(0212) 212 5736 / (0542) 345 1980

En Önemli 10 SEO Kriteri

SEO Kriterleri ve 2020 Google Sıralama Faktörleri
En Önemli 10 SEO Kriteri

Bu yazıda, bilmeniz gereken en önemli SEO kriterleri ve Google sıralama faktörlerinden yani aslında arama motorlarında yükselmek için web sitenizi nasıl optimize edeceğinizden bahsetmeye çalışacağım. SEO kriterleri konusuna geçmeden önce bir kafa karışıklığı olmaması adına bazı terimleri ve işleyişi anlatmakta fayda var.

Google SEO Kriterleri Nedir?

Arama motorları özellikle Google, arama sonuçlarında hangi web sitesinin hangi sırada listeleneceğine karar vermeden bir çok sinyale bakmaktadır. Bu SEO kriterleri dediğimiz faktörler arama motoruna göre değişiklik gösterse de tüm SEO uzmanları gibi diğer arama motorlarında Google SEO kurallarını dikkate alıp o yönde çalışmalar yapmaktadır.

Örneğin Google’ı ele alırsak bir arama sorgusundaki sıralamayı oluştururken 200’den fazla faktöre bakıyor. Bunların büyük bölümü en iyi SEO uzmanları tarafından yapılan deneme yanılma yöntemleri ile bulunmuştur. Çünkü Google sadece belli başlı kriterlerini açıklayıp algoritmasının çok büyük bölümünü gizli tutmaktadır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR: Google SEO Faktörleri (200+ Tam Liste)

Arama Motoru Sıralama Kriterleri

Arama motoru sıralama kriterleri nedir? Bir kullanıcı her hangi bir web arama motoruna girip bir arama yapar. Arama motoru bu sorguyu alır ve kendi veri tabanında kayıtlı siteler içinden sorguyla en alakalı sonuçları kullanıcın karşısında listeler. Listelerken seçtiği siteler ve bu sitelerin hangisinin kaçıncı sırada listeleneceğine karar verebilmek için için kullanılan kurallara arama motoru sıralama kriterleri denir.

Yani SEO kriterleri ile Arama Motoru Sıralama Kriterleri aynı şey değildir.

Peki farklı arama motoru veya Google’ın arama sonuçları yani SERP sıralama kriterleri bilmek neden önemlidir? Cevap basit. Web sitenizin Google organik sonuçlarında üst sıralarda yer almasını ve paralelinde daha fazla trafik almasına fayda sağlar.

SEO Kriterleri Sürekli Değişir

Evet maalesef SEO kriterleri sürekli değişir ki bunu en çok yapan Google’dır. Aslında buna kızsak da işin aslı bu sayede firmalar her zaman SEO uzmanlarına ihtiyaç duyarlar. Özellikle Google’ın, her yıl sıralama algoritmaların da birçok değişiklik yaptığı doğrudur ve bunu yapmak zorundadır.

Çünkü Google en iyi arama motoru olmasını arama sonuçlarında ki kalitesine borçlu. Kalitesi düşerse ziyaretçi sayısı, buna bağlı olarak reklam gelirleri vs bir çok kayıp yaşar. Aslında “Size daha kaliteli sonuçlar sunabilmek için çalışıyoruz” derken asıl dertleri gelirlerini daha da arttırabilmek ve elinde tuttuğu liderliği hatta liderlik değil tekelciliği kaybetme korkusudur.

Yanlışta anlaşılmasın bu durum ticaretin genlerinde olan bir durumdur.

SEO kriterlerinin sürekli değişmesinde bir diğer sebep ise yine biz SEO uzmanları, özellikle black hat SEO (siyah şapka SEO) teknikleri ile hızlıca bir yerlere gelmeye çalışanlardır. Çünkü bu kişilerin işi sürekli olarak Google’ın açıklarından faydalanarak çalışma yaptıkları siteleri üstlere çıkarmaya çalışmaktır. Google durumu fark eder ve bu açığı kapatınca yüz binlerce web sitesi arama sonuçlarından kaybolur gider.

Google SEO Kriterleri

Google SEO kriterleri içinde yıllardır bilinen temel sinyaller bulunur. Bunlar olmazsa olmazlardır ve bunları herkes bilir. Bu önemli SEO kriterleri dışında ise 200’den fazla Google sıralama faktörü olduğu tahmin edilmektedir.

Google Siralama Kriterleri

Google Sıralama Kriterleri

Burada birçok kişi tarafından gözden kaçan bir konu vardır buda Google sıralama kriterlerinin hepsinin aynı öneme ve eşit değerlere sahip olmadığıdır.

Örneğin; Sayfanın içeriğinin özgünlüğü ve kalitesi önemli bir Google sıralama faktörüyken, Title yani site başlığında bir kriter almasına rağmen tek başına önemi yüksek değildir.

Ekstra detay isterseniz Arama Motoru Nedir? Nasıl Çalışır? sayfamı inceleyebilirsiniz.

En Önemli Google Sıralama Kriterleri

Yukarıda anlatmaya çalıştığım gibi, Google’ın 200+ sıralama kriteri olsa da bizi ilgilendiren şimdilik en önemli 10 sıralama kriteridir. Çok şükür sonunda asıl konumuza gelebildik 🙂 işte en önemli 10 Google sıralama kriterleri;

  1. Teknik SEO (Teknik SEO Optimizasyonu)
  2. Sitenin Güvenliği (HTTPS)
  3. Alan Adı Otoritesi
  4. Mobil Uyumluluk
  5. Site Hızı (Mobil ve masaüstü)
  6. İçeriğin Kalitesi (İçerik Kraldır)
  7. Sayfa İçi SEO Sıralama Kriterleri
  8. Kullanıcı Deneyimi
  9. Marka İtibarı
  10. Sitenize Gelen Bağlantılar (Backlink)

1. Teknik SEO (Teknik SEO Optimizasyonu)

Teknik SEO optimizasyonu ile başlıyoruz çünkü arama motoru botları ile aynı dili konuşamayan bir web sitesinin arama sonuçlarında yükselmesini beklemek imkansızdır. Hep verdiğim örneği burada da vereyim. Google’ın konuştuğu dile Googleca dersek ve web sitemiz ne kadar iyi Googleca biliyorsa hem Google’ı anlaması hem de kendi derdini Google’a anlatması o kadar kolay olur. Türkçe konuşan birinin derdini İngilizce konuşan birine anlatması teknik olarak mümkün müdür? Tabii ki hayır.

Web Sitesi Analizi ve Tavsiyeler

Teknik SEO Optimizasyonu

Teknik SEO açısından iyi web sitelerinin yükselmesi daha kolay olmaktadır. Teknik SEO web sitenizin arama motorları tarafından daha iyi anlaşılması ve arama motoru botlarına yardımcı olmak için yapılır.

Büyük arama motorları işlemlerini 3 aşamada gerçekleştirir.

Keşif

Keşif arama motoru botlarının sitenizden bir şekilde haberdar olmasıdır. Bunu manuel olarak siz yapmadıysanız sitenize gelen bir backlink ile olabilir. Arama motoru botu sitenizden haberdar olur ve sitenizi ziyaret edeceği siteler listesine ekler.

Tarama ve Dizine Ekleme

Ziyaret listesindeki sıranız geldiğinde arama motoru botu sitenizdeki linkleri kullanarak tüm sitenizi tarar ve ihtiyaç duyduğu bilgileri alarak kendi dizinine ekler.

Sıralama

Arama motoru botu tarafından kendi dizinine eklenen siteler içinden kriterlerine uyanları arama sonucu olarak listeler.

Şimdi yukarıdaki bu 3 kademeye göre teknik SEO en önemlisidir ve arama motoruna yardımcı olmak gerekir. Nasıl yardımcı olursunuz?

1- Robots.txt dosyası ile mutlaka yol göstererek hangi sayfaları, klasörleri inceleyip dizine eklemesi gerektiğini söylemeliyiz ki sitemizde boş yere zaman kaybetmesin.
2- Site haritası ile botların site içindeki linklerin bir listesini vererek onun linkleri bulmak için boş yere zaman kaybetmesinin önüne geçelim.
3- Tarama hatalarımızı sürekli kontrol edip varsa düzeltmeliyiz ki botlar 404 sayfaları ile boş yere zaman kaybetmesin.

İlginizi Çekebilir: Site içi SEO nasıl yapılır? Arama sonuçlarında yükselmek için uygulamanız gereken adımlar

2. Web Sitesinin Güvenliği (HTTPS)

ssl image

Web Sitesinin Güvenliği

Bilinen Google sıralama faktörlerinden biriside web sitesi güvenliğidir. Güvenlikten kasıt SSL dediğimiz güvenlik sertifikasıdır. SSL sertifikasına sahip siteler HTTPS olarak yayın yapar ve bariz şekilde SSL’i olmayan güvensiz web sitelerine göre bariz bir şekilde avantajı vardır.

Özet olarak diğer şeylerin eşit olduğu 2 web sitesinde HTTPS’nin aktif olduğu site, güvenli olmayan diğer web sitesinden daha yüksek sıralanır. Web sitenizde SSL sertifikası yoksa ve  henüz https aktif değilse, bunu yapılacaklar listesinin en üstüne eklemelisiniz.

3. Alan Adı Otoritesi

Önemli bir SEO kriteri de alan adı otoritesidir (Domain Authority) yani DA’sıdır. Hangi arama motoru olursa olsun asıl hedef ziyaretçilerine kaliteli web sitelerini sunabilmektir. Bu sebeple de alan adı otoritesini oldukça dikkate alırlar.

Alan adı otoritesi bir kaç metrik dikkate alınarak hesaplanmaktadır. Bunlar

Alan Adının Yaşı

Alan adının yaşı sitenin aktiflik süresi olarak düşünülse daha doğru olacaktır. Eskiden ilk tescil tarihi dikkate alınıyordu ama zaman içinde bunun suistimal edilmesi yüzünden yaş hesaplamasında kriterler değişti. Ortada bir gerçek var ki eski web siteleri yeni açılan web sitelerine göre oldukça şanslıdır. Örneğin Google’da üst sıraları alan sitelerin %60’ından fazlası 3 yıldan ve daha eski web siteleridir.

Bir web sitesinin yeni olması üst sıralarda yer alamayacağı anlamına gelmez. Fakat eski sitelere göre dijital pazarlama ve SEO’ya daha fazla zaman ayırması gereklidir.

Alan Adının Durumu

Alan adının durumu şudur; Alan adınızın arama motorları tarafından cezalı olup olmadığıdır. Alan adını ilk siz tescil ettiyseniz geçmişini bilirsiniz ama alan adını başkasından satın aldıysanız bu risk yaratabilir. Özellikle forumlarda uygun fiyatlı çok jenerik isimler satılmaktadır. Bu ve benzeri alan adlarını satın almadan önce geçmişini çok iyi araştırmak gerekir.

Alan Adının İtibarı

Alan adı itibarı başka sayfaların sitenizi nasıl gördüğüyle alakalı bir durumdur. Yani ne kadar kaliteli backlink aldığınız ile alakalı bir durumdur. Backlinklerin kaliteli ve organik olması itibarı arttıracaktır.

Alan adı itibarında bir diğer kriterde marka adınız ile aranmaktır. Örneğin benim sitem için oluşturmaya çalıştığım marka seolog.com.tr ben arama motorlarında bu şekilde ne kadar çok aratılırsam itibarım da o kadar artacaktır.

Bilinen büyük markalar bu konuda oldukça şanslıdır. Bu sebeple SEO çalışmalarında büyük markaları marka adıyla geçmeye çalışmak gereksiz ve zaman kaybı olacaktır.

Alan Adı Otoritesi (Pagerank)

Pagerank aslında Google’ın en başından beri kullandığı ve alan adlarının otoritesini hesaplamak için kullandığı kendine özgü bir puanlama sistemiydi. Bu sistem ile web sitelerine 1 ile 10 arasında bir puan verilirdi ve sitenize gelen backlinklere göre bu puan 10’a kadar yükseliyordu. Fakat bu konuda da çok fazla suistimaller yapılması sonucunda Google Pagerank değerlerini gizleyip artık kullanmadığını açıkladı.

Peki gerçekten Pagerank kalktı mı?

4. Mobil Uyumluluk

Mobil uyumluluk çok önemli bir diğer SEO kriterlerindendir. Arama motoru sıralamalarını etkilediği bilinen diğer bir faktörde sitenin mobil yani cep telefonu/tablet uyumlu olup olmadığıdır. Google mobil uyumlu olmayan web sitelerini mobil aramalarda üst sıralarda çıkarmaz. Google aramalarının %60’ının mobilden yapıldığını düşünürsek web siteniz mobil uyumlu değilse ilk fırsatta mobil uyumlu hale getirmelisiniz.

Google mobile oldukça önem veriyor siz de önemsememezlik yapmayın.

5. Site Hızı (Mobil ve Masaüstü)

Sayfa hızı uzun bir süredir bilinen ve Google tarafından sürekli vurgulanan bir Google sıralama faktörüdür. Google aslında interneti daha hızlı hale getirmeyi takıntı haline getirmiştir. Yavaşlığa hiç tahammülü yok. Çünkü yavaş siteler aslında Google’ı da yavaşlatıyor. (Aslında kullanıcıyı değil işin özünde yine kendisini düşünüyor diyelim.)

Birde şöyle bir şey var yavaş web sitelerinin ziyaretçi kaybettiği bilinen bir doğrudur. Yapılan bir çok araştırmada ziyaretçiler yavaş web sitelerini gezmiyor ve terk ediyor. Sitenizin hız testini mobil ve masaüstü için ayrı ayrı yapın 80 üzerinde bir puan almaya çalışın. Hız testi için Google PageSpeed Insights aracını kullanabilirsiniz.

Bu arada benim site ne alemde acaba ona da bir bakayım 🙂

SeocuOg Hiz Testi

Hız Testi

Neyse yeşil rengi görüyorsak sorun yok demektir. Sitemin amp sürümü olduğundan mobil hız testi sonucu 98 çıktı.

Web sitenizi daha hızlı hale getirmek için aşağıdaki yolları deneyebilirsiniz;

  • Web sitesi yazılımınızı en son sürüme yükseltin
  • Önbellek eklentisi kullanın (WordPress kullanıyorsanız bir çok eklenti bulunur.)
  • PHP’nin en son sürümünü kullanın (Özellikle WordPress kullanıyorsanız.)
  • Sitenizi VPS Sunucu veya VDS kullanarak barındırın.
  • CDN kullanın.
  • Sitenizdeki resimleri optimize edin ve sıkıştırın.
  • HTMLS, CSS ve JavaScript’inizi optimize edin ve sıkıştırın.
  • Linux hostinglerde doğru ayarlanmış htaccess dosyası bile tek başına yüksek hızlar almanızı sağlayabilir. (İlginizi çekebilir: Site hızlandırma )

6. İçerik Kalitesi (İçerik Kraldır – Content is King)

3 Ocak 1996 yılında Bill Gates’in içerik için kullandığı terim “İçerik Kraldır”

Content is King

İçerik Kraldır

Başarılı bir SEO çalışmasının en önemli adımı içeriktir. İçeriği sadece 300-500 kelimeden oluşan yazı olarak görmemek gerekir. İçerik yazı, görsel, video, ses gibi birçok farklı donenin birleşiminden oluşan bir bütündür. Arama motorları, makale içindeki kelime sayısına değil kullanıcıya verdiği gerçek, özgün ve faydalı bilgiyi dikkate alırlar.

SEO için oluşturulan belli kelime sayısına ulaşmak adına hazırlanan içerikler günümüzde çöptür ve arama motorları özellikle Google gibi Rankbrain gibi makine öğrenim yapay zekaları tarafından dikkate alınmazlar. Başarılı bir içeriği 3 farklı şekilde analiz etmek gerekir;

Özgünlük

Web sitenizde yayınlanan herhangi bir içerik benzersiz olmalı ve diğer web sitelerinden alınmış bir kopya olmamalıdır. Sitenizdeki içeriklerinize katkı sağlaması için kaynağı göstererek alıntılar yapmak içeriğinizi kopya yapmak fakat mevcut bir içeriği komple alıp sitenizde yayınlamanız sizi kopyacı durumuna düşürür.

Google gibi büyük arama motorları bir içeriği kimin ilk olarak web sitesine eklediğini biliyor bu yüzden riske girmeden özgün içerikler hazırlayıp rakiplerinizin önüne geçmeye çalışmak çok daha garanti olacaktır.

Bu konuda bir de şunu bilmelisiniz ki Google özgün olmayan kopya içerikler yüzünden ceza vermez buna karşılık ödüllendirmez de. Fakat sitenizdeki kopya içerik sayısı arttıkça Google gözündeki güveniniz azalacak ve zamanla yükselmeniz zorlaşacaktır.

Translate İle Çevrilen İçerikler

Bu konuda açıkçası rekabetin olmadığı içeriklerde başarılı olabilirsiniz. Fakat rekabet olan anahtar kelimelerde bu teknik işe yaramaz. Çevirdiğiniz içeriği mutlaka yeniden kontrol edip geliştirmeniz faydalı olacaktır. Bu konuda yaptığım bir test;

“İçerik Kraldır” anahtar kelimesi için öncelikle bu kelimenin asıl sahibi olan Bill Gates’in 1996 yılında yayınlanmış olduğu makaleyi olduğu gibi translate ile çevirip siteme ekleyip takip ettim. Bir kaç gün sonra Google arama sonuçlarında “İçerik Kraldır” sorgusunda makale direkt ana sayfaya çıktı.

Peki ilk sıraya gelebilir miydi?

  • Makalenin başlangıcına güzel bir ekleme açıklama ekledim.
  • Makale görselini içerik ile tamamen alakalı hale getirdim.
  • Makaleye H1 ve H2 başlık etiketlerini ekledim.
  • Title, desc düzenlemesi yaptım.
  • Makalenin orjinal sayfasına link verdim.
  • Kendi sitemdeki alakalı 2 içerikten iç linkleme yaptım.

Sonuç? Rekabetin çok yüksek olmadığı bir anahtar kelimede translate ile çevrilmiş bir makaleye biraz ekleme ve basit iç SEO teknikleri ile Google’da ilk sıraya çıkabildim.

Uzmanlık – Otorite – Güvenilirlik (EAT)

Uzmanlık (Expertise)
Otoriterlik (Authoritativeness)
Güvenilirlik (Trustworthiness)

Arama motorlarının kalitesi, arama sonuçlarında çıkan sitelerin güvenirliği ve alakası ile paralel ilerleyen bir durumdur. Mantık olarak bir arama motoru neden kalitesiz sonuçları listelemek istesin ki?

Google sıralama kriterlerinde otorite ve güvenilirlik sahibi olan uzmanlar tarafından yazılan içerikleri anlamaya yardımcı olacak sinyalleri arar. Bu aslında yeni çıkan bir kavram değildi ancak Mayıs 2019 tarihinde Google’ın Kalite Yönergeleri‘ne ekleyerek önemini artırdı.

Konu aslında basit diyelim ki sağlık içerikli bir siteniz var. Google diyor ki senin yazılarını yazanlar gerçek doktorlar mı? Kaynak gösterdiğin siteler hangisi? Sen doktor değilsen veya sitendeki yazarlar doktor değilse ben sana nasıl güveneyim de kullanıcılarımıza sunayım diyor? Peki uzman olmadığınız bir kategoride EAT yükseltilebilir mi?

Uzmanlık – Otorite – Güvenilirlik (EAT) Nasıl Yükseltilir?
  • Her içeriğin bir yazarı olduğundan emin olun. Yazar biyografisini her sayfanın altına yazar biyografisinin bir bağlantısıyla ekleyebilirsiniz.
  • Hakkında sayfasında kim olduğunuzu veya şirketinizin neden bu konuda uzman olduğunu mutlaka belirtin.
  • İçerik konusunda yetkili olduğunuzu kanıtlayabilecek tüm ödül sertifika gibi materyalleri paylaşın.
  • Kişisel markanıza ve yazarlarınıza yatırım yapın.
  • Web sitenizin güvenli olduğundan emin olun. SSL sertifikası ile başlayabilirsiniz.
  • İçeriklerinizin başka güvenilir kaynaklarda paylaşılmasını sağlayın. İçeriğinize göre Google My Business, Yelp, Trustpilot’tan faydalanmayı deneyebilirsiniz.
  • Mümkünse web siteniz ve yazarlarınız için bir Wikipedia sayfası açmaya çalışın.
  • Sitenizden ürün veya hizmet satıyorsanız, gizlilik politikası, iade şartları, 3D ödeme, çerez politikanız konusunda sayfalarınız olsun.
  • Haber sitelerinde, büyük forumlarda, sektörünüz ile alakalı önde gelen web sitelerinde kendinizden bahsettirmeye çalışın.

Uygunluk

Uygunluk sitenizin içeriğinin aranan kelime ile uygun olmasıdır. Bunu belki şöyle anlatabilirim. Apple Nedir?

Apple = Tanınmış bir marka
Apple = Elma’nın İngilizcesi

Google’a göre Apple nedir? Yani içeriğinizden sizin ne anladığınız değil de Google’ın ne anladığına ve ne tarz siteler listelediğine bakıp, içeriğinizi ona uyun hazırlamak daha mantıklı olacaktır.

7. Sayfa İçi SEO Sıralama Kriterleri

Burada sayfa içi SEO sıralama faktörleri nelerdir? Ondan bahsediyoruz lütfen Site İçi SEO kriterleri ile karıştırmayalım.

Hazırladığınız içeriği arama motorlarının anladığı sinyalleri kullanarak arama motoruna yardımcı olmaya çalışmalısınız. Sayfanın içeriğini arama motorlarına anlatabilmek için aşağıdaki konularda iyileştirmeler yapmanızda fayda vardır. Sonuçta karşımızdaki yapay zeka ve Googleca konuşuyor değil mi?

Sayfa Başlığı 

Sayfa başlığı yani <title> benim için SEO kriterlerinden en önemlisidir. Çünkü kullanıcılar arama sonuçlarında ilk olarak başlığı görür ve başlık sorgusu ile alakalıysa tıklar siteye gider. Başlık bana göre bir dükkanın tabelasıdır. Tabela ne kadar janjanlı, çekici ve açıklayıcıysa ziyaretçiyi o kadar kolay çeker.

Yalnız dikkat edilmesi gereken şey başlıkla gelen ziyaretçiyi sayfada sürprizle karşılaşmadan aradığı bilgiyi de sunduğunuzdan emin olun.

Dediğim gibi sayfa başlığı bence en önemli SEO kriterlerinden biri bu sebeple sır bu konu için hazırladığım “Title (Sayfa Başlığı) Nedir?” sayfamı okumanızı kesinlikle tavsiye ediyorum.

H1 ve diğer H Tagları

Bildiğiniz gibi H tagları sayfa içi başlıklardır ve bir kitabın indeks sayfası mantığıyla çalışır. Sayfa içi optimizasyonu iyi olan tüm sitelerde bu H taglarının kullanıldığı rahatlıkla fark edersiniz.

H tagları arama motoru botları için olduğu kadar ziyaretçileriniz içeriğinizi okumasını kolaylaştırdığı için de oldukça faydalıdır. Bir sayfada sadece 1 adet H1 başlığı kullanmalısınız ve bu başlık kesinlikle içeriğin ana konusu olmalıdır. Diğer H tagları ise hiyerarşik bir yapıda, yani H1 > H2 > H3 şeklinde olmalıdır.

H taglarını kullanırken insanların içeriğinizi arayabileceği uzun kuyruk anahtar kelimeleri düşünerek hazırlamakta fayda vardır.

H tagları konusunda daha fazla bilgi için Site İçi SEO sayfamı inceleyebilirsiniz.

İç Linkler

Önemli SEO kriterlerinden biri de iç linklerdir. Dahili bağlantı dediğimiz iç linkler siteniz içindeki sayfalarınız arasında verilen linklerdir. İç linkleri menü linkleri ile karıştırmayın. İç linkleri içeriğinizdeki metinlerden metinlerden vermeniz gerekmektedir. Web siteniz için oluşturduğunuz her sayfadan alakalı diğer içeriklerinize ve eskiden oluşturduğunuz ve alakalı içeriklerinizden yeni içeriğinize link vermelisiniz.

İç linkler sayfa içeriğine yani GÖVDESİNE yerleştirilmeli ve içerikle alakalı olmalıdır.

Sayfalarınıza iç link ekleyerek;

  • Kullanıcıların sitenizde daha fazla gezinmesine fayda sağladığı gibi, arama motoru botlarınında daha fazla sayfanıza ulaşmasına yardımcı olur.
  • Sayfa içeriğinin alaka düzeyini arttırır.
  • Ziyaretçilerinize sayfa içeriğindeki konu hakkında daha fazla bilgi vermiş olursunuz.
  • Eski içeriklerinizden yeni içeriğinize vereceğiniz linkler ile sitenizin güncelliğine ekstra katkı sağlamış olursunuz.

Kendimden bir örnek vereyim. Normal mesailerim yüzünden yaklaşık 6 ay boyunca seolog.com.tr’ye yeni içerik ekleme fırsatım olmamıştı. Bu süre zarfında sitemin arama motorlarında sıralamalarını kaybetmemesi için her fırsatta eski makalelerimde ufak bir iki cümlelik değişiklik ve iç bağlantılar ekledim.

Görsel ve Multimedya Öğelerinin Optimizasyonu

Arama motorları botları sayfaları dolaşırken sadece metinleri değil sayfa içindeki video, ses (podcast) ve tabii ki görselleri de okurlar ve indekslerler. Buradaki sorun arama motoru botlarının teknolojisinin ve yapay zekasının ilerlemesine rağmen metin dışında kalan içerikleri okumakta sıkıntılar çıkıyor.

Bu durumda arama motorlarına yardımcı olmak sitemizin arama motorları gözündeki itibarı arttıracaktır.

Görsel ve multimedya öğelerinin optimizasyonu için bir çok yol olsa da mutlaka aşağıdaki işlemleri gerçekleştirmelisiniz.

  • Görseller için görsel adını optimize edip mutlaka alt etiketi eklemelisiniz.
  • Görsel boyutlarının sitenizde kullanılan alana uygun olmasına dikkat edin. Örneğin sitenizde 650×400 pixel olarak ziyaretçiye sunuluyorsa bu görselin boyutunun bu şekilde olmasına dikkat edin.
  • Görsellerinizin kapladığı alanı en düşük seviyeye getirmek için farklı türlerde uzantılar deneyin ve en kaliteli halde ki en düşün kb yer kaplayanı seçin.
  • Görseller için xml site haritası oluşturun.
  • Videolar için video şeması ekleyin.
  • Podcast’ler için podcast şeması ekleyin.

Anahtar Kelime Yoğunluğu

SEO kriterlerinden bu konu hakkında bir çok kesin olmayan bilgi bulunmakta. 300 kelimelik makale yazdırıp anahtar kelimenizi 4-5 kez geçirin vs. gibi. Tecrübelerimle sabit olarak tamamen SAÇMA bir uygulama.

İçeriği ziyaretçiniz için hazırlıyorsanız konuya göre 300 kelimede olur 3000 kelimede. Siz içeriğinizin kalitesine odaklanın. Böyle olunca zaten sayfanın konusu ile alakalı hedef anahtar kelimeleriniz yeteri kadar içeriğinizde geçecektir.

Yukarıdaki gibi hazırlanan içeriklerde anahtar kelime yoğunluğu zaten kendiliğinden hedef anahtar kelimenize odaklanacaktır.

Sakın ama sakın anahtar kelimeyi geçireceğim diye içeriğinizde anlamsız cümleler kullanmayın. Bu kesinlikle ziyaretçilerinizin sayfanızda kalma süresini azaltacak ve buda arama motorları için hiç istenmeyen bir şeydir. Unutmayın ki Google Rankbrain

Birde Google eş anlamlı kelimeleri anlamaktadır. Bu sebeple farklı kelimeler, eş anlamlı kelimeler kullanmaktan çekinmeyin.

Rahat olun anahtar kelime yoğunluğu, kelime sayısı gibi konulara takılmayın. İçeriklerinizi Google için değil ziyaretçileriniz için hazırlarsanız karşılığını fazlasıyla alırsınız.

8. Kullanıcı Deneyimi

Google sıralama algoritmasında kullanılan SEO kriterlerinden biri de RankBrain’dir. Örneğin sıralama algoritması bu makalemdeki tüm faktörleri dikkate alır ve son bir karar vermeden önce RankBrain’den gelen girdileride ekler.

RankBrain, arama sonuçlarını işlemek için kullanılan Google’ın yapay öğrenme sistemi olan yapay zeka sistemidir. Daha iyi, daha hızlı ve daha eksiksiz sonuçlar elde etmek için Google’ın mevcut arama algoritmalarıyla birlikte çalışır.

İçerik dışında RankBrain’den gelen veriler aşağıdaki şekildedir.

TO (Tıklama Oranı)

TO, SERPS’de gösterilen bir arama snippet’ini tıklayan kullanıcıların yüzdesidir. Reklam tıklama oranı ile karıştırmayın. Arama sonuçlarınızda sitenizin listelenmesi ve buna tıklayanların oranıdır. Eğer siteniz arama sonuçlarında üst sıralarda çıkıyor ama tıklama almıyorsa sayfa başlığınız <title> ve sayfa açıklamanızı <desc> elden geçirebilirsiniz.

Tam tersi bir durum yani arama sonuçlarında alt sıralarda yer alırken tıklama oranınız yükse bu sitenizin kısa sürede yükseleceği anlamına gelecektir.

Pogostick

Kullanıcılar arama snippet’inizi tıkladığında, web sitenizi ziyaret edip hemen arama sonuçlarına geri döndüklerinde, gördüklerinden memnun olmadıklarının bir göstergesidir. Hemen çıkma oranı ile karıştırmayın.

Hemen Çıkma Oranı ve Sitede Kalma Süresi

Pogostick’e benzer ama bu kullanıcı arama yapar, sitenize gelir ve aradığını bulamadığı için sitenizden ayrılır. Bu arama motorları için hiç sevilmeyen bir durumdur ve önemli bir metriktir.

9. Marka İtibarı

Backlink Nedir? Makalemin “Marka Bilinirliği ve Faydaları” bölümünde bu konudan açık bir şekilde bahsetmiştim. Buradaki marka itibarı ise backlinkten çok marka adınızın sizin dışınızda farklı mecralarda konuşulması ile alakalı bir durumdur.

Çevrimiçi dünyada markanızdan bahsedilmesi farklı forum ve sosyal ağlarda markanızın konuşulmasıdır. Bir SEO’cu olarak bu konuda en güzel örnek sizin için Ayhan Karaman olabilir. Bildiği en iyi işi yani dijital pazarlamayı sağlam bir ekiple kendisi için yaparak SEO sektöründe Ayhan Karaman adını bir marka yaptı. Şimdi ise kendinden habersiz bir çok sitede O’nun ve kullandığı tekniklerin tartışmaları yapılıyor. Dijital dünyada marka itibarı budur.

Sizde marka itibarınızı arttırmak için sadece SEO ve Google’ı değil dijital pazarlamanın tüm dallarından yararlanmayı bilmelisiniz. Sosyal medya (Twitter, Facebook, Instagram), büyük forum siteleri ve farklı platformlar ile önce markanızın bilinirliğini arttırmalısınız. Maddi imkanınız varsa reklam vermekten kesinlikle çekinmeyin. Doğru bütçe ve hedefleme ile verilen reklamlar asla boşa gitmez.

Marka adınızı belirleyin ve doğru insanların sizi marka adınız ile arama motorları, sosyal medya sitelerinde aramasını sağlayın. Beni ararken seolog.com.tr olarak aramanızı rica ediyorum 🙂

10. Sitenize Gelen Bağlantılar (Backlink)

Backlinkler SEO kriterleri arasında oldukça önemli bir metriktir. Fakat eskisi gibi tek başına bir anlam taşımıyor. Bir önceki başlıklarda bahsettiğim gibi artık düşünen karar veren analiz yapan bir yapay zeka için SEO yapılıyor. Bu yapay zeka gelen backlink sayısına tabiki bakıyor ama sayının yanında backlink veren sitelerede bakıyor. Bu sebeple sadece backlink almak bazı durumlarda faydadan çok zararda verebiliyor.

Bildiğiniz gibi geri bağlantılar DoFollow ve NoFollow olarak 2 çeşit. Kimilerine göre nofollow backlinkler gereksiz ve almaya ihtiyaç yok. HAYIR! NoFollow backlink alın ama marka adınıza alın bu marka bilinirliğini arttıracaktır.

Bizim konumuz olan Google sıralamalarına etki eden backlinkler ise Do-Follow backlinklerdir ve veren sitenin güveni de oldukça önemlidir.

Sıralama Yükseltmeye Yarayan Backlinkler

  • Google’da indekslenmiş güvenilir web siteleri (SSL’i olsun)
  • EAT olarak kabul görmüş siteler (Bu makale içinde anlattım)
  • Sektörünüz veya web siteniz ile alakalı kategorideki web siteleri
  • Nofollow özelliğine sahip olmayan backlinkler (Faydalıdır ama yükseltmez)
  • Bir web sayfasının içeriğinden verilen backlinkler (Resim, banner değil makale içinden)
  • Satın alınan değil, site sahipleri tarafından doğal yollardan verilen organik backlinkler. En zoru ama en değerlisidir.

 

SEO Kriterleri ve Google Sıralama Kriterleri Özeti

SEO kriterleri ve Google sıralama faktörleri konusunda oldukça uzun bir makale oldu ama inanın bu konuda yazacak binlerce kelime daha bulunabilir. Eğer buraya kadar okuduysanız öncelikle teşekkür, devamında ise tebrik ederim 🙂

SEO ve dijital pazarlamada yeni iseniz, anlamanız gereken ilk şey arama motorları ve bunların nasıl çalışıp hangi SEO kriterleri ile işlerini yürüttükleri olmalıdır. Empati yapıp kendinizi arama motorlarının yerine koyup ben olsam hangi sayfayı neden ilk sırada çıkarmalıyım diye düşünün.

Burada önemli bir yanılgı şu maalesef Türk gibi düşününce bu işin olmadığıdır. Çünkü beğensek de beğenmesek de genlerimizde olan bir gerçeklik var oda şu kuralları sevmediğimiz. Fakat karşımızda hatır gönül veya araya tanıdık sokup işleyen bir düzen yok. Sürekli öğrenen bir yapay zeka ile muhatap oluyorsunuz ve işte bu sebeple onun kurallarına uymak ve öyle hareket etmek zorundasınız.

Diğer yandan bir SEO uzmanı olarak işiniz sürekli değişiklikleri takip etmek ve yeni gelen SEO kriterleri ve Google sıralama faktörlerine uymak olmalıdır.

Her şeye rağmen yukarıda bahsettiğim temel SEO kriterleri en önemlileri ve bunları elinizden geldiğince uygularsanız siteniz sıralamalarda üst sıralara çıkmaya başlayacaktır.

İlginizi Çekebilir: SEO çalışması yaptığınız sitelerde hangi SEO metrikleri takip edilmelidir.

 

SEO Kriterleri Özeti Kişisel Not

seolog.com.tr 29 Mart 2020 tarihinde “SEO kriterleri” kelimesinde Google sıralamalarında ilk 100’de yok. Şimdi 4000 kelimelik özgün bir makale ile bakalım ne kadar sürede kaçıncı sıraya geleceğiz. Yukarıdaki sıralama faktörlerinin çoğunu bu makalede uygulayıp sadece sosyal medya hesaplarımda bu makaleyi paylaşacağım. Bir hafta belki 10 gün bekleyip istediğim yere gelmezse makalede iyileştirmeye gideceğim. İyileştirme derken SEO kriterleri konusunda taslaklarım da duran 5000+ kelimelik bir makale daha var. Onu farklı bir makale olarak yayına alacakken bekleyip bu makaleye ekleyeceğim 🙂 Bakalım neler olacak. Gelişmeleri gün ve gün yorum olarak ekliyor olacağım.

27 Nisan itibariyle Google SEO kriterleri anahtar kelimesi arama sonuçlarında sıram 4-5 arası değişiyor. Makaleyi yayına alalı neredeyse 1 ay oldu ve açıkçası gönlümden geçmese bile SEO faktörleri bölümünü sayfaya ekledim. Bu bölümde 100 maddelik SEO kriterleri bulunuyor. Neden istemedim çünkü bana göre makale gerçekten çok uzun oldu bu kadar uzun makaleyi kim okur acaba? Üstelik makaleye ekleyeceğim yaklaşık 100 SEO kriteri daha var. Toplam 200 madde olacak.

Print Friendly, PDF & Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.