(0212) 212 5736 / (0542) 345 1980

Nasıl Bir Marka Olmak İstiyorsunuz?

Bir marka mı yoksa alıp satılan bir ürün mü?
Nasıl Bir Marka Olmak İstiyorsunuz?

Nasıl Bir Marka Olmak İstiyorsunuz Acaba?

Markanız profesyonel işletmenizin en değerli varlığı olup işletmenizin itibarı ve pazardaki görünürlüğüdür. Sahip olduğunuz markaya dair en önemli nokta ise bu markanın hedef müşterilerinizle ne kadar ilgili olduğudur.

Markalarınızı geliştirirken şu 3 maddeye önem verebilirsiniz:

  • Marka geliştirmenizi iş hedefinize uygun belirlemek
  • Markayı iletmek için uyumlu bir logo, slogan ve web sitesi gibi araçlar oluşturmak
  • Ve bu markayı güçlendirmek

Güçlü bir marka işletmenizin büyümesine büyük katkı sağlar. Genel pazarlama stratejiniz marka stratejiniz ile paralel ilerlemelidir. İşletmenizi ulaşmak istediğiniz hedefe ulaştırmak için bu paralelliği sağlamak size büyük ölçüde yardımcı olacaktır.

Pazarlama sanatının büyük bir çoğunluğu marka oluşturma sanatıdır. Bir şey marka olmadığında, sadece satılan bir mal olarak kalır.
Philip Kotler

Sadık müşteri istiyorsanız, markanızın neyi temsil ettiğini ve bunu nasıl ileteceğinizi bilmeniz gerekir.

En tanınmış markaları düşünün: Coca Cola, Apple, Starbucks. Bunların 3 farklı sektörün kendi kulvarlarında ilerleyen yıldızları olduğunu söyleyebiliriz. Bu markaları duyduğumuz anda hemen duygularımız tetiklenir. Aslında bu konuyla ilgili neuromarketing (nöropazarlama) çalışmaları da mevcut ancak neuromarketing konusunu ileriki yazılarımda ele alarak sizlerle paylaşmayı düşünüyorum.

Markanız işte bu şekilde insanların zihinlerinde ve duygularında yaşarlar; bu sizin doğrudan kontrolünüzün dışında olan bir durumdur. Ancak markanızı geliştirerek buraya dolaylı olarak etki etmiş olursunuz.

Markanızı geliştirirken bunu nasıl yapacaksınız? Ne tür bir markaya sahip olmak istersiniz?

Müşterilerinizin sizi nasıl tanımlamasını istersiniz? Genç ve arkadaş canlısı mı yoksa olgun ve kurumsal mı? Yoksa yenilikçi mi? Belki de müşteriniz değişimi ve riski sevmeyen bir profile sahiptir. İşte marka stratejisiyle bu noktayı belirliyor olacaksınız. Marka stratejisi kime hitap etmek istediğinizi belirlemeniz ve ulaşmak istediğiniz hedefe varmanız için size kılavuz olacak.
Bir marka stratejisi olmadan markanızın nereye, hangi amaca ve kime hitap ettiğini bilemezsiniz.

Markalaşma tarihini araştırdığımda markalaşmanın 1500’lerde başladığını gördüm. Öğrendiğim bilgilere göre, İskandinavya’da Ancient Norse dilinde ‘’brandr’’ kelimesi yakmak anlamında kullanılmış. Marka kelimesi ilk önce yanan odun parçası, meşale olarak tanımlanmış ve 1500’lere gelindiğinde sığırlarla anılmıştır.

Eski sığır markalarının diagramı
Kaynak: https://www.tshaonline.org/handbook/entries/cattle-brands

1750 ve 1870 Sanayi Devrimiyle birlikte artan verimlilik ve teknoloji sayesinde üretim çoğalmış ve buna paralel olarak rekabet ortaya çıkmıştır. Tescilli olarak ticari markalar 1870’lerde öne çıkmaya başlamıştır. İlk Ticari Marka Yasası, 1881’de ABD kongresinde kabul edilmiştir. Firmalar fikri mülkiyetlerini korumak ve taklitçi rakiplerden kaçınmak için kendi ürünlerini tescil ettirmişlerdir.

1886’da Coca Cola ile birlikte dünya çapında lider olacak markalar doğmaya başlamıştır.. Sırasıyla Colgate, Ford, Chanel ve Lego gibi pazarlarının öncüleri ve marka liderleriyle yeni bir dönem başlamış olmuştur.

Ford ilk olarak Amerikan yapımı benzinle çalışan araç, Chanel ise kadınlar için takım elbise yapmaya başlamıştır ve bu firmalar yaratıcılıklarını konuşturarak liderliklerini kanıtlamışlardır.

Gazete, dergi ve afişlerle markalar kendi farklarını ortaya koymaya başlamıştır. Kendilerine ait logoları, sloganları kullanarak genelde bilgi amaçlı ve ürünlerinin nasıl kullanıldığını anlatmak için reklam vermişlerdir. (Markaların 1800’lerden günümüze kadar ulaşan öyküsünü de yakın zamandaki yazılarımda sizlerle paylaşıyor olacağım.) Teknolojinin de gelişmesiyle markalaşma, günümüze kadar gelişmeye devam etmiştir ve bu gelişim devamlılığını sürdürecektir. Önemli olan bu değişime ayak uydurabilmektir.

Print Friendly, PDF & Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.