(0212) 212 5736 / (0542) 345 1980

Site içi SEO (On Page SEO)

Bildiğiniz gibi bilinen SEO kriterleri site içi SEO (On Page SEO) ve site dışı SEO (Off Page SEO) olarak 2 ana gruba ayrılmaktadır. Bu bölümde site içi SEO kontrol listesi ile iç SEO çalışmalarını nasıl planlı bir şekilde yapabileceğiniz üzerinde durmak istiyorum. Konuya tam girmeden önce 2 önemli unsur bulunuyor.
Site İçi SEO
Site içi SEO (On Page SEO)

Site İçi SEO

Bildiğiniz gibi bilinen SEO kriterleri site içi SEO (On Page SEO) ve site dışı SEO (Off Page SEO) olarak 2 ana gruba ayrılmaktadır. Bu bölümde site içi SEO kontrol listesi ile iç SEO çalışmalarını nasıl planlı bir şekilde yapabileceğiniz üzerinde durmak istiyorum. Konuya tam girmeden önce 2 önemli unsur bulunuyor.

Bunlardan birincisi bu makalede kullanılacak SEO terimleri içinde bilmediğiniz kelimeler çıkarsa SEO sözlüğü bölümünden yararlanabilirsiniz. 200’den fazla SEO terimini bu en kapsamlı SEO sözlüğünde sizin için derledim.

İkincisi ise bir web sitesinin arama motorlarında üst sıralarda çıkabilmesini için bir oranlama yapmamız gerekirse bu %60 iç SEO, %40 dış SEO şeklinde olacaktır. Yani teknik olarak çok başarılı, içerik olarak tatmin edici bir siteye sahip olsanız bile arama motorlarında sizi yukarı çıkarmak için dış SEO çalışmalarını da eksik etmemeniz gerekiyor.  olan backlink yani dış SEO çalışmaları olacaktır.

Yani pazarlama faaliyetleri… Bunu size bir çok yazımda bahsettiğim örnek bir site ile anlatmak daha faydalı olacaktır.

Google’da Plastik Bidon araması yaptığımızda 2. sırada çıkan web sitesini hem teknik, hemde iç SEO açısından incelediğimizde;
Not: 2020 ilk aylarındaki sıralama verisidir.

Plastik Bidon SERP

  • Başlık yani <Title> komple büyük harfle yazılmış
  • Başlık 60 karakterden uzun (Ekrana sığmıyor)
  • Description açıklaması olması gerektiğinden uzun…

Siteye girdiğimizde ise;

  • SSL sertifikası yok
  • Sitede flash kullanılmış
  • Responsive veya mobil tasarıma sahip değil
  • Footer linkler var
  • Linkler arama motorlarının nefret ettiği şekilde (http://ozturkplastik.net/default.asp?kova=kategori&kID=12&Plastik=Plastik%20Kova%20%C7e%FEitleri&key=12)
  • H1-H2 gibi etiketler yok

Teknik olarak incelediğimizde de bir çok eksiklik vs. Peki bu kadar eksikliğe rağmen nasıl oluyor da bu web sitesi Plastik Kova, Plastik Bidon, Plastik Şişe gibi aramalarda Google’da ana sayfada ilk sırada çıkabiliyor?

Sorunun cevabı geçmişten beri yapılan dış SEO çalışmalarıdır. Yani ilk paragrafta bahsettiğim %65’lik kısımdır. Bu örnek günümüz arama motoru optimizasyonu için ekstrem bir örnektir ve kesinlikle kafanızda iç SEO’yu boş verelim gerek yok izlenimi uyandırmamalıdır. Çünkü bu örnekteki bir diğer ayrıntı Öztürk Plastik web sitesinin dış bağlantılarının çoğunluğu dışında alan adının 2002 yılından beri aktif olduğudur…

Eğer 17 yıldır aktif olan bir web siteniz yoksa mutlaka en iyi İç SEO yani On Page SEO çalışmalarını yapmak zorundasınız…

Site İçi SEO Nedir?

Site İçi SEO bir web sayfasını öncelikle kullanıcılar, sonrasında ise arama motoru botlarının anlayabileceği hale getirmek için, yine arama motorlarının belirttiği ve istediği kurallara uygun olarak yapılan tüm işlemlere verilen isimdir.

Site İçi SEO çalışmalarında Kullanıcılar açısından içerik önemliyken, arama motorları tarafından hem içerik hemde teknik alt yapı önemlidir. Bu sebeple öncelikle SEO uzmanı olarak arama motorlarının nasıl çalıştığını yani arama motorlarının dilini çok iyi bilmelisiniz.

Site İçi SEO’da 3 önemli faktör bulunmaktadır. 

  • Web Sayfasının Kaynak Kodları
  • Web Sayfasının Ara yüzü
  • Web Sayfasının Hızı

Sitenin kaynak kodları arama motoru botları için önemlidir. Çünkü botlar kaynak kodları okuyarak işlemlerini gerçekleştirir. Arama motorlarının siteniz hakkında bilgi edinebileceği bir çok bilgi kullanıcılara gösterilmeden kaynak kodlar ile gerçekleştirilir.

Sitenin ara yüzü kullanıcılar yani ziyaretçileriniz için önemlidir. Kullanımı, renklerin uyumu ve erişilebilirliğin kolay olması kullanıcılar tarafından öncelikli tercih sebebidir. Site ara yüzünün kullanıcı dostu olmaması bir çok ziyaretçinin kaçmasına sebep olacaktır.

Site içi SEO’da bir diğer önemli unsur ise sitenin hızıdır. (Site Hızlandırma) Çünkü günümüzde ziyaretçilerin beklemeye tahammülü yok. Bunu çok iyi bilen Google site yöneticilerine her fırsatta site hızları konusunda gerekli uyarıları yapmaktadır.

Google’ın konuştuğu dile Googleca dersek ne kadar iyi Googleca bilirseniz onunla anlaşmanız o kadar iyi olacaktır. 

İç SEO Nasıl Yapılır?

Site içi SEO (On Page Seo) işlemlerinde içeriğinizi ziyaretçilerinize faydalı olacak şekilde hazırlarken, arama motoru botlarının web sitenizi anlamasını da sağlamanız gerekmektedir. İç SEO işlemleri sitenin içeriğinden, teknik analizine ve tasarımına kadar tamamen web sitesine yönelik işlemlerdir. On-Page SEO olarak bilinen bu işlemler arama motorlarının web sitenizi daha iyi anlamasına ve kullanıcılarınızın web sitenizde daha fazla zaman geçirmesine kadar bir çok SEO faktörünü etkilemektedir.

İç SEO Aşağıdaki Konu Başlıklarını İçermektedir;

  1. SEO Uyumlu URL (SEO dostu)
  2. Anahtar Kelimeler
  3. LSI (Latent Semantic Indexing)
  4. H Etiketleri
  5. Meta Etiketler
  6. Başlıklar <Title>
  7. Site İçi Linkleme
  8. Kırık Link Kontrolü
  9. Görsellerin Optimizasyonu
  10. İçerik Analizi
  11. Web Sitesi Kod Yapısı
  12. Web Sitesinin Hızı
  13. Web Sitesinin Görünürlüğü (Cihaz Uyumluluğu)
  14. Sosyal Paylaşım Butonları
  15. Backlink Vermek

Şimdi bu başlıkları biraz daha detaylandıralım.

1- SEO Uyumlu URL

SEO dostu link olarakta bilinen link yapısı arama motorlarının sitenizi anlaması adına önemli ve bence ilk unsurdur. Peki Neden?

Google eskiden alan adının kendisini dikkate alıyordu. Yani www.alanadi.com bölümü Google için önemliydi. Devamında yazanları dikkate almıyordu çünkü bir çok sitenin iç sayfalarının url link yapısı
alanadi.com/?sayfa=1&denem=2&bilmemne=aliveli&bu=46
şeklinde yazılımcının tanımladığı ve bildiği değişkenlere göre oluşmaktaydı. Örnek aşağıdaki 2002 yılında yaptığım ve halen yayında olan bir sitenin link yapısı… Bu arada eski ASP cilerdenimdir 🙂

seo uyumsuz link

İç Seo – SEO Uyumsuz Link Yapısı

Fakat özellikle php yazılım dili, linux sunucu ve .htaccess kullanımının kolaylığı ve SQL injection dediğimiz site hackleme olaylarının önüne geçebilmek için bir çok kişi linklerini daha kolay alaşılır halde kullanmaya başladı.

Sonuç olarak;

http://ozturkplastik.net/default.asp?kova=kategori&kID=12&Plastik=Plastik%20Kova link yapısı

http://ozturkplastik.net/kategori/Plastik-Kova/ haline dönüştü. Bu şekilde kullanım hackerların işini biraz zorlaştırsa da asıl başa bela olan Lamer’lerdan bir çok siteyi kurtardı.

Lamer Ne Demek? Kaynak Wiki
Lamer, interaktif internet jargonunda, çocukça şeyler yapan veya başkalarını rahatsız eden kimseleri tanımlamak için kullanılan bir kavram.

Neyse SEO dostu link yapısının kullanımının artması Google’ın işini kolaylaştırdı ve sayfanın adresi, içeriğini anlamada bir kriter haline geldi. Google mühendisleri bu konuda sayfa adresinin ilk 4-5 kelimesini dikkate alıyoruz şeklinde bir açıklama yapınca iç SEO konusunda SEO dostu URL yapısı gerçek anlamada önem kazandı. Bu yapılan açıklama farklı anlamlara çekilse de alınması gereken asıl mesaj anahtar kelimenizi sayfa url’sinin 5. kelimesine gelmeden verebilmek.

SEO Dostu URL Yapısı

SEO Dostu URL Yapısı ve Kullanımı

Bu sayfanın linki https://www.seolog.com.tr/site-ici-seo/
Bu yazı SEO kategori altında ve mantık olarak bu adresi
https://www.seolog.com.tr/SEO/seo-egitimi/site-ici-seo/ şeklinde de yapabilirdim. Ancak Google’ın sözünü dinliyorum ve kategori, alt kategori pas geçip sayfa urlsinde sadece hedef anahtar kelimemi ana domainime en yakın yerde kullanıyorum. www.siteiciseo.com alan adının bende olmasından daha etkili ve anlaşılır. Neden? Çünkü kelimeleri – kullanarak ayırdığım için (site-ici-seo) Google botları çok daha iyi okuyabiliyor.

SEO Dostu URL Kullanımı

SEO Dostu URL Kullanımı

SEO Dostu url yapısı ve kullanımı konusundan sonra anahtar kelime araştırma bölümüne geçebiliriz.

2- Anahtar Kelime Araştırması

İyi bir SEO çalışması tabiki içerikle ilgili anahtar kelime çalışması yaparak başlar. Örneğin bu sayfa içi hedeflediğim anahtar kelime “site içi SEO”‘dur. Halbuki “İç SEO”, “On Page SEO”, “Site İçi SEO Optimizasyonu”, “İç SEO Nasıl Yapılır?” gibi farklı kelimeler de seçilebilirdi. Peki neden “Site İçi SEO” tercih ettim?

Öncelikle anahtar kelime seçimi yapmadan dikkat etmeniz gereken bazı kriterler var.

  • Seçeceğiniz hedef anahtar kelime SEO çalışması yaptığınız sayfa içeriğinin ana konusu ve temasıyla ilgili olmalıdır. Örnek bu sayfam iç SEO ile alakalı olduğundan hedef anahtar kelimem dış SEO olmamalıdır. Tam aksine anahtar kelime içeriğinizi tam olarak yansıtmalıdır.
  • Seçeceğiniz anahtar kelimenin hedef kitleniz tarafından belli bir aranma hacmine sahip olduğundan emin olmalısınız. (Google Keyword Planner anahtar kelime aranma hacimlerini görebileceğiniz yegane ve ücretsiz bir kaynaktır. Alternatif olarak https://keywordseverywhere.com  adresindeki Chrome eklentisi de oldukça kullanışlı ve pratik bir eklentidir. Kullanmanızı tavsiye ederim.)
Google Keyword Planner

Google Anahtar Kelime Aranma Hacimleri

Anahtar Kelime Aranma Hacimleri

Yukarıda anahtar kelime aranma hacimlerini gösteren Google anahtar kelime fikirleri aracını görüyorsunuz. Bu aracı kullanarak “Site içi SEO” ve “iç SEO” kelimelerinin aylık aranma sayılarını karşılaştırdım.

Site içi SEO araması 12 aylık veriler dikkate alındığında 260 kez (12 ayın aylık ortalaması) aranmakta, İç SEO ise 40 kez.  O zaman hedef kelimem daha çok aranan ve rekabetin düşük olduğu kelime olmalıdır ki zaten öyle de oldu.

Anahtar Kelime Aranma Hacimleri Neler Söylüyor?

Buraya kadar her şey normal ve bildiğiniz şeyler olabilir ancak bir çok SEO uzmanının anlatmadığı önemli bir nokta var. Rakamların yanında gözüken grafikler. Bu grafik gözden kaçırılmayacak bir işarettir. Neden derseniz aranma hacimleri seçilen tarih aralığındaki aylık ortalamaları gösteriyor. Bu grafik ise aranma sayısının eğilimini gösteriyor. Yani;

Site içi SEO ortalama 260 kez aranıyor ama aslında şubat ayında 170, temmuz ayında 140, nisan ayında 590 kez aranmış. Yani her ay 260 kez aranıyor diye bir şey söz konusu değil ortalama değer 260. Diğer yandan “On Page Seo Nedir?” kelimesi ise ilginç bir şekilde her ay aranma sayısı artarak devam eden bir grafiğe sahip.

Ocak ayında 30 kez aranırken, aralık ayına geldiğimizde 170 kez aranmış. Grafiğin 12 aydır sürekli yukarı yönde hareket etmesi gelecekte de On Page SEO nedir aranma sayısının artacağı anlamına gelmektedir. Belkide 2020 yılı ortalarında On Page SEO kelimesinin aranma hacmi Site İçi SEO kelimesini geçecektir.

SEO Açısından Anahtar Kelime Seçmek

  • Seçeceğiniz anahtar kelimede rekabet edebilecek güçte olmalısınız. Eğer siteniz seçtiğiniz anahtar kelimede belli bir sıralamaya sahipse sorun yok. Ancak hiç bir sıralamada yer almadığınız Google’da bilindik büyük sitelerin ana sayfada yer aldığı bir kelime seçtiyseniz onu gelecek için rafa kaldırmalı ve rekabet edip yükselebileceğiniz alternatiflere yönelmelisiniz.
  • Seçeceğiniz anahtar kelimenin sitenizin başka bir sayfasında kullanılmayan birincil anahtar kelime olmadığından emin olun. Örnek Seocu.ORG sitesinde “SEO” anahtar kelimesi https://www.seocu.org/seo/ sayfamın hedef yani birincil anahtar kelimesidir. “SEO” kelimesini sitemin içerisindeki başka bir sayfada hedef olarak kullanmıyorum.

Hedef Anahtar Kelimenin Kullanımı

Yukarıdaki anahtar kelime kriterlerini dikkate alarak içeriğinize uygun birincil hedef anahtar kelime seçimini yaptıktan sonra (Bu sayfam için birincil hedef kelimem “Site İçi SEO“) Bu kelimeyi veya uzun kuyruklu kelimeyi sayfanın URL, Title, Meta Açıklama, H1 ve H2 etiketinde ve mutlaka ilk makale içinde kullanmalısınız. Aşağıdaki görsel daha iyi bir açıklama getirecektir.

Site İçi SEO Anahtar Kelime Kullanımı

Site İçi SEO Anahtar Kelime Kullanımı

SEO çalışmalarında anahtar kelime seçimi çok önemli bir konudur. Burada çok fazla detay girmeden sonraki başlığa geçeceğim. Anahtar kelime seçimi ve planlaması konusunda ayrı bir makalem var. Onu mutlaka okumalısınız.

3- LSI (Latent Semantic Indexing)

LSI (Latent Semantic Indexing) Google’ın aranma terimleri ve terimler ile alakalı olan anlamsal ilişkiyi tespit edebilmek için kullandığı yöntemin adıdır. Biraz daha açacak olursak Google botları tüm interneti tararken her sayfayı teker teker indeksler ve her indekslediği sayfada kullanıcıların aramalarıyla ilişkilendirilebilecek kelimeler arar.

Bu indeksleme sürecinde bazı kelimelerin çoğunlukla beraber kullanıldığını ve bu bazı kelimelerin sayfada en çok kullanılan kelime (keyword) olmamasına rağmen kullanıcıların ihtiyacını karşıladığını fark eder. Bu kelimeler arasında bir anlamsal bağ oluşturur ve bu anlamsal bağ ile bağlanan kelimelerden biri arandığında sayfa içerisinde aranan kelime geçmiyorsa bile anlamsal bir bağ olduğu için o sayfayı gösterir.

Aslında arama motorlarının amacı kullanıcıların en doğru sonuca ulaşmasını amaçlamaktadır. Bunu da çeşitli yöntemlerle yapar. Latent Semantic Indexing de bu yöntemlerden biridir.

H Tagları H Etiketi

İç SEO konusunda çok önemli olan bir konu H etiketleridir. Öncelikle H etiketi “History” yani tarih kelimesinin baş harfinden türeyen bir html etiketidir. H1 ile H6 arasında 6 farklı etiket şeklinde kullanılır. Sayfa kodları içinde

<H1>Merhaba Mars</h1> şeklinde yazılır ve ziyaretçi bunu Merhaba Mars olarak görür. Şimdi sırasıyla tüm bu H başlık etiketlerinin ne olduğunu ve nasıl kullanılması gerektiğini anlatayım.

Bu etiketler arama motoru botları için kullanılan yapısal verilerden çok daha kullanışlıdır ve botlar bu etiketleri çok iyi anlar. Ziyaretçiler gözünden bakarsak başlıklar özellikle çok uzun makalelerde büyük kurtarıcı rolü oynar.

H Tagları (H Başlık Etiketleri) Nedir?

Web siteniz için oluşturduğunuz içeriğinizdeki konu başlıklarını ve alt başlıkları diğer metin türlerinden ayırt etmek için kullanılan HTML etiketlerine H etiketleridir. Bu etiketler H harfi ile gösterildiğinden dolayı, başlık etiketleri, h etiketi, h tagı, haş tagları gibi isimler ile anılmaktadır. H etiketleri önem sırasına göre hiyerarşik bir şekilde kullanılır. h1 etiketi, h2, etiketi, h3 etiketi, h4 etiketi, h5 etiketi ve h6 etiketi olarak 6 adettir. Eskiden çok önemli olmasalar da günümüzde SEO açısından önemi yüksektir. Çünkü H etiketleri sayfanın içeriği hakkında arama motorlarına yol göstermektedir.

H Etiketlerinin HTML Kodları

<H1> ve <H6> tagları H başlıklarını html kodlarında tanımlamak için kullanılır. H1 sayfa içindeki en önemli başlıktır. H6 ise en önemsiz başlığı belirler. Zaten web sitelerinin çoğunda H4, H5 ve H6 başlıklarını göremezsiniz.

<h1>This is heading 1</h1>
<h2>This is heading 2</h2>
<h3>This is heading 3</h3>
<h4>This is heading 4</h4>
<h5>This is heading 5</h5>
<h6>This is heading 6</h6>

H Etiketleri Nasıl Kullanılır? 

H etiketleri sayfa içeriğinin önem derecesine göre hiyerarşik bir sırada kullanılır. Ayrıca bu etiketlerin en önemlisi olan H1 etiketi her sayfada 1 kez kullanılmalıdır. H6 etiketi en önemsiz başlıklar için kullanılır ve kullanım sayısı bakımından bir sınırlama veya zorunluluk yoktur.

H1 Etiketi Nedir? Nasıl Kullanılır?

En önemli h etiketi H1 etiketidir ve Google H1 etiketini sayfanın konusu olarak görür. Tüm SEO otoriterlerinin önem derecesi, kullanılması gerekliliği konusunda ortak görüşte birleştiği tek h etiketi H1’dir. Bu etiket web sitelerinin ana sayfası dahil tüm sayfalarda 1 kez kullanılmalıdır. Çünkü bu etiket ile hem arama motoru botlarına, hem de ziyaretçilere sayfanın ne ile alakalı olduğunu anlatır. H1 etiketleri kullanıldığı tüm sayfalarda benzersiz olmak zorundadır. Peki Neden? Mantık olarak bir konu için 2 iç sayfa yapılmaz değil mi?

Örnek bu sayfa ne kadar uzun olursa olsun ana konusu “İç SEO” olduğundan dolayı, İç SEO’nun farklı arama terimleri olacağını da düşünerek anahtar kelime araştırması sonunda H1 etiketini “Site İçi SEO (On Page SEO)” olarak belirledim. Bu sayede Google arama botlarına bu sayfanın içeriğinin ne olduğunu anlatmaya çalıştım. Kullanıcı gözüyle bakar sakta bu sayfaya giren herkes büyük puntolar ile yazılmış ve dikkat çeken H1 etiketini görerek, sayfanın “Site İçi SEO (On Page SEO)” hakkında olduğunu çok rahatlıkla anlayabilmektedir.

H1 etiketleri iç Seo konusunda önemli bir etkendir. H taglarını hiç kullanmamak yanlış kullanmaktan çok daha iyidir. H1’lerin beceriksiz bir şekilde, hatalı kullanımının bir çok siteyi büyük zararlar verdiğine, sıralamalardaki yerlerini kaybedip ciddi trafik zararına uğradığına şahit oldum.

H2 Etiketi Nedir? Nasıl Kullanılır? 

H2 Etiketi alt başlıktır ve H1 etiketi ile anlatılan ana konu eğer bu sayfada olduğu gibi farklı alt başlıklara bölünüyorsa alt başlıkları H2 etiketi ile ayırmak gerekmektedir. Bir çok SEO uzmanı H2 etiketinin sayfada 2’den fazla kullanılmaması gerektiğini söyler ama bu yanlıştır. Kaç kez kullanıldığı değil sayfanın içeriği ve H2 etiketinin doğru yerde kullanılıp kullanılmadığı önemlidir. H1 gibi site içindeki tüm sayfalarınızda benzersiz bir şekilde kullanılmasını tavsiye ediyorum.

H3 Etiketi Nedir? Nasıl Kullanılır?

H2 etiketi ile anlatılmaya çalıştığınız konu eğer kendi içinde de konulara bölünüyorsa bu durumda H3 etiketi devreye girer. H3 etiketi H2 etiketinin altında kullanılmalıdır. Başta da dediğim gibi H etiketleri hiyerarşik bir şekilde kullanılır. H1 etiketinden sonra H3 etiketi kullanamazsınız. H3 etiketinin arama motorları gözünde pek önemi yoktur. Ancak H3 ve sonrasında gelecek diğer etiketleri kesinlikle kullanmaktan çekinmeyin. Hele ki sayfa içeriğiniz bu makalede olduğu gibi çok uzun bir makaleyse ziyaretçileri korkutmamak için mutlaka başlıkları kullanarak yazıyı bölmelisiniz.

Yani H3, H4, H5, H6 etiketli arama motorlarından daha çok kullanıcıların uzun içerikleri daha kolay okuyabilmesi, karışık tek düzen giden bir makale içinde aradıklarını bulabilmelerini sağlamak için oldukça faydalıdır. Unutmayın ki zaten okumayı pek seven bir millet değiliz.

Genelde H3 etiketi içinde yanlış bilinen birşey vardır ki bir çok kişi H3 etiketinin içerikte 3’ten fazla kullanılmaması gerektiğini söyler ki buda oldukça yanlış bir bilgidir. İçeriğiniz 10 tane H3 etiketi kullanmanızı gerektiriyorsa tabiki de kullanmalısınız.

Diğer H Tagları (H4, H5, H6 Etiketleri)

Diğer H tagları yine içeriğinize bağlı olarak konunun alt konulara bölünmesi sonucu kullanılan başlık etiketleridir. Genelde bilimsel yada çok uzun olmayan makaleler dışında pek kullanılmaz. Eğer sayfa içeriğiniz kullanmanızı gerektiriyorsa çekinmeden kullanmalısınız. Ayrıca bu etiketler bir önceki etiket kullanılmışsa kullanılmalıdır. Örneğin H3 etiketinden önce veya sonra H5 kullanılamaz.

Site İçi SEO’da H Tagları

En iyi SEO uzmanlarının yaptığı uygulamalarını izleyerek aşağıdaki sonuçlara varabildik.

  • Her sayfaya, sayfanın kapsadığı konuyu yansıtan benzersiz bir H1 etiketi kullanın.
  • Her paragrafla ilgili ikincil anahtar kelimeler kullanarak uygun olan yerlerde H2-H6 etiketlerini kullanın.
  • H etiketlerini yazarken anahtar kelimeleri hunharca yazmak yerine içeriğinizi kullanıcılar için okunabilir halde tutun.

Meta Etiket (Meta-Tag)

Site içi SEO neden yapılır? Tabiki arama motorlarının sitemizi daha iyi anlaması için. Bu konuda benim kurduğum düz mantık şudur. Arama motorları botları (Özellikle Google için konuşuyorum) bir web sitesini anlayabilmek için web sitesinin konuştuğu dile bakar. Yani Google’ın dilinin Googleca olduğunu ve sadece bu dilden anladığını düşünürsek, sizin siteniz ne kadar iyi Googleca bilirse Google botları ile anlaşması o kadar iyi olur. Meta etiket (meta-Tag) dediğimiz html kodları da bu dilin temelini oluşturmaktadır.

GOOGLECA Konuşmak
Maden teknik iç SEO arama motorlarının özellikle Google’ın sitemizi daha iyi anlaması için yapılıyor o zaman öncelikle GOOGLECA öğrenmemiz gereklidir!

Meta Etiket (Meta Tag) Önemi

Googleca konuşabilmek için öncelikle Google’ın çalışma mantığını sonrasında ise Google’ın anladığı meta etiketleri bilmeliyiz. Google’ın anladığı meta etiketler (Meta Tag) için daha önceden hazırladığım uzun bir makalem zaten var. Ayrıca o makalem Google meta etiketler aramasında hatrı sayılır bir pozisyonda. Yani kendi sitem içinde aynı kelime için kendi kendimin rakibi olamam. Bunun yerine eski makalemi iç linkleme ile beslemek daha doğru bir hareket olacaktır. Bu açıklamadan sonra sizden ricam yeni pencerede açılacak Meta Etiket (Meta Tag) makalemi okumanız olacaktır.

Meta etiket makalemde, Google’ın anladığı en önemli 10 meta etiket (Title, description, robots, nositelinkssearchbox, notranslate, viewport, refresh, content-yype ve charset, google-site-verification, keywords) bu etiketlerin ne işe yaradığı ve site içinde kullanımını elimden geldiğince detaylı bir şekilde anlatmaya çalıştım.

Başlıklar <Title>

Title yani site başlığı önemsiz gibi geldiğinden bir çok kişi önemsemeden bir şeyler yazıp ilerliyor. Fakat öyle değil ve öyle olmadığını anlatabilmek için uzun bir makale hazırladım. Bu konu için hazırlamış olduğum Sayfa Başlığı Title sayfasımı ziyaret etmelisiniz. (Yeni pencerede açılır)

Site İçi Linkleme

Site içi linkleme arama motoru botları olduğu kadar ziyaretçilerinizin sitenizin farklı sayfalarına gitmelerini sağlayan bir linkleme türüdür. Bu sitenizde geçirilen sürenin ve sayfa görüntülenme sayısının artmasına oldukça fayda sağlar. Bir ziyaretçinin sitenizde kalma süresi arama motorları için önemli bir değerdir. Çünkü arama motorları bu sayede içeriğinizin kalitesi konusunda bir sonuca varır. Bunlar iç linkleme yapmanın en çok bilinen faydaları ancak ben başka bir konuya değinmek istiyorum.

Site İçi Linkler ile Google’a Yol Gösterme

Google’a yol gösterici olmak! Yani bir sayfanızdan başka bir sayfanıza anchor text üzerinden iç link vermek arama motorlarına şunu demektir. Benim xxx (anchor text) kelime için hedeflediğim sayfam xxx sayfasıdır.

Uygulamalı olarak anlatmam gerekirse; seolog.com.tr olarak “SEO” kelimesinde benim hedefim seolog.com.tr/seo sayfasıdır. Yani bir kullanıcı Google’da SEO araması yaptığında Google organik sonuçlarında seocu.org veya sitemin farklı sayfalarından biri çıksın istemiyorum. Eğer ben sitemde iç linkleme yapmayıp bunu Google’a bırakırsam kesin saçma sapan bir sayfamı “SEO” kelimesi ile eşleştirecek ve organik sonuçlarında seo çalışması yaptığım seolog.com.tr/seo sayfası yerine istemediğim sayfayı çıkaracaktır. İndex alıyor ve sayfanı çıkarıyor önemli olan bu değil mi diyebilirsiniz. Fakat öyle değil…

Ben SEO kelimesinde organik arama sonuçlarında seolog.com.tr/seo sayfasına çalışma yapıyorum Google ise seolog.com.tr/site-ici-seo sayfamı çıkarıyor diyelim. Bu durumda;

  • SEO kelimesinde kendi kendimin rakibi oluyorum ve sitede bir çelişki oluşur. Bu çelişki sonrası Google’da “SEO” kelimesinde benim sitemde hangi sayfayı dikkate alması gerektiğini bilemeyeceği için sitemi direkt 3.4. sayfalara atar. Bu çelişkiyi site içinde giderene kadar ağzımla kuş tutsam sıralamadaki yerim değişmez.
  • Diğer yandan aynı senaryoda ilerde yapacağım güncellemeleri hangi sayfamda yapmam gerekecek. Gerçek “SEO” sayfam olan seolog.com.tr/seo ‘mu yoksa seolog.com.tr/site-ici-seo ‘mu?

Bu iki sebep benim için fazlasıyla yeterli ve site içinde menüler dahil tüm iç linkleri sadece olması gereken sayfalara göre verilmiştir.

SEO kelimesi için sadece = seolog.com.tr/seo
Site içi SEO, iç SEO, Site içi SEO nasıl yapılır gibi kelimeler için = seolog.com.tr/site-ici-seo
Google, Google nedir, Google kelime anlamı, Google ne kadar kazanıyor gibi gibi kelimeler için = seolog.com.tr/google-nedir/

gibi gibi.

Bir çok SEO uzmanı (SEO uzmanı kelimesinden seolog.com.tr/seo-uzmanı sayfama iç linkleme yaparak Google bot’a yol gösterdim) üst sıralarda çıkmak için blog sayfalarına yüklenmektedir. Bu kısmen doğru bir yaklaşımdır. Ancak hata kurguda olmakta.

Bu konuda uzun ve çok daha detaylı bir makale hazırlayacağım takipte kalın 🙂

Kırık Link Kontrolü

Kırık linkler yani 404 hatası veren açılmayan sayfalarınız SEO optimizasyonunda kritik hata kategorisindedir. Kullanıcılar gözünde kötü izlenim bıraktığı gibi aynı kötü izlenimi arama motorları gözünde de verir. Arama motorları sen ne kadar ilgisiz bir site sahibisin, kırık linklerini neden kontrol etmiyorsun, benim arama botlarımı olmayan sayfalarına link vererek neden işinden gücünden ediyorsun gibi değişik azarlar da bulunur ve sonunda sitenizin değerini ufaktan ufaktan düşürmeye başlar.

Haksız mı? Haksız gerçek hayatta siz arama motoru işi yapsanız ve elemanınız olan bot’u bir müşterinize gönderseniz, bot müşterinize gitse karşısına kapı duvar çıksa siz ne yaparsınız?

Kırık Link Kontrolü

Bu sorunun önüne geçmek aslında çok kolay;

  • Kaldırdığınız sayfalarınızı mutlaka 301 yönlendirmesi ile başka yakın içerikli bir sayfaya yönlendirin. Bunu htaccess dosyası ile yapabileceğiniz gibi wp kullanıcıysanız bu işi yapan onlarca ücretsiz eklenti bulabilirsiniz.
  • 404 hatalarına karsı mutlaka özel bir 404 sayfası hazırlayın. Htaccess ile kendi özel 404 sayfalarınızı hazırlayabilirsiniz. Detaylı bilgiyi .htaccess sayfamızda bulabilirsiniz.
  • Sitenizi belli aralıklarda kırık linklere karşı tarayın. Bunu “Screaming Frog SEO Spider” programının ücretsiz sürümü ile bile kolaylıkla yapabilirsiniz. Web siteniz WordPress ile hazırlanmışsa “Broken Link Checker” tarzı onlarca eklenti arasından seçeceğiniz biri ile belli aralıklarla kontrolü otomatik yapabilirsiniz. Bazı güvenlik ve SEO eklentileride sizin için bu kontrolleri otomatik yapabilmektedir.
screamingfrog

Screaming Frog SEO Spider

  • İç linkleme yaptığınızda mutlaka sitenizin ön yüzünden bu linke tıklayarak sayfanın açılıp açılmadığını kontrol edin. Bir çok kişi iç linkleme yaparken yanlış yazdığı url yüzünden farkında olmadan kendi kendine kırık link oluşturmaktadır.
  • Görseller isimlerinde Türkçe karakter kullanmayın. Google gibi büyük ve yerelleştirilebilen arama motorları gözünde “Kırık Link Kontrolü” ile “Kirik Link Kontrolu” kelimeleri aynı anlama gelir. Ancak daha küçük arama motorlarının büyük bölüme Türkçe karakterleri özellikle de görsel isimlerindeki çözümleyemez. Bu riski almayın ve görsel isimlerinde Türkçe karakter ve boşluk kullanmayın. Aksi durumda bir çok arama motoru gözünde görselleriniz 404 olarak işaretlenir.

Görsellerin Optimizasyonu

Gorsellerin Optimizasyonu

Görsellerin Optimizasyonu

İç SEO için dikkat edilmesi gereken bir konuda görseller yani sayfalarınızda kullandığım resimlerdir. Resim optimizasyonu bir kaç başlıkta yapılan işlemlerin toplamıdır. Bu konu tek başına bile oldukça uzun olduğundan sadece resim optimizasyonu ile ilgili makale yazmak en mantıklısı. Bu bölümde şimdilik resim optimizasyonu için önemli başlıkları liste halinde vereceğim. Sayfalarınıza resim eklerken bu maddelere dikkat etmek SEO olduğu kadar kullanıcı deneyimi açısından da faydalı olacaktır.

  1. Makale veya içeriğinizle eşleşen, alakalı resimleri tercih edin.
  2. Kullandığınız resim için makaleniz ile alakalı bir isim kullanın. Resim adında boşluk ve Türkçe karakter kullanmaktan çekinin. Türkçe karakterler yurt dışından sitenize girecek kişiler için bazı browserlarda halen sıkıntı çıkarabilmekte.
  3. Resimlerin adını çok uzun tutmayın. Kısa yapacağım diye içeriğiniz ile alakasız isimler kullanmak faydadan çok zarar verir. Kısa yerine basit ve kısa isimler kullanın
  4. Görüntü boyutlarınızı olması gerektiği kadar kullanın. Örneğin kullanıcıya gösterilen resim 250×150 pixel ise resmin orijinalini de bu şekilde hazırlayın. Responsive tasarımlar için en uygunu srcset özelliğinden yararlanmak olacaktır. WordPress siteler için bu konuda yardımcı bir çok eklenti mevcuttur.
  5. Görsellerinizin daha hızlı yüklenebilmesi için dosya boyutlarınızı mutlaka optimize edin. Farklı dosya uzantılarını kullanmaktan çekinmeyin. Photoshop ile hazırladığınız görsellerinizde kayıt yaparken Save for web seçeneğini kullanarak farklı uzantılarda ve kalitelerde görselinizin ne kadar yer kapladığını görebilirsiniz.
  6. Resimlerinizde mutlaka alt etiketi kullanın ve başlığınızı bu alt etiketine ekleyin. Eğer sayfa içinde birden fazla görsel kullanacaksanız her görselin alt etiketinin benzersiz ama sayfanızla alakalı olması gerektiğini unutmayın.
  7. Resimlerinize alt etiketi dışında alternatif metin etiketi de kullanmak SEO dostu resim optimizasyonu için katkı sağlayacaktır.
  8. Resimlerinize yapısal verileri ekleyin.
  9. Sayfanıza OpenGraph ve Twitter kartı ekleyin ve bu kartlarda resimlerini belirtin.
  10. Isı haritalarından elde edilen bir veriye göre görsellerinizi sayfanın solu yerine orta veya sağına yerleştirin. Yazılarınızın solda kalmasına dikkat edin.
  11. Resimlerinizin için XML site haritası hazırlamayı ve bunu arama motorlarına tanıtmayı unutmayın.

Başta da söylediğim gibi resim optimizasyonları için geniş bir içerik hazırlamak en mantıklısı olacak. Örneklerle açıklamak çok daha uygun olacaktır.

İçerik Analizi

Bir sayfadaki metin, görsel gibi özelliklerin belli bir analizden geçirilip gruplandırılması, özetlenmesi ve ölçülmesine kısaca içerik analizi denir. Bu tanıma uygun olarak hazırladığınız bir sayfa için oluşturduğunuz içeriği analiz etmeniz gerekir. Bu analiz işlemi için genelde en sık duyulan şey; içeriğiniz 300 kelime olsun içinde anahtar kelimeniz 3-5 kez geçsin şeklindedir. Aslında bu bir zorunluk değildir ve mantıklıda değildir.
Önemli olan sayfanızın içeriğinin ziyaretçilerinizin sorularına cevap vermesi ve aradıklarını karşılamasıdır. Özet olarak arama motoruna değil kullanıcıyı memnun etmeye odaklanmak gerekir. İyi bir içerikte zaten hedeflediğiniz anahtar kelime ve varyantları gerektiği kadar geçecektir. 
Peki içeriklerinizi nasıl analiz edebilirsiniz. Bunu manuel olarak yapmak çok zor olacaktır. Bu sebeple farklı araçlardan faydalanmak en uygun çözüm. Piyasa da bu konuda size yardım edebilecek yüzlerce ücretli ve ücretsiz SEO Paneli bulmak mümkündür.

SEOLOG SEO Paneli 

Burada size önerebileceğim araçlar içinde SEOLOG SEO Analizi ilk sırada. Tamamen ücretsiz olan bu aracın en büyük özelliği ayrıca ücretsiz bir şekilde sıra takip hizmetinin de olmasıdır. Yani Google’da hangi kelimede kaçıncı sırada çıktığınızı günlük olarak takip edebileceğiniz ücretsiz bir SEO Paneli. Panele basit bir şekilde kayıt olup site adresinizi ekledikten sonra sol menüde bulunan web analizi bölümüne girerek analiz yapabilirsiniz.

Screamingfrog

Masa üstü uygulama olarak çalışan Screamingfrog normalde ücretli olsada 500 sayfaya kadar ücretsiz ve detaylı içerik analizi yapabilirsiniz.

Google Search Console

Bir çok site sahibi için yetersiz gözüken bir araç olsa bile aslında web siteleri için hayati öneme sahip hataları 1. elden yani Google tarafından analiz edip bilgi veren bir araçtır. Google Search Console içerik analizi için kullanmanız gereken en önemli araçtır.

Print Friendly, PDF & Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.