SEOLOG-29-EKIM-LOGO

SEO Uzmanı

Günümüz dijital dünyasında, işletmelerin ve web sitelerinin online varlığını güçlendirmek ve arama motorlarında üst sıralarda yer almak büyük önem taşımaktadır. İşte bu noktada, SEO uzmanları devreye girer. Peki, SEO uzmanı kimdir ve ne yapar?
SEO uzmanı kimdir ve ne yapar?

SEO Uzmanı Kimdir?

Günümüz dijital dünyasında, işletmelerin ve web sitelerinin online varlığını güçlendirmek ve arama motorlarında üst sıralarda yer almak büyük önem taşımaktadır. İşte bu noktada, SEO uzmanları devreye girer. Peki, SEO uzmanı kimdir ve ne yapar? SEO uzmanları, arama motoru optimizasyonu (SEO) konusunda uzmanlaşmış profesyonellerdir. Amacı, web sitelerinin organik arama sonuçlarında daha üst sıralarda görünmesini sağlamak ve potansiyel müşterilerin dikkatini çekerek trafik ve dönüşümleri artırmaktır.

Bu makalede, SEO uzmanlarının rollerini, becerilerini ve işlevlerini daha detaylı bir şekilde keşfedeceğiz. Ayrıca, bir SEO uzmanı ile çalışmanın işletmeler ve web siteleri için sağladığı faydaları da inceleyeceğiz. İşte, SEO uzmanı ve SEO çalışmalarının önemi üzerine derinlemesine bir yolculuğa çıkmaya hazır olun!

SEO Uzmanına İhtiyaç Nasıl Başlar?

SEO’nun ne olduğunu kısaca özetleyerek konumuza başlayalım. Örneğin offline olarak bahçe mobilyaları sattığınız İstanbul’da bir mağazanız var. Mağazanıza müşteri çekmek için ürünlerinizi tanıttığınız bir web sitesi yaptırıp yayına aldınız. Buraya kadar her şey normal ancak sonrasında ne umutlar ile açtığınız bu web sitesine bahçe mobilyası arayan ziyaretçilerin girmesi gerekiyor ki ürünlerinizi görsün, sizi arasın ve hedefiniz olan mağazanızı ziyaret etsin. Ancak sitenize gelen giden yok! İşte bu durumda profesyonel bir destek almanın zamanı gelmiştir ve SEO uzmanı burada devreye girer.

Bu duruma gelen mağaza sahibi öncelikle web sitesini yaptırdığı firmayı arayarak sizin yapacağınız sitenin ile başlayan cümleyi kurar vs vs. Web sitesini yapan firmadan da genelde siteniz daha yeni yükselmesi için zaman gerekli açıklaması sonrası çözüm olarak 2 seçenek sunulur…

1- Reklam yani Google Ads (SEM)
2- Arama Motoru Optimizasyonu yani SEO

Hâlbuki ki olması gereken yukarıdaki bu iki seçeneğin birlikte ilerlemesidir. Yani

3- Reklam ve SEO

Site Sahibi Hangisini Seçer?

Mağaza sahibine sunulan yada çevresinden duyduğu bu 2 çözüm yolu aslında gerçekten çözümdür. Mağaza sahibi hemen Google’a girip SEO Nedir? SEM Nedir? gibi aramalar yapar ve nedense SEO’ya ihtiyacım yok vereyim parayı reklamım çıksın, oradan bir şeyler kazanırsam optimizasyonu düşünürüz zaten iş güç yok, ekonomi berbat, ülkenin ekonomisini ben mi kurtaracağım şeklinde yorumlar ile reklam vermeye karar verir. Bir grupta SEO kolaymış onu ben yapayım reklam vereyim şeklinde düşünerek reklama yönelir. Bu durumda;

Internet Reklamcılığı (Google Ads, Instagram, Facebook vs.)

Sadece reklamı seçen site sahibi için; İnternette arama motorları ve sosyal medya sitelerinde reklam vermek hedeflediğiniz kitleye ve bölgeye çok kısa sürede erişmenizi sağlar. İyi kurgulanmış reklamlar gerçek anlamda müşteri yani kazanç olarakta geri döner. Ancak internet reklamlarının bazı dezavantajları vardır ki bunun en önemlisi para verdiğiniz sürece görünürsünüz. Reklamları durdurduğunuzda kaybolursunuz! Bazı sektörlerde rekabet çok yüksektir buda reklam maliyetlerini çok arttırır. Çoğu kişi bilmez ama Google’da yapılan 10 aramanın sadece 3 tanesinde reklama tıklanır. Geri kalan 7 tıklama reklamlardan sonra gelen organik arama sonuçlarına gider.

Google’da yılda kaç arama yapılıyor? Google’da en çok aranan kelimeler? Google İstatistikleri sayfamda sizi bekliyor.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

Sadece arama motoru optimizasyonu (SEO) seçen site sahibi için; SEO, özellikle küçük ve orta ölçekli, markası için düzenli bir bütçe ayırmak istemeyen firmaların tercih etmediği seçenek olarak kalır. Tabiki neden SEO yaptırması gerektiği bilen firmalar, kişiler bütçeleri el verdiği kadar bu 2 seçeneği aynı anda kullanmaya çalışır. Dezavantajları ise uzun vadede kar ettirse de oldukça yavaş, zahmetli ve site sahipleri için sıkıcı bir süreçtir. Doğru kurgulanmadığı veya yapılmaması gereken şeyler yapıldığında oldukça riskli ve geri dönülemez sorunlar ortaya çıkarabilir. Bir çok alan adı işi bilmeyen kötü SEO uzmanı yüzünden Google’dan ban yemiştir.

SEO ve Reklam

3. seçenek olan SEO ve SEM aynı anda çalışıldığında biri diğerinin eksikliğini giderir. En basiti şudur SEO çalışmalarında istenilen yere gelebilmek için çalışılan sitenin durumu, kelimenin rekabet durumu gibi etkenlere göre bir zaman gerekir. Bu zaman zarfında ziyaretçi kaçırmamak için reklamlar kullanılarak belli bir ziyaretçi siteye çekilebilir. Reklamlardan gelen ziyaretçilerin web sitesinde dolaşması zaman geçirmesi sayesinde de SEO’da yükselme süresi kısalacaktır. Diğer yandan özellikle Google Ads reklamlarında tıklama başı maliyeti (TBM) belirleyen çarpanlardan biri kalite puanıdır. SEO kalite puanının artmasına böylelikle TBM’nin düşmesine yardımcı olur.

Konu uzadı biliyorum ama şimdi toparlıyorum merak etmeyin. Bu seçeneklerden içinde SEO geçenleri tercih eden bahçe mobilyası mağazasının sahibi freelancer çalışan SEO uzmanı ile veya SEO Firması ile çalışmak için kolları sıvar. İşte SEO uzmanı ihtiyacı burada ortaya çıkar. Daha önce bir seocu ile çalışmayan mağaza sahibi önceliği tanıdık, yakın, eş dosta tanır. Böyle biri çıkmazsa sitesini yaptırdığı ajansa, eğer tasarım ajansı SEO hizmeti vermiyorsa ülkemizin %95’i gibi Google’da arama yaparak SEO işine girişir. SEO için anlaştığı firma veya kişi birazdan anlatacağım işleri yapmaya çalışır.

SEO Uzmanı Nedir?

Asıl konumuz olan SEO uzmanı kimdir? bölümüne şimdi gelebildik, SEO Uzmanı web sitelerini oluşturan sayfa, görsel, css gibi dosyaları optimize ederek arama motorlarında (Google, Yandex, Bing vb. gibi) organik arama sonuçlarında üst sıralarda çıkarmak için çalışan kişidir. Yapılan bu arama motoru optimizasyonu; arama motoru, kullanıcı profili, hedef kitle, hedef bölge ve sektöre göre değişiklik gösterir. SEO Uzmanı, web sitesinin mevcut durumunun analizini yaparak bu analize göre sitenin en uygun hale getirilmesi, takibi ve raporlaması ile SEO sürecinin eksiksiz ilerlemesini sağlar.

Yukarıdaki metinde klasik bir SEO uzmanı tanımını yaptım. Fakat gerçekten “İyi Bir SEO Uzmanı” sürekli kendini geliştiren, müşterisinin sektörünü, gelişimini takip eden, ortak çalışmaya açık, anti SEO, negatif SEO, black SEO gibi tüm arka kapıları bilen, rakip çalışmalarını analiz etme kabiliyetine sahip, pazarlama teknikleri konusunda bilgi sahibi olmak zorundadır. En önemlisi sürekli öğrenmeye ve gelişime açık olmalıdır. Bu tanım gözünüzü korkutabilir ancak unutmayın ki en iyi seo uzmanı gerçekten bunların tümünü yapabilen insan olarak etik, iyi niyetli ve bilgisini paylaşmaktan çekinmeyen kişidir.

Eğer birine ne iş yapıyorsun? dediğinizde cevap olarak “Bazı anahtar kelimeler için müşterilerin Google’da daha üst sıralarda yer almasına yardımcı oluyorum” diye cevap alıyorsanız bu kişi SEO Uzmanı’dır. Genelde bir çok SEO uzmanı işini tarif ederken nasıl cevap vereceğinden pek emin olamıyor.

SEO Uzmanlık Alanları

SEO mesleği içinde farklı uzmanlık alanlarını ve spesifik görevleri temsil etmektedir. Her bir uzmanlık alanı, SEO stratejilerinin belirli bir yönünde derinleşmeyi gerektirebilir ve uzmana özgü yetenekleri ve bilgi birikimini gerektirmektedir. İşte bazı SEO uzmanlık alanları;

SEO Stratejisti | SEO Strategist
SEO Analisti | SEO Analyst
SEO Proje Yöneticisi | SEO Project Manager
SEO Uygulama Uzmanı | SEO Implementation Specialist
Teknik SEO Uzmanı | Technical SEO Specialist
SEO Kampanya Yöneticisi | SEO Campaign Manager
İçerik SEO Uzmanı | Content SEO Specialist
Mobil SEO Uzmanı | Mobile SEO Specialist
E-ticaret SEO Uzmanı | E-commerce SEO Specialist
Lokal SEO Uzmanı | Local SEO Specialist
SEO Veri Analisti | SEO Data Analyst
SEO Koç/Mentör | SEO Coach/Mentor
SEO Marka Uzmanı | SEO Brand Specialist
SEO İçerik Stratejisti | SEO Content Strategist
SEO İçerik Pazarlamacısı | SEO Content Marketer
SEO Backlink Uzmanı | SEO Backlink Specialist
SEO Eğitmeni | SEO Trainer
Video SEO Uzmanı | Video SEO Specialist

SEO Uzmanı Nasıl Olunur ?

Günümüzde bir çok genç arkadaş hızlandırılmış SEO kursları veya internet üzerindeki ücretsiz SEO eğitimlerini alarak kendilerine SEO uzmanı, Linkedin’deki havalı haliyle SEO expert veya SEO specialist diyebiliyor. Kimseyi yargılamak haddime değil ama gerçek şu ki; birinin kendine her hangi bir konuda uzman diyebilmesi için gerçekten o konuda uzman olması ve öğrenmeye, her gün kendini geliştirmeye devam etmesi gerekir.

Uzman; kendini belli bir alanda özel olarak yetiştirmiş, belli bir işte, belli bir konuda üstün çalışmaları, geniş görüş ve bilgisi, becerisi olan kimse demektir.

Her hangi bir SEO Eğitimi almak SEO uzmanlığı yolunda başlangıçtır. Fakat uzmanlık sürecinde en belirgin özellik deneyim ve tecrübedir. Bu sebeple mutlaka kendinize hedefler koyarak bu hedeflere ulaşacak bilgi ve birikimi sağlamalısınız. Büyük küçük bir çok kaynağı takip etmelisiniz. Kendinize ait bir kaç test alan adınız olmalı ve onlar üzerinden testler denemeler yapmalısınız. Bir başka tavsiyem de, kendinize bir rol model belirlemeniz olacaktır. Bu rol model kişiyi ayrıca rakip olarak ta görürseniz ondan bir şeyler öğrenirken hemde onu geçmek için çalışmak uzman olma sürecinizi hızlandıracaktır.

Sürekli eğitim ve sürekli kendini geliştirme dışında bazı temel disiplinlere de sahip olmalısınız ki aslında bu disiplinler, bence bir çok kişinin normal hayatında da olmalıdır. En azından kendinizi bu yöne doğru yönlendirmeye çalışmalısınız. İşte bu disiplinler;

Öncelikle sabır sabır sabır! Bunun üzerinde çok duruyorum çünkü SEO işinde beklemeyi sabretmeyi bilmeniz gerekiyor. Müşterilerinizin keyfini beklersiniz, yazılımcı veya tasarımcıyı beklersiniz, makale yazılmasını beklersiniz beklersiniz de beklersiniz… Hepsinden önemlisi arama motoru botlarını beklersiniz.

Etik ve iyi niyetli davranışlar. Ne olursa olsun unutmayın ki günün sonunda kazanan her zaman iyiler olur. Bu sebeple yaptığınız tüm işlemleri etik kurallara uygun yapın. Black SEO veya Grey SEO teknikleri sadece günü kurtarır ama önemli olan geleceği kurtarmaktır. Uyguladığınız black seo teknikleri yüzünden müşterinizin sitesi ceza alırsa veya en kötüsü Google’dan çıkarılırsa? Emin olun yaptığınız başarılar kimse tarafından görülmez ama başarısızlıklar o kadar çabuk yayılır ki inanamazsınız.

Programlı çalışmak, sadece SEO uzmanları için değil her hangi bir sektörde, konuda uzman olmak için gereken önemli bir noktadır. Programlı çalışmak her şeyden önce verimliliği en üst seviyeye çıkarır, hata yapma oranını düşürür, unutkanlığı önler. Programlı çalışmak için kendinize özel bir karar verme alanı belirleyin, defter tutmayı alışkanlık haline getirin, otomasyon programları kullanın en azından Outlook, hem kendiniz hemde projeleriniz için iş akışı oluşturun, en önemlisi hedeflerinizi planlayın.

SEO Uzmanı Nasıl Olunur?
SEO Uzmanı Nasıl Olunur?

Analitik düşünme kabiliyeti, çoğu kişide olmayan bir özellik olsa bile öğrenilip, geliştirilebilir. SEO uzmanı olmak istiyorsanız unutmayın ki yüzlerce binlerce veri ile karşılaşacaksınız. Bu verinin ne olduğunu bilmek tek başına bir şeye yaramaz. O veriyi işleyebilecek düşünme yapısına sahip olmalısınız. En basiti Google Analytics’teki veriler. Bunun dışında bir çok sorun, acil vermeniz gereken kararlar vb. gibi süreçler ile karşı karşıya kalacaksınız. Bu durumlarda etik ve etkili çözümler üretebilmek için analitik düşünme kabiliyeti fazlasıyla gereklidir.

ve günün sonunda aşağıdaki konularda bilgi sahibi olmadan SEO uzmanı olunamayacağını anlarsınız.

SEO Uzmanı Neleri Bilmeli ?

SEO uzmanları, arama motorları tarafından tercih edilen teknikleri ve en iyi uygulamaları kullanarak web sitelerini optimize etmekle görevlidir. Bu kapsamda, anahtar kelime araştırması, içerik optimizasyonu, site yapısı düzenlemeleri, bağlantı inşası ve analitik veri analizi gibi çeşitli stratejileri uygularlar. Ayrıca, arama motoru algoritmalarındaki güncellemeleri takip ederek web sitesinin uyumlu bir şekilde sıralamada kalmasını sağlamak için sürekli olarak çalışırlar.

SEO uzmanları, geniş bir bilgi ve deneyime sahip olmalıdır. Teknik SEO, on-page SEO, off-page SEO ve içerik pazarlaması gibi alanlarda uzmanlaşmış olmaları gerekmektedir. Aynı zamanda, analitik yeteneklere sahip olmalı, verileri doğru bir şekilde yorumlayabilmeli ve stratejik kararlar alabilmelidir.

Geleneksel ve Dijital Pazarlama Bilgileri

SEO aslında bir pazarlama işidir. Çünkü optimizasyonunu yaptığınız web sitesi kimin olursa olsun aslında o site bir bütün olarak sizin pazarlamanız gereken bir üründür. Sizde bu ürünü (siteyi) önce arama motorlarına onun aracılığı ile internet kullanıcılarına pazarlamaya çalışacak pazarlamacısınız. Sitenin içeriğinde ne olduğunun bir önemi yok ister e-ticaret sitesi olsun ister kişisel blog bir SEOCU’nun işi bu ürünü arama motorlarına ve arama yapan internet kullanıcılarına anlatmak, tanıtmak ve satmaya çalışmaktır. Bunu yaparken mutlaka temel düzeyde geleneksel ve dijital pazarlama tekniklerini bilmek gerekir. Bu konularda bilginiz yoksa ufakta olsa bir ön çalışma yapmanızda fayda vardır. İlerleyen zamanlar da mutlaka kendinizi geliştirmelisiniz.

Kendini Sürekli Geliştirmek

SEO uzmanı olan bir kişi kendini sürekli geliştirmek zorundadır. Çünkü teknoloji gelişiyor, arama motorları gelişiyor, tüketici davranışları gelişiyor, reklam pazarlama stratejileri gelişiyor, yapay zeka inanılmaz bir hızla hayatımıza giriyor. Böyle bir ortamda kendinizi sürekli geliştirmek zorunda kalıyorsunuz. Hepsini geçelim işin temeli olan arama motorları özellikle Google çok hızlı şekil değiştirebiliyor. (Örn; 12 Mart 2019 Google Güncellemesi)

Arama motorlarının yaptığı bir güncelleme sonrası, geçmişte önemli olan bir konu bir anda önemsiz, gereksiz bir ayrıntı oluvermiş. Örnek meta anahtar kelimeler. Geçmişte en önemli başlıklarından olan bu konu artık konuşulmuyor. Hatta SEO öğrenmeye yeni başlayanlar bunların ne olduğunu bile bilmiyor… Böyle bir sektörde kendinizi sürekli geliştirmek sektörü, arama motorlarını takip etmek zorundasınız.

İster bir firmada tam zamanlı çalışsın, ister freelancer olarak kendi işini yapsın SEOCU olabilmek için aşağıdaki konularda genel bilgiye sahip olmak gereklidir.

  • Orta düzeyde Html bilgisi.
  • Temel düzeyde CSS ve Java bilgisi.
  • Temel düzeyde yazılım ve kodlama bilgisi.
  • Orta düzeyde hosting yönetim.
  • Temel düzeyde teknik ingilizce bilgisi.
  • Temel düzeyde geleneksel pazarlama bilgisi.
  • Orta düzeyde dijital pazarlama bilgisi.

Yukarıdakiler dışında;

  • Arama motorlarının çalışma mantığını özellikle Google’ı her şeyden iyi tanımalıdır.
  • Google’ca (gugılca) bilmeli ki onu anlayıp ona kendini anlatabilmelidir.
  • Site içi SEO kriterlerini ve SEO yapılan siteye göre bu kriterleri doğru bir şekilde uygulayabilme becerisine sahip olmalıdır.
  • Google Search Console gibi araçları tamamen bilip verimli bir şekilde kullanabilmelidir.
  • Google Analytics gibi araçları tamamen bilip verimli bir şekilde kullanabilmeli ve analizinin yapabilmelidir.
  • Farklı SEO analiz araçlarını/programlarını kullanabilmelidir.
  • Tek düze değil müşterilerinin sektörünü inceleyebilmeli, sektörlere, hedef kitlelere göre SEO planı yapıp bu yönde SEO çalışmaları yapabilmelidir.
  • Sosyal medya sitelerini ve bu sitelerdeki gelişmeleri takip edebilmeli..
  • İÇERİKLERİN ARAMA MOTORLARI DEĞİL KULLANICILAR İÇİN HAZIRLANMASI GEREKTİĞİNİ BİLMELİ

Sizce listeye başka neler eklenebilir? Eklemeleri yorum bölümünden bana iletebilirsiniz.

SEO Uzmanı Maaşı

2023 SEO uzmanlarının maaşları, çalıştıkları ülke, şirketin büyüklüğü, deneyim düzeyi ve uzmanlık alanları gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak değişiklik gösterir. Aşağıda, Türkiye ve diğer bazı büyük ülkelerde SEO uzmanlarının genel olarak ne kadar maaş alabileceği konusunda birkaç örnek bulabilirsiniz.

2023 Türkiye’de SEO Uzmanı Maaşı

Başlangıç düzeyinde bir SEO uzmanının maaşı genellikle 8.500 TL ile 10.000 TL arasında olabilir.
Orta düzeyde deneyime sahip bir SEO uzmanının maaşı 10.000 TL ile 18.000 TL arasında değişebilir.
Deneyimli ve uzman bir SEO uzmanı, 18.000 TL ile 35.000 TL  veya daha fazlasına kadar bir maaş çıkabilmektedir.

Amerika Birleşik Devletleri’nde SEO Uzmanı Maaşı

Başlangıç düzeyinde bir SEO uzmanının yıllık maaşı genellikle 30.000 USD ile 45.000 USD arasında olabilir.
Orta düzeyde deneyime sahip bir SEO uzmanının yıllık maaşı 45.000 USD ile 70.000 USD arasında değişebilir.
Deneyimli ve uzman bir SEO uzmanı, 70.00 USD ile 90.000 USD’den daha yüksek bir yıllık maaş alabilir.

İngiltere’de SEO Uzmanı Maaşı

Başlangıç düzeyinde bir SEO uzmanının yıllık maaşı genellikle 20.000 GBP ila 30.000 GBP arasında olabilir.
Orta düzeyde deneyime sahip bir SEO uzmanının yıllık maaşı 30.000 GBP ila 45.000 GBP arasında değişebilir.
Deneyimli ve uzman bir SEO uzmanı, 45.000 GBP’den daha yüksek bir yıllık maaş alabilir.

Unutmayın ki yukarıda verilen rakamlar genel bir yaklaşım olup, gerçek maaşlar farklılık gösterebilir. Ayrıca, maaşlar şirketten şirkete ve bireysel faktörlere bağlı olarak değişebilir. Özellikle yurt dışında SEO uzmanları çoğunlukla saat ücreti almaktadır. Çalıştıkları projelere harcadıkları zamana göre ücret alırlar.

SEO Nasıl Öğrenilir ile devam edebilirsiniz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer Makaleler

İlginizi Çekebilir

SEO Fiyat Teklifi Al

Web sitenizin Google sıralamalarında yükselmeye başlamasını istiyorsanız hemen bizden “SEO Teklifi” alın. Başarılı sonuçlar elde etmek için SEOLOG’un uzmanlığına güvenin.

SEO_Teklifi_Popup_Form