(0212) 212 5736 / (0542) 345 1980

Facebook’un Tarihi

Facebook'un Tarihi
Facebook’un Tarihi

Facebook Kısa Tarihi

Facebook insanların birbirileri ile irtibat kurması, bilgi akışı ve sosyal ilişkiler kurmasını sağlayan sosyal medya platformudur. Günümüzün kullanıcı sayısı bakımından en büyük sosyal ağ platformu olan Facebook’un tarihi hakkında hazırladığımız bu makale ile geçmişten günümüze kısa bir yolculuk yapabilirsiniz.

Facebook’un tarihi hakkında hep birlikte kısa bir yolculuğa çıkmadan önce Seolog Facebook sayfamızı takip etmeyi unutmayın 🙂

2004 yılının Şubat ayında Harvard üniversitesi öğrencisi Mark Zuckerberg tarafından öncelikle Harvard öğrencilerinin kullanması için kurulan thefacebook.com olarak yayına başlayan bir platformdu. İlerleyen zamanlarda ABD’nin Boston bölgesindeki birkaç okulu bünyesine katan Facebook IVY Ligi okullarının hepsini kapsayarak büyüme yolunda büyük bir ivme kazandı.

Facebook ilk yılında ABD’ deki bütün okulların öğrencilerine hitap etti. Facebook platformuna üye olan bireyler daha önceden okudukları okulların E-mailleri ile bu sosyal medya ağına üye olabilirlerdi. Bu oluşumun içerisine sonradan farklı bölgelerden lise ve büyük birçok şirket dâhil oldu. 2006 yılında bütün e-postalara bir takım sınırlamalar getirdi. Facebook kullanan kişiler Profillerinde okudukları okuldan, çalıştıkları şirketlere kadar birçok bilgiyi paylaşıp, ekleyebiliyordu. Dünyanın en çok ziyaret edilen internet sitelerinden biri olan Facebook, Google Play Store üzerinden indirilme sayısı olarak 5 milyarı aşan kullanıcıya ulaşmıştır.

Facebook’un Oluşumu

Facebook’un tarihi aslında 2003 yılında başlamaktadır. 2003 yılı bitmeye yaklaşırken Mark Zuckerberg’in yazılımını yazmaya başladığı Facebook’un ilk hedeflerinden biri Columbia Üniversitesi önde gelmek üzere birçok ABD üniversitelerinde öğrenciler arasındaki sosyal bağları güçlendirmeyi amaçlıyordu. Üniversitelerin Facebook’u kullanmaya başlamasından sonraki süreçte, reklam, medya, sponsor ve finans noktalarına odaklanan Facebook yetkililerinin bu adımdaki amaçları bu platformu yükseltip dünya çapında popüler hale getirmekti.

2004 yılının Nisan ayına gelindiğinde Zuckerberg, Dustin Moskovitz ve Eduardo Saverin öncülüğünde TheFacebookLLC bünyesinde kurulmuş olan şirket ile birlikte Facebook bir ivme kazandırıldı. Kurumsal kimliği oluşan Facebook Peter Thiei tarafından 2004 yılının Haziran ayında 500.000 dolarlık bir yatırım aldı. Sonrasında 2005 yılının Mayıs ayında Accel Partners şirketi tarafından 13 milyon dolarlık bir yatırım daha alan Facebook bugünkü halini almaya başladı. Bu yatırımdan sonra 2006 yılından itibaren 13 yaş sınırı getirip e-posta doğrulamayı zorunlu hale getirdi.

Facebook İstatistiksel Bilgileri

Alexa’nın sunmuş olduğu veriler göz önünde alındığında, Facebook 2014 yılının ilk yarısında dünya çapında en çok ziyaret edilen 2. internet sitesidir. Bu durum dışında Orta doğunun sayılı ülkelerinden biri olan Mısır’da en çok ziyaret edilen internet sitesidir. ABD, Türkiye, Panama, Avustralya ve Norveç gibi ülkelerde en çok ziyaretçinin uğradığı 2. web sitesi seçilmiştir. Güney Afrika, Kanada, İsveç ve Birleşik Krallık gibi ülkelerde en çok tercih edilen internet sitelerinden biriydi.

Facebook günümüzde de dünyada en çok ziyaret edilmiş web sitelerinde ilk sıralarda yer almaktadır. Güncel Facebook kullanıcı sayısı 1 milyar 350 milyonu aşmıştır. Facebook kullanımı ücretsiz olmasına karşın asıl gelir kaynaklarının temelinde tabiki de kullanıcılar yer almaktadır.

TechCrunch verilerine göre Facebook’u ABD üniversitelerinde okuyan öğrencilerin %90’a yakını kullanmakta ve bu öğrencilerin yaklaşık %75’i her gün bu internet sitesini ziyaret etmektedir. Facebook yetkililerinden Chris Hughes’ın yaptığı açıklamalarda Facebook üyelerinin bu sitede günlük olarak 19 20 dakika aralığında vakit geçirdiğini ifade etmişti. 2009 yılının ilk çeyreği bitmek üzereyken Facebook’un yeni versiyonu ve yeni ara yüzü tüm Facebook hesaplarında kullanıldı. Facebook’un yeni ara yüzü birçok kullanıcı tarafından eleştiri aldı. Ancak bazı kesimlerde yeni ara yüzü başarılı buldu.

Maddi gelirlerini reklam, sponsor gruplar gibi bilindik kaynaklar ile sağlayan web sitesi, Instagram ve Whatsapp gibi ürünleri de bünyesinde bulundurarak kullanıcıları hakkında inanılmaz büyük bir dataya sahiptir. Bu dataları hiç bir zaman kabul etmese de Mark Zuckerberg hakkında bir çok dava açılmıştır. Kullanıcıların kişisel bilgilerini 3. taraf kuruluşlar ile paylaşmadığını iddia etse bile değişik algoritmalar ve 3. taraf yazılımlar ile yapılabileceklerin sınırı yoktur.

Teknik olarak Facebook İnternet otoriteleri tarafından en çok beğenilen alt yapıya sahipti. En başarılı web uygulamalarından biri olarak kabul edilen Facebook genel anlamda dünya üzerindeki en başarılı internet sitelerinden biridir.

Editör notu olarak eğer izlemediyseniz 2010 yapımı Sosyal Ağ (The Social Network) filmini izlemenizi kesinlikle tavsiye ediyorum. Bu film ile Facebook’un tarihi hayata geçişi, Marc Zuckenberg ve arkadaşları arasında geçen hikayeyi eğlenceli bir şekilde izleyebilirsiniz.

 

Print Friendly, PDF & Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.