pazarlama stratejisini Influecer’ın kendisine bırakmanız olacaktır.
Yönlendirme yapmanız Influecer’ın inandırıcılığını yitirmesine ve olayın dikkat reklama dönmesine sebep olacaktır. Tam aksine Influecer’ın kendi takipçilerine uygun doğal bir şekilde ilerlemesi çok daha verimli olacaktır. Yakın tarihli bir rapor, Z kuşağı kadınlarının %24’ünün ve erkeklerin %16’sının satın alma kararlarında Influecer’ların yönlendirmelerini dikkate aldığını ortaya çıkarmıştır.
Eğlence Z kuşağının hayatının bir parçasıdır ve genellikle bu eğlenceyi sosyal medya platformlarında ararlar ve genelde de bulurlar. Pazarlama çalışmalarınızda eğlenceli, maceracı veya meydan okuma tarzında içerikler ile Z kuşağına 1 adım daha yaklaşabilirsiniz. İçerik üretmeseniz bile gündem olmuş eğlenceli bir konuya sizde katılmaktan çekinmemelisiniz.
Yapılan bir ankette normal bir kullanıcının çekmiş olduğu bir tatil fotoğrafı ile stok görsellerden alınmış başka bir tatil fotoğrafı arasında seçim yapması istenen Z kuşağı katılımcılarının %80 gibi büyük bir kısmı normal kullanıcının çektiği fotoğrafı seçmiştir.
Bu aslında Z kuşağının gerçeği arayışından kaynaklanan doğal bir orandır. Onlar için kullanıcıların tatilde çektiği fotoğraf veya yaptığı bir yorum, işletmenin kendi çektiği fotoğraf veya yaptığı açıklamadan çok daha önemlidir.
Z kuşağı interneti herkesten iyi kullanıyor olsa bile alışverişlerinin büyük kısmını perakende olarak mağazadan yapmayı sevdiği de bir gerçektir.
Buda bu nesil ile bağ kurabilmek için onlara her türlü platformdan ulaşmaya çalışmanız gerektiğinin bir göstergesidir. Onlara ulaşmanın en iyi yolu, platformları ve araçları akıllıca, düşünerek ve net bir niyetle kullanmak olacaktır.
Umarım sizler için faydalı ve yaralı bir içerik olmuştur. Bir sonraki makalemde görüşmek dileğiyle…
www.sektorumdergisi.com/z-kusagi-ve-pazarlama/