SEOLOG-29-EKIM-LOGO

Alan Adı ve SEO İlişkisi

Alan Adı ve SEO İlişkisi

Doğru Alan Adı Seçimi Nasıl Yapılır?

Merhaba ben Ekrem Karataş… Bu yazımda alan adı seçerken nelere dikkat etmeniz gerektiği, alan adı ve SEO ilişkisi konusunda sizleri bilgilendirmeye çalışacağım. Biraz detaya girmekte fayda olduğunu düşündüğüm için makale biraz uzun olacaktır.

Alan Adı (Domain Name) Nedir?

Alan adı, Alan Adı ve SEO ilişkisinde adından da anlaşılabileceği gibi kritik bir noktadır. Öncelikle alan adı (Domain name) ne demek onu anlatmakta fayda var. Alan adı aslında web sitenizin adıdır ve internet kullanıcılarının web sitenize erişebilecekleri (www.seolog.com.tr) adrestir. Bir alan adı, harf ve rakamların kombinasyonundan oluşabilir. Alan adı uzantısı ise ismin sonuna gelen .com, .net, com.tr gibi gibi çeşitli eklere verilen isimdir. Bir alan adının kullanabilmeniz için öncelikle bunu kişi veya firma adına tescil ettirmeniz gerekmektedir. Alan adı tescili yapabileceğiniz bir çok firma vardır. Şu an tescil ücretleri 1 yıl için 9$ ile 15$ arasında değişmektedir ve isteğinize göre 1 ile 10 yıl arasında tescil yapılabilmektedir.

Alan Adı Nedir? Ana Adı Nedir? Neden Önemlidir? Alan Adı Seçerken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

GOOGLE Alan adının yaşı kadar alan adının tescil süresinin bitim tarihine de bakmaktadır. Bu süre Google gözünde internette kalıcı mısınız yoksa geçici misiniz anlamı taşımaktadır. SEO açısından kalıcı olduğumuzu belirtmek için mümkünse alan adlarını en az 3 yıllık tescil ettirmekte fayda görüyorum. Bu konuyu aşağıda daha detaylı anlattım.

Alan adının ne olduğunu anladığımızı varsayarak konumuza devam edelim.

Alan Adının Önemi

Kullandığınız alan adı ve uzantısı (.com, .net, .com.tr, .ws, .tc vs gibi) web sitesi projelerinin ilk adımıdır ve gelecekteki kimliğiniz, adresiniz her şeyiniz bu alan adınız olacaktır. Genellikle kişisel bir tercih olsa da burada kişisellikten çıkıp stratejik davranmak en doğru yaklaşım olacaktır. Çünkü doğru alan adı size çok şey kazandıracaktır. Gelecekte alan adı değiştirmek sorun olacağından her ayrıntıyı başlangıçta düşünmekte fayda vardır.

Alan Adı ve SEO Uzantının Önemi

İnternete adım atarken kimliğiniz olacak alan adı kadar uzantısı da çok önemlidir. Hedef kitlenizi belirleyip buna uygun hareket etmelisiniz.

Örneğin gelecek planlarınızda Türkiye’ dışında farklı ülkelere hizmet vermek varsa alan adınızın mutlaka .com uzantılı olması size büyük artı getirecektir. Eğer com.tr uzantısı ile yola başlarsanız en yakın komşumuz Bulgaristan’da bile (Google.bg aramalarını kast ediyorum) arama sonuçlarında çıkmanız zor olacaktır. Ayrıca yurt dışı için .net, .org ve .biz de kullanılabilir.

Ülkelere özel alan adları ülkesinde sizi bir adım önde çıkarabilir fakat diğer ülkelere kapınızı kapatmış olursunuz. Tabi beni diğer ülkeler ilgilendirmiyor diyorsanız hedef ülkenize özel uzantıları tercih etmenizde herhangi bir sıkıntı yoktur.

Günümüzde alan adı uzantılarında yüzlerce farklı seçenek mevcuttur. Size tavsiyem önceliğinizi 3 karakterden yana kullanmanız olacaktır.

Örneğin .mobi’de bir alan adı uzantısıdır ve bu uzantıda bir alan adı tescil ettiniz. Bu alan adının arama sonuçlarında en üstte çıkması için aynı alan adının .com, .net, .org, .io, .tv, .biz uzantılarında başka bir web sitesi olmaması gereklidir.

Birde hem ucuz hem de uzantısı 3 karakter diye önünüze gelen alan adını boş yere satın almayın. Uzantı otoritesi diye bir şey olduğunu unutmamak gerekiyor. Alan adı tescil firmalarının ilk kayıt ücreti ile birlikte yenileme ücretlerini de kontrol edin.

Türkçe Alan Adı Alınır mı?

Türkçe karakterli alan adı alabilmek hatırladığım kadarıyla 2005 veya 2006 yıllarında başlayan bir süreçti. Çok detaya girmeden kısaca alın ama kullanmaktan UZAK durun! Diyeceğim çünkü;

  • Aslında aldığınız şey IDN denilen bir sistemle çevrilmiş bir domaindir. Yani
    ekremkarataş.com aslında xn--ekremkarata-1gc.com‘dur. Üstelik IDN büyük harf ve küçük harf uyumludur. Yani
    ekremkarataş.com ile EKREMKARATAŞ.com karşılığı aynı şeyler değildir.
  • Maillerinizin çoğu gitmez.
  • İnternetteki bir çok form Türkçe karakter yazıldığında hata vereceğinden ne mail nede alan adınız yüzünden işinizi yapamayacaksınız.

ama elimde olsun ilerde belki bu sorunların önüne geçilir diyerek tescil ettirebilirsiniz.

Çok Dilli Siteler Ne Yapmalı?

Web sitenizi birden fazla dilde hazırlayacaksınız ve bu site ülkemiz için Türkçe, yurt dışı için İngilizce olacak. Bu durumda aşağıdaki yolları tercih edebilirsiniz.

  1. Seçenek; Türkçe için www.alanadi.com.tr , İngilizce için www.alanadi.com şeklinde alan adları tescil ettirebilir ve iki ayrı site yapabilirsiniz. Bu 2 farklı siteye ekleyeceğiniz dil linki ile birbirleri içinde geçiş yaptırabilirsiniz. Bu düzen açısından faydalı olacak ama farklı 2 site yükü, maliyeti ve SEO çalışması ile karşılaşırsınız. Site içeriğine harcanacak iş gücü açısından ise tek alan adında yaptırmanız gereken tüm çeviri vs. gibi işlemler aynı olacaktır.
    Örnek; amazon.com Türkiye pazarına amazon.com.tr ile girdi.
  2. Seçenek; .com alan adını üzerine bir web sitesi kurup ziyaretçinizin ülkesi, dili vs gibi teknik bilgilere göre sitenizin İngilizce veya Türkçe bölümüne yönlendirebilirsiniz. Burada SEO açısından site açılış hızı problemiyle karşılaşma olasılığınız vardır. 2 farklı site ile uğraşamayız bu bizim için daha uygun derseniz size uyumlu tavsiyem dil tercihinde sub domain veya /dil şeklinde bir yönlendirme kullanmanız olacaktır. Bu yönlendirme alan adı ve SEO ilişkisi açısından uyumlu olacaktır

Örnek;

Türkçe İçin; tr.alanadi.com veya alanadi.com/tr/
İngilizce İçin; en.xxx.com veya xxx.com/en/

Yukarıdaki gibi kullanım ilerde daha fazla dil eklemeniz durumunda oluşabilecek karmaşanında önüne geçmenizi sağlayacaktır. Tabi SEO açısından teknik alt yapının çok iyi düzenlenmiş olması, wp kullanılan sitelerde kullanacağınız dil eklentisini iyi seçilmesi gerekmektedir.

Alan Adının Yaşı ve SEO Açısından Önemi

Alan adınızın yaşı Google için önemli olmasa bile SEO açısından bakıldığında yine de bir ölçüttür. Geçmişte kullanılan alan adları ilk tescil tarihine bakılıp otoritesine ekleniyordu fakat günümüz de alan adının sahip bilgilerinin değişme tarihi dikkate alınmaktadır. Peki Google neden böyle bir değişikliğe gitti?

Çünkü son yıllarda özellikle .com uzantılı alan adı bulmak çok zor. Neredeyse tüm kelimeler, rakamlarda dahil olmak üzere tescil edilmiş durumda. İlk başta jenerik isimlerde başlayan alan adı pazarlaması devamında anlamından çok karakter sayısına doğru ilerledi. Örnek aaa.com 3 karakterli bir alan adı ve bir anlam taşımasının önemi yok. Jenerik olması, kısalığı gibi kriterlere göre insanlar ellerindeki alan adlarını satılığa çıkarmaya başladı. Bireysel başlayan bu sektör zamanla süresi biten ve yenilenmeyen alan adlarını takip edip satın alan firmaların türemesine bile sebep oldu.

İşte bu 2. el alan adları piyasasının büyümesi ve alan adının yaşı ile Google site otoritesinin bağlılığını bilen kişilerin eski alan adlarını satın alarak Google’ı manipüle etmeye çalışmaları sebebiyle Google alan adı yaşına verdiği önemi azalttı.

Sizde eğer internet siteniz için yeni bir alan adı tescil etmek yerine 2. el bir alan adı satın almak isterseniz eğer o alan adında bir web sitesi yoksa Google gözünde yeni tescil edilmiş bir alan adı ile aynı statüde olacaksınız. Bu sebeple sadece eski bir alan adı diyerek anlamsız ve işinizle alakalı alan adı almanızın bir faydası olmayacaktır.

Not: 2. el alan adı alırken mutlaka, Google ban, Adwords Ban, Spam Listeleri gibi yerlerden kontrolleri yapınız. http://web.archive.org/ adresine girerek geçmişini ekran görüntüleri ile kontrol edin.

Arama Teriminin Alan Adı İçinde Geçmesi

Bir çok kişi aranan kelimenin alan adı içinde bulunmasının SEO açısından faydalı olacağını düşünmektedir. Bunda da haklılar çünkü eskiden gerçekten bu şekildeydi. Fakat günümüz de SEO açısından baktığımızda bunun eskisi kadar etkili olmayan bir durum olduğunu görmekteyiz. Kullandığınız isim ile sitenizin örtüşmesi daha önemli bir etkendir.

Arama Terimini Alan Adı ve SEO İlişkisi Açısından Aşağıdaki Şekilde Kullanabilirsiniz. Örneğin Arama Terimi “Alan Adı ve SEO İlişkisi”

www.alanadiveseoiliskisi.com yerine www.seocu.org/alan-adi-ve-seo-iliskisi

Organik arama sıralamasında da eskisi kadar etkili olmasa bile aranan terimin alan adında bulunması internet kullanıcılarının aklında yer etmesi yani marka bilinirliği açısından daha büyük etkiye sahiptir.

Bu konu üzerinde yapılan bir çalışmada aranan kelimenin alan adının ilk kelimesi olmasının kullanıcılar gözünde daha etkili olduğu ortaya çıkmıştır.

Bir örnekle anlatmaya çalışırsam;

“Kitap” kelimesi araması yapıldığında arama yapan kullanıcılar “www.alikitap.com” yerine “www.kitapdunyasi.com” ‘a tıklama oranları çok daha yüksek olduğu fark edilmiş. (Tam hatırlamıyorum ama araştırma Moz veya Semrush tarafından yapılmıştı.)

Kendi açımdan konuya bakarsam alikitap.com sanki bir yerel kitapçı ve belli bir bölgeyi kapsıyor havası yaratıyor. Kitapdunyasi.com ise sanki içinde binlerce kitabın olduğu daha güvenli bir site gibi geliyor.

Alan Adı ve SEO İlişkisi Tescil Süresi

Yukarıdaki kısa yazıda bahsettiğim gibi Alan adı ve SEO ilişkisinde dikkat edilmesi gereken bir konu. Eğer siz de alan adınızı seneden seneye yenileyen gruptaysanız aslında farkında olmadan hata yapıyorsunuz. (Döviz kuru vs gibi maddi sıkıntıları göz önüne alınca haklısınız belki)

Çünkü Google’ın bu konudaki mantığı oldukça basit. Google alan adının tescil süresi kısa ise bu firma veya site merdiven altı olabilir diye düşünür. Eğer ilk alımı veya süre uzatımını 3-5 yıl şeklinde yaparsanız Google bu işe değer verdiğinizi ve uzun süreli bir yola çıktığınızı düşünerek size yardımcı olur.

Tabi ki hiç bir site alan adının bitimine 10 yıl var diye organik arama sonuçlarında ilk sırada çıkmaz. Fakat tescil süresinin uzunluğu güven açısından bakıldığında Google için bir kriterdir.

Bknz. Google SEO Faktörleri

Whois Bilgilerinizi Gizlemeyin

Eskiden pek kullanılmayan bu işlem son yıllarda oldukça popüler. Büyük köklü veya çok uluslu şirketlerin bunu yapmaları normal ama siz eğer bilindik bir marka veya çok uluslu bir şirket değilseniz bunu yapmayın. SEO açısından bakarsak Google diyor ki? Kimden neyi saklıyorsun sen? Web sitenizde neler yapıyorsunuz da kendinizi saklamaya gerek duydunuz? Web sitenizdeki iletişim bilgilerinizi kartvizitiniz olarak düşünürsek alan adının whois bilgileri vergi levhanızdır. Dürüst bir işletmenin kimseden saklayacağı bir bilgisi olmaması gerek. Bu sebeple bilgilerinizi gizlemeyin.

Whois Nedir? Whois, bir alan adının kayıt ve bitiş süresi, sahibi, sahibinin iletişim bilgileri, name server (NS) kayıtları gibi bilgilerini içerir. NS bilgilerinizi güvenlik için gizleyebilirsiniz.

Alan Adı Kontrolü Sizde Olmalı

Alan adı tescili oldukça basit bir işlemdir. .Com/net/org gibi alan adları konu olduğunda tescil işlemi oldukça basittir. Com.tr gibi uzantılarda ise bazı belgeler talep edilir buda kolaydır ama diğerlerine göre biraz uğraştırır.

Eğer bir tanıdık veya web sitenizi yapan kişi/firma tarafından alan adınız tescil edilecekse mutlaka sizin adınıza ve sahiplik bilgilerin sizin bilgileriniz olmasına dikkat edin. Bu ilerde bir uyuşmazlık durumunda hak talep edebilmeniz için elinizi güçlendirecektir. Bir şey olmaz diye düşünmeyin neler neler oluyor.

Ayrıca sizin adınıza olan bir alan adından kesinlikle spam yapmayın. Çünkü farkında olmadan yapılan bir çok hatadan biride şu şekilde gelişmektedir.

Site sahipleri önce bir A sitesi kurar ve bu ana siteleridir. Daha sonra bu siteye backlink sağlamak için B,C,D,E gibi farklı alan adları alarak bunları benzer içerikler veya blog yazıları ile doldurarak A sitesine backlink verirler. Buraya kadar her şey normal gözükür ve bir çok kişinin günümüzde bir işe yaramasa bile yaptığı bir işlemdir. (Halbuki bu şekilde 10 siteye harcanacak enerji ve zaman bir tek siteye harcansa…) Sizde bunu yapacaksınız varsayarak;

  • Alınan tüm alan adları sizin veya firmanızın adınadır.
  • A sitesini yükseltebilmek için diğer B,C,D,E siteleri feda edilebilir.
  • Feda edilebilir olduklarından B,C,D,E sitelerinde spam veya black seo teknikleri kullanılır.

Eğer bunun sonunda spam yapmaktan veya farklı bir sebepten Google’dan ceza alırsanız tüm bu isimlerin sahibi siz olduğunuz için dolaylı yoldan A sitenize zarar vermiş olursunuz.

Umarım alan adı ve SEO ilişkisi konusunda açıklayıcı ve anlaşılır bir yazı olmuştur. Yorum yapmayı ve paylaşmayı unutmayalım lütfen. Bilgi mutluluk gibi paylaştıkça çoğalan bir şeydir.

WWW Kullanmalı mı? Kullanmamalı mı? Yazım da ilginizi çekebilir…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer Makaleler

İlginizi Çekebilir

SEO Fiyat Teklifi Al

Web sitenizin Google sıralamalarında yükselmeye başlamasını istiyorsanız hemen bizden “SEO Teklifi” alın. Başarılı sonuçlar elde etmek için SEOLOG’un uzmanlığına güvenin.

SEO_Teklifi_Popup_Form