(0212) 212 5736 / (0542) 345 1980

Google SEO Faktörleri

Bir çok arama motoru olmasına rağmen neredeyse tüm SEO çalışmaların da tek hedef Google'dır. Google algoritmasının büyük bir kısmı gizli olsa bile SEO uzmanlarının yaptığı farklı denemeler, testler ve Google mühendislerinin aralarda yaptığı açıklamalardan bazı SEO kriterleri kesinleşmiştir.
Google SEO Faktörleri
Google SEO Faktörleri

Google Sıralama Faktörleri

SEO arama motorlarından daha üst seviyelerde yer alabilmek için yapılan bir dizi işlemi kapsayan bir disiplin, bir sektör ve bir meslektir. Bir çok arama motoru olmasına rağmen neredeyse tüm SEO çalışmaların da tek hedef Google’dır. Google algoritmasının büyük bir kısmı gizli olsa bile SEO uzmanlarının yaptığı farklı denemeler, testler ve Google mühendislerinin aralarda yaptığı açıklamalardan bazı SEO kriterleri kesinleşmiştir. Diğer yandan Google SEO faktörlerinin 200’den fazla olduğu tahmin edilse de merak etmeyin bunların hepsinin önemi aynı derecede değildir.

En Önemli Sıralama Faktörleri

  • Kaliteli ve Özgün İçerik
  • Başlık (Title) Etiketleri
  • Meta Açıklamalar (Meta Description)
  • Güvenlik (SSL Sertifikası ile Https Linkler)
  • Site Hızı
  • Kullanıcı Deneyimi
  • Mobil Uyumluluk
  • Site İçi ve Dışı Bağlantılar
  • Sosyal Medyadaki Gücünüz

Google Sıralama Faktörleri Tam Liste

Öncelikle bilmelisiniz ki aşağıdaki listede bulunan bazı Google SEO kriterleri tartışmalı olarak kabul edilmektedir. Bazı Google SEO kriterleri ile yeterli test ve kanıt olmadığı için sadece varsayım olarak kabul görmektedir. Şimdi gelelim asıl konumuz olan Google SEO faktörleri tam liste konusuna… Google sıralamanızı etkileyen tüm faktörleri bu içerikte toparlamaya çalıştık.

1. İçeriğin Uzunluğu

Site içi SEO faktörleri arasında en önemli kısım sayfanın içeriğinin uzunluğudur. Arama motoru botları sayfa içeriğini okur, analiz eder ve ana konuya göre sayfayı indeksler. Site içeriğinin uzunluğu konusunda genel kanı 300 kelime ve üstü şeklinde olması gerektiği ancak aslında içeriğin uzunluğu sayfanın konusuyla alakalı bir durumdur. Bilimsel bir konu anlatıyorsanız bunu 300 kelime ile anlatmanın imkanı olmaz.

Diğer yandan hap konu denilen basit konularda ise 300 kelimeyi geçmek için saçma ve anlamsız şeyler yazmak kullanıcı deneyimini oldukça kötü etkiler.

Sonuç olarak içeriğin uzunluğu anlattığınız konu ile alakalı olarak uzun veya kısa olabilir. Yeter ki arama yapan kullanıcıya gerekli bilgiyi verin ve sitenizden memnun ayrılmasını sağlayın.

2. Özgün İçerik

SEO faktörleri bakımından içeriğin uzunluğu dışında içeriğin özgünlüğü daha önemlidir. İçerikleriniz mutlaka özgün yani başka sitelerde kullanılmamış içerikler olmalıdır. Başka bir sitede ki yazıyı alıp birebir kendi sitenizde kullanmak sizi kopyacı yaparken yazıları aldığınız sitenin yükselmesine fayda sağlar. Kopyalayan değil kopyalanan site olmaya çalışın.

3. İçindekiler Menüsü

Google SEO Faktörleri Site İçi Menü

Site İçi Menü

Sayfa içinde kullanacağınız içindekiler bölümü yani sayfa içi menü kullanıcıların sayfa içeriğinde rahat bir şekilde gezmesine imkan tanırken arama motorlarının sayfayı daha iyi anlamasına fayda sağlar.

WordPress SEO Eklentileri makalemde bahsettiğim Table Of Contents’i kullanabilirsiniz.

4. Sayfa Başlığı <title>

Sayfa başlığı, mutlaka sayfa içeriğini anlatmaya yardımcı özet kelimelerden seçilmeli. Sayfa başlığı <Title> hakkında detaylı açıklamalar yaptığım makalemi okumak isteyebilirsiniz.

5. Site Hızı

Site hızı kullanıcılar için oldukça önemli bir etkendir. Kullanıcılar yavaş sitelerde zaman geçirmek istemez. Bu sebepledir ki arama motorları da site sahiplerinden temiz kodlanmış gereksiz veri trafiği yaratmayan hızlı siteler ister. Site hızı sadece Google için değil diğer büyük arama motorları içinde bir SEO faktörüdür.

6. Temiz Kod Yapısı

Web sitenizi kodlarken temiz bir kodlama yapmak çok önemlidir. Temiz kodlama gereksiz html, css veya yorum satırları kullanmamak demektir. Unutmayın ki arama motoru botları web sitelerini kaynak kodlarından okur ve analiz eder.

7. AMP Sayfalar

SEO açısından önemi sürekli artan bir konu varsa oda mobil sayfalardır. SEO kriterleri içinde AMP sayfalar bu sebeple oldukça önemlidir. AMP sayfaları olan siteler mobil arama sonuçlarında daha üstlerde çıkmaktadır ve çok daha hızlı yüklenir.

8. Tarayıcı Uyumluluğu

Hazırladığınız web sitelerini farklı tarayıcılarda ve ekran çözünürlüklerinde test etmekte fayda vardır. Emin olmamakla birlikte bir kaç yazıda Arama motorlarının web sayfalarını farklı browserlar nasıl göründüğünü test ettiğini okumuştum. Bu kadarı da fazla diyebilirsiniz ama düşünün ki Google benim Apple ve Safari tarayıcısı kullandığımı biliyor ve Safari’de düzgün açılmayan bir siteyi bana neden göstersin ki?

9. Resimlerin Optimizasyonu

Site içi SEO tekniklerinde detaylı olarak anlattığım bir konu da resimlerin optimizasyonu… Sayfa içinde kullandığınız resimlerin başlık, dosya adı, açıklama, alt etiketi gibi niteliklerinin tümünü kullanın. Ayrıca internette bulduğunuz görselleri kullanıyorsanız aynı içerik özgünlüğünde olduğu gibi kopyacı olmamak için resimler üzerinde gerekli düzenlemeleri mutlaka yapın.

10. Sayfalarda Farklı Başlıklar Kullanma

Sitenizi oluşturan sayfalarınızda asla aynı başlık ve H1 etiketleri kullanmayın. Her sayfanızın başlığı ve H1 etiketi farklı olsun.

11. Değişiklik Tarihi

Sitenin güncel olması arama motorlarının en çok sevdiği özelliklerden biridir. Bu sebeple sitenize yeni içerikler ekleme dışında bazı zamanlarda eski içeriklerinizi de güncelleyin. Eski içeriklerinize eklemeler yapabilir, yeni eklediğiniz içeriklerinize link verebilirsiniz.

Arama motorları sitenizin içeriklerinin güncellendiğini en kolay site haritalarından algılarlar. Bu sebeple site haritalarınızda güncelleme tarihlerini göndermelisiniz.

12. Güncellenen İçeriğin Boyutu

Arama motorları güncellenen içerikleri bir önceki hali ile karşılaştırır ve boyutu kontrol eder. Yani bir içerik 100kb iken hiç bir değişiklik yapmazsanız yine 100kb olarak gözükecektir. Buda arama motoru kandırmak anlamına gelir. Bunu asla istemeyiz bu sebeple güncellemelerinizi mümkün olduğunca büyük yapmaya çalışın.

Bunu şu sebeple anlattım; Bazı Wp kullanıcıları sayfa içeriğini değiştirmeden sadece yayınlanma tarihini güncelleyerek eski içeriklerini yeniden yayınlıyor. Arama motorları bunu yemiyor.

13. Site Güncelleme Sıklığı

Arama motorlarının sık güncellenen siteleri sevdiğini söylemiştim. Bir sitenin güncelleme sıklığı arama motoru botlarının sitenizi ziyaret etme sıklığını da belirleyen bir etkendir. Çok güncel bir siteniz varsa arama motorları günde 15-20 kez sitenize gelebilir. Güncellenmeyen sitelerin botlar tarafından ziyaret sıklığı 2-3 ayda 1 kez bile olabilir. Güncel kalmaya çalışın…

14. Bağlantı Verme

Başka sitelere bağlantı vermek bilinenin aksine iyi bir şeydir. Ancak dış bağlantı vereceğim diye her siteye bağlantı verilmez. Dış bağlantı nasıl verebilirsiniz? Örneğin sağlık kategorisinde Covid-19 hakkında bir içerik hazırladınız. Yazdıklarınızı onaylayacak kaynak değeri olan web sitelerine (WHO, Sağlık Bakanlığı gibi) link çıkışı yaparak içeriğinizin doğruluğunu arttırabilirsiniz.

Bu konuda çekinmemek gerektiğini düşünüyorum. Mesela ben marka bilinirliği ile ilgili bir makalemde Seocu.COM’a, SEO uzmanları makalemde Ayhan Karaman, Kaan Gülten, İlyas Teker, Anıl Zengin sitesine link verdim. İçeriğinizi zenginleştirecek linkleri vermekten çekinmeyin.

Dış link verirken No-Follow veya Do-Follow seçeneklerinden yararlanabilirsiniz. Link verdiğiniz sitenin kalitesine göre tercihinizi kullanın.

15. Dış Linklerin Sayısı

Dış bağlantı verin dedim ama bağlantıların sayısına dikkat etmekte fayda var. Aslında eğer siteniz firma veya web rehberi değilse çok sıkıntı yapmaya da gerek yok. Arama motorları sitelere gelen ve giden bağlantıları saymaktadır. Sadece gerektiği zamanlarda giden bağlantı kullanmaya çalışın.

16. İç Linkler

Dış linkler gibi iç linkler de SEO faktörlerinde önemli bir etkendir. Ziyaretçilerinizin sitenizde gezmesini kolaylaştırdığı gibi arama motorları botları da bu linkleri kullanarak sitenizi keşfeder. Sayfalarınızın içeriğinden diğer sayfalarınıza iç link vermek organik aramalarda yükselmenizi sağlar. Bu konuyu site içi SEO sayfamda daha derinlemesine anlattım.

17. İç Link Sayısı

İç linkler ile beslenen sayfaların organik arama sonuçlarında daha üstlerde çıktığı kanıtlanmış bir SEO kriteridir. Bir anahtar kelimede yükselmesini istediğiniz sayfanıza diğer sayfalarınızdan anahtar kelimeden iç link verin. Örneğin ben SEO kriterleri kelimesinde bu tekniği kullanarak iyi yerlere geldim. Tabi ki sayfanın içeriğinin kullanıcıyı tatmin etmesi ve aradığını bulması gerektiğini unutmamak gerekiyor.

18. İç Link Verilen Sayfaların Kalitesi

İç link verdiğiniz sayfa eğer arama motorlarında üst sıralarda yer alıyorsa yani sayfanın otoritesi yüksek ise verdiğiniz link daha etkili oluyor ve diğer sayfanın yükselmesi hızlanıyor.

19. Kırık Linkler

Arama motorları kırık linkleri hiç sevmezler. Çünkü botlarının durmaması gerekir. Bu sebeple kırık linklerinizi sürekli kontrol etmeniz gerekir. Diğer taraftan eğer sitenizdeki kırık linkler 404 sayfalarının sayısı artarsa bu durumda da siteniz arama motorları gözünde terk edilmiş ilgilenilmeyen site olarak algılanır. Kırık linklerinizi düzenli aralıklarla kontrol edin ve düzeltin.

20. Sponsorlu Bağlantılar

Bir çok site içeriklerinde sponsorlu bağlantılar kullanır. Çok fazla sponsorlu bağlantı içeren siteler arama motorları tarafından sevilmez. Aslında sevmemesinin sebebi basit bir mantığa dayanır. Sponsorlu içeriği oluşturan firma içeriği önce kendi sitesinde yayınlar. Daha sonra aynı içeriği ücret ödeyerek başka sitelerde de yayınlatır. Bu durumda sponsorlu içeriği yayınlayan tüm siteler bir nevi kopya içerik yayınlamış olur. Eğer bir site çok fazla sponsorlu içerik yayınlıyorsa bu durumda sitenin kopya içerik sayısı da çok fazla demektir.

Ücret karşılığı sponsorlu içerik yayınlayacaksınız mutlaka içeriği özgünleştirmeye çalışın.

21. XML Site Haritası

XML site haritası arama motorlarının web sitelerini daha kolay bir şekilde tarayabilmesi dışında, değişikliklerin sıklığı, son güncelleme tarihleri gibi bilgiler de sunar.

22. SSL (Https) Sertifikası

Güvenlik SEO faktörlerinde çok yüksek öneme sahiptir. SSL sertifikası yani güvenli site Google’da yükselmek için etkisi olduğu kanıtlanmış önemli bir SEO faktörüdür.

23. Breadcrumb (Ekmek Kırıntısı)

Breadcrumb arama motorları ve site ziyaretçilerine sitede nerede oldukları ve sitenin link hiyerarşisini gösterir. Her sitede olması gereken bir SEO faktörüdür.

24. Marka Aramaları

Kullanıcıların internette web sitenizin adını araması marka araması olarak geçer. Örneğin benim sitem için Seolog araması marka aramasıdır.

25. Orijinal Sosyal Medya Sayfaları

Arama motorları algoritmaları sosyal ağlardaki takipçilerin gerçek mi bot mu olduğunu anlarlar. Çok fazla gerçek takipçisi ve etkileşim sayısı yüksek siteler arama motorlarının gözünde daha iyi yerlerdedir.

26. Facebook Sayfası

Resmi Facebook sayfası ve bu sayfanın takipçi sayısı ile etkileşim oranı Google’da yükselmek için bir SEO faktörüdür.

Bizi Facebook’ta takip edin. https://www.facebook.com/seologtr/

27. Twitter Profili

Google’ın en fazla dikkate aldığı sosyal ağ sitesi Twitter’dır. Google Twitter’ı sıralama faktörleri olarak kabul etmiştir. Düşünsenize bir çok devlet adamı mesajlarını nereden veriyor? Trump’ın attığı Tweetler gündemi değiştirmiyor mu? Twitter sayfanızı açıp takipçi sayınızı arttırın.

Bizi Twitter’da takip edin. https://www.twitter.com/seologtr

28. Linkedin Sayfası

Markanızın, firmanızın bir Linkedin sayfası olmasını sağlamak gerekli.

29. İşletme Sayfaları

Büyük arama motorlarının işletme sayfaları bulunmaktadır. Firmanızı arama motorlarının işletme sayfalarına eklemek ve buralardan firmanız hakkında olumlu yorumlar almak yükselmek için gerekli SEO kriterleri arasındadır.

30. Sahte veya Güvensiz Site Olmayın

Arama motorları doğrulanmış güvenli siteleri yükseltir. Sahte, kopya veya kullanıcı bilgilerini çalmak için hazırlanan siteler arama sonuçlarında yükselmez hatta sonuçlardan bile çıkarılabilir. Sitenizin güvenliğini belli aralıklarla kontrol edin. Sizin haberiniz olmadan sitenize trojen veya virüs yüklenebilir.

31. Link Verilmeden Marka Sinyali

Site adresinize link verilmese bile başka bir sitenin içeriğinde www.seolog.com.tr veya seolog.com.tr olarak yazılsa bile Google bunu dolaylı link olarak algılar ve marka sinyali olarak kabul eder.

32. Dil Bilgisi ve İmla Kuralları

Dil bilgisini iyi kullanan ve imla kurallarına dikkat eden web siteleri organik arama sonuçlarında daha üstlerde çıkmaktadır.

33. Özgün Başlık ve Sayfa Açıklaması

Sayfalarınızda kullandığınız başlık (<title>) ve sayfa açıklamasının özgün olması arama sonuçlarında yükselmek için gerekli SEO faktörlerindendir.

34. Gizli İçerikler

Geçmişte en çok kullanılan ve günümüzde siyah şapka SEO tekniği olarak kabul edilen bir işlemdir. Ziyaretçilerin görmediği gizli içerikleri sayfaya eklemek günümüzde ciddi Google cezalarına sebep olmaktadır.

35. Tamamlayıcı İçerikler

Sayfa içeriğinizin kalitesini yükseltecek ek özellikler ile içerik kalitenizi arttırabilirsiniz. Örneğin yorum alanı

36. Akordeon Şeklinde İçerik

Akordeon şeklinde kullanılan içerikler konusu şimdilik kesinleşmemiş bir SEO faktörüdür. Akordeon altındaki içeriğin tıklamadan gözükmemesi kullanıcıyı aldatmaya yönelik bir işlem olarak görenler olsa da sayıları çok yüksek değil. Ben abartmadan çalıştığım sitelerde akordeon çok sık kullanmaktayım. Daha zararını görmedim.

37. Multimedya İçerikler

Bir makaleyi video, infografik, görsel veya ses gibi özellikler ekleyerek zenginleştirmek arama motorları için olumlu karşılanan bir özelliktir.

38. Okunabilirlik

Önemli SEO faktörlerinden biri de kullanıcı deneyimidir. Kullanıcı deneyimi de sitede kalma süresi ile alakalıdır. Sitenizin içeriğinin okunabilirliği (kullanılan yazı karakteri ve boyutu gibi) ziyaretçi etkileşimi arttırdığından arama motorları açısından yükselmenizi sağlayabilir. Buda kesin olmayan SEO faktörlerinden ama bence mantıklı bir yaklaşım.

39. URL Uzunluğu

Çok uzun URL’lerin dezavantaj yarattığı bazı analizler ile ortaya çıkmış bir SEO faktörüdür. Sitelerinizin URL’lerini kısa tutmaya çalışın. Burada bahsedilen alan adının uzunluğundan çok alan adı sonrasında yazılan kısımdır.

seolog.com.tr/kategori/sayfa-adresi

40. URL Yolu

Bu bir sayfanın tam yoludur ve iç SEO tekniklerinde hafifte olsa bir etki gösterir. URL yolu sayfanın tam konumunu yorumlayabilir.

41. Kullanıcı Dostu URL’ler

Günümüzde neredeyse tüm sitelerin URL yapısı kullanıcı dostudur. Kullanıcı dostu URL’ler seolog.com.tr/kat/sayfa-adi şeklinde anlaşılır, İngilizce karakterlerin kullanıldığı şekildedir.

42. Sayfa Otoritesi (PA – Page Authority)

Arama motorları sayfa yetkisi yüksek sayfaları daha üstlerde gösterir.

43. Sayfaların Kategorik Olarak Sınıflandırılması

Sitenizi oluşturan sayfaları mantıklı bir kategori yapısı ile kategorize etmek alaka düzeyi bakımından olması gereken SEO faktörlerindendir. İyi bir şekilde kategorize edilmiş bir sayfa kategorize edilmemiş sayfalara göre daha üstlerde yer alır.

44. Etiket Kullanımı

Özellikle WordPress sitelerin kullandığı etiketler aynı kategorideki içerikleri bağlamak için faydalı bir seçenektir. Bu sayede sayfaların ne hakkında olduğu basit bir şekilde gruplandırılmış olur.

45. Kaynak Göstermek

Yukarıda dış linkler konusunda bahsettiğim konu. Hazırladığınız içeriği onaylayabilecek yetkili siteleri kaynak göstermek sizin içeriğinizi de güvenli bir içerik olarak algılanmasına faydalıdır. Buda arama motorları gözündeki kalitenizi arttıracak başka bir sinyaldir.

46. Video İçerikler

Youtube videoları ile zenginleşen içerikler diğer sitelere göre daha üstlerde yer alır. Bu sebeple Youtube’da kanal açabilir veya başka videoları kullanarak içeriğinizi zenginleştirebilirsiniz.

47. Liste İçerik Kullanımı

Sıralı veya sırasız listeler oluşturmak sayfanızı kullanıcı dostu bir hale getirecektir. Buda arama motorlarının hoşuna giden bir özelliktir.

48. Site Haritası

Siteniz için mutlaka XML site haritası hazırlamalı ve bunu arama motorlarının web master araçları bölümünden tanımlamalısınız. Örnek benim sitemin Google Search Console’daki site haritası yolu;

https://www.seolog.com.tr/sitemap_index.xml

Search Console Site Haritasi ekleme

Search Console Site Haritası Ekleme

 

49. Anahtar Kelimelerin Sıralaması

Sayfalarınızda hedeflediğiniz anahtar kelimenin varyasyonlarını, eş anlamlı hallerini ve uzun kuyruklu hallerini mutlaka içeriğinizde kullanmalısınız.

50. Alan Adının Yaşı

Alan adı yaşı eskiden önemli bir faktörken günümüzde pek önemli değil. Fakat sitenin yayında kalma süresi ile bunu karıştırmamak gerekli. 1 sene önce tescil edilmiş ve yayına alınmış bir web sitesi ile 10 yıl önce tescil edilen ama hiç yayına alınmamış bir alan adını karşılaştırırsanız 1 senedir yayında olan alan adı daha şanslıdır.

Alan adının yaşı önemli değil önemli olan sitenin yayında olması süresidir. Yeni tescil edilen bir alan adı sıkı bir çalışma yapılarak bir çok eski siteyi rahatlıkla geçebilir.

51. Sayfanın Düzeni

Yine bir başka kullanıcı deneyimi unsuru… Sayfanın düzeni kullanıcıların site içinde rahat gezebilmesini, içeriklere kolay ulaşabilmesini sağlıyorsa bu arama motorları için olumlu bir etkidir. Unutmayın arama motorları için asıl önemli olan ziyaretçi gönderdikleri web sitelerinin gelen ziyaretçiyi mutlu etmeleridir.

52. Yararlı ve Kaliteli İçerik

Arama motorları içerikleri analiz etme konusunda oldukça başarılıdır. Aranan kelime ile içeriğin kalitesi ve kullanışlı olup olmadığı ayrımını yapabilecek kapasiteye sahiptirler. Aranan sorgu ile doğru ve kaliteli içerik veren siteler genel anlamda üst sıralarda yer alır.

Burada bir örnek vermem gerekirse: Arama sorgusu “Bedava Elektrik Üretimi”

Bir arkadaş “Bedava Elektrik Üretimi” ile alakalı olarak gerçek anlamda bedava elektrik nasıl olur şeklinde teknik bir sayfa hazırlamış. Bana bu sayfa neden yükselmiyor gibi bir soru ile geldi. İncelediğim de sayfa gerçek anlamda bu konuyla alakalı teknik bilgilerle dolu. Bu sayfanın üst sıralara çıkmadığını ilk sıralarda çıkan sayfaların teknik bilgiden uzak, üretilen elektriğin sürekliliği olmadığını, düşük akımlar olduğunu söyleyerek yükselmemesinin suçunu Google’a atarak Google’ın adaletsiz davrandığını söylemişti.

Yararlı ve kaliteli içerik konusunda çoğu kişinin anlamadığı ilk şey Google’ı anlamamak. Google bir kelimenin anlamının ne olduğu bilmiyor. Fakat öğreniyor. Her zaman Apple örneğini veririm burada da bir kez daha vereyim.

  • Apple aslında Elma demek,
  • Diğer yandan Apple dünyanın en büyük teknoloji markalarından biri olan şirketin de adı

Peki Google bir kullanıcının Elma’mı Apple markasını mı aradığını ve bu kelime karşısında hangi sonuçları listeliyor? Öncelikle yapay zeka öğreniyor. İlk başta bu sorgu karşısında hem Apple markası hem de elma ile alakalı sayfaları çıkarıyor ve öğrenme sürecinde kullanıcıların davranışına göre kelimenin anlamını ve hangi sitelere öncelik vereceği öğreniyor.

Google aynı öğrenme şeklini “Bedava Elektrik Üretimi” kelimesi içinde yapmış ve kullanıcıların çoğunluğu bir mıknatıs ve bir kablo ile üretilen elektriği bedava elektrik olarak kabul ettiği için Google’da bu arama sorgusu karşılığında içeriğinde mıknatıs ve kablo ile hazırlanan bir led veya ampul yakabilen içeriğe sahip siteleri önde çıkarmış. Hele birde bu düzeneğin videosunu çekip içeriğe video ekleyen siteleri de en üste almış.

Google anlamıyor diye serzenişte bulunan site sahibine şunu sordum. Bir ampulü pil veya elektrik kullanmadan mıknatıs ile yakmak bedava elektrik üretmek midir? Bir elektrik mühendisi için cevap hayır ama bir ev kullanıcısı için veya bir öğrenci için EVET… Bu durumda aslında sizin sayfanızın içeriği “Bedava 220 Volt Elektrik” kelimesi ve bu kelimede zaten üstlerde çıkıyorsunuz. Eğer “Bedava Elektrik” kelimesinde de çıkmak istiyorsanız içeriğinize mıknatıs ve tel ile yapılan düzeneği ekleyip anlatıp aslında bedava elektrik bu değildir deyip 220 volt elektriği nasıl bedava üretebilirsiniz diyerek mevcut içeriğiniz ile devam edin dedim.

Özet olarak içeriğiniz neyle ilgili olursa olsun anlattığınızın yanında insanların aradığını da vermek gerekli.

Bir İngiliz çıkıp Apple kelimesi için tek sayfadan oluşan aşağıdaki gibi bir içerik hazırlasa;

Bebeğine elma ile hazırlanmış püre tarifleri, ziraatçiler için elmanın yetiştirilmesi vs, teknoloji tutkunları için Apple firmasının ürünleri, ekonomistler için Apple firmasının ekonomik durumu, sanatçılar için elma ve kabuğu ile hazırlanmış sanat eserleri vs. vs. Sizce ne olur? Apple aramasında Apple.com’u geçebilir mi?

53. Dahili Bağlantılar (İç Bağlantılar)

Arama sorgularında üst sıralarda çıkan sayfalarınızın otoritesi yüksektir. Bu otoritesi yüksek sayfalarınızın gücünü yükseltmek istediğiniz diğer sayfalara link vererek kullanabilirsiniz. Bu sayfalarınızdan vereceğiniz iç linkler bir miktarda olsa link verdiğiniz sayfaların yükselmesine fayda sağlayacaktır. Link sayısını abartmamaya ve link verdiğiniz yükselmesini istediğiniz diğer sayfaların içeriklerinin yeterli olduğuna dikkat ediniz.

İç Bağlantılarda yapılan en büyük hatayı yapmayın. Bir kelimede yükselmesini istediğiniz sayfaya vereceğiniz iç link yani dahili bağlantılar hep aynı olmalıdır. Örnek ben SEO kelimesinde sitemin seolog.com.tr/seo alt sayfasının yükselmesi için tüm sitemdeki SEO kelimesinden sadece seolog.com.tr/seo sayfasına link veriyorum.

54. Şema (Schema) Kullanımı

Şema (Schema) arama sonuçlarında küçük açıklamaların gözükmesi için uygulanan kodlara verilen isimdir. Şemalar arama motoru SERP sonuçlarına kişiler, etkinlikler, konum, site bağlantıları, ürün derecelendirmeleri ve inceleme gibi küçük eklentiler yapar. Örneğin son zamanların en popüler FAQ Schema (Sık Sorulan Sorulan Şeması) SERP sonuçlarında aşağıdaki gibi bir görüntü olmasını sağlıyor.

Google SEO Faktörleri FAQ Şema Kullanım Örneği

FAQ Şema Kullanım Örneği

Sitemdeki mevcut eksik içerikleri bitirebilirsem şemalar hakkında detaylı bir sayfada hazırlayacağım. Şimdilik bu konu ile ilgili olarak Schema.org adresinden veya Google yapılandırılmış veri sayfası konuyu daha iyi anlamanızı sağlayacaktır.

55. Alan Adı Bitiş Süresi

Bu kanıtlanmış bir SEO faktörü olmasa bile açıklaması çok mantıklı. Bir alan adının bitim süresi eğer 1 yıldan daha fazlaysa ve yenileme 3 yıl üstü yapılıyorsa bu sitenin uzun vadeli çalışmalar hedeflediğini gösterir. Dediğim gibi mantıklı ama bir SEO faktörü olarak geçerliliği kanıtlanmamış bir faktör.

56. Alan Adı Yaşı

Alan adı yaşı geçmişte çok önemli olan SEO faktörlerinden biriydi. Günümüzde de önemli ancak geçmişteki kadar önemli değildir. Alan adı yaşından daha çok sitenin yayında olma süresi daha önemli bir faktördür.

İlginizi Çekebilir: Alan Adı ve SEO İlişkisi

57. Alan Adının Geçmişi

Bu SEO faktörü alan adının geçmişte yaptıkları ile alakalı bir durumdur. Alan adlarının 25-30 yıldır satıldığını düşünürsek kullanmayı düşündüğünüz alan adı sizden önce geçmişte tescil edilmiş kullanılmış ve ceza almış olabilir. Yada forum sitelerinde satılan ucuz jenerik alan adlarından satın almış olabilirsiniz. Normalde Binlerce TL olması gereken jenerik alan adları 50-100TL fiyatlar ile forum sitelerinde satılıktır. Bu alan adlarından almadan önce mutlaka Google veya Google Ads cezası alıp almadığını kontrol edin. Geçmişte ceza alan alan adları maalesef arama motorlarında yükselememektedir.

Google cezalarının çoğu kaldırılabilir ama bu uğraş ve zaman gerektiren bir süreçtir. Kontrolleri baştan yapmak en doğrusu olacaktır.

58. Whois Bilgileri

Buda aslında tam olarak açığa kavuşmamış (En azından ben kesin bilgiyi duymadım) ama mantık üzerine gelişmiş bir SEO faktörüdür. Bir alan adının whois bilgileri gizliyse bu alan adı sahibinin bir şeyler sakladığının düşünülmesine sebep oluyor denilmekte. Arama motorları da sizin gizleyecek bir şeyleriniz olduğunu düşünüp size gereken özeni göstermiyor deniliyor. Tavsiyem tabii ki de alan adı bilgilerinizin açık olmasıdır.

59. Ülke Bazlı Alan Adları (Com.tr gibi)

Bu tarz alan adları yayın yaptığı ülkede performans olarak iyi olur. Tabi ki sadece alan adı com.tr ile bitiyor diye bir seçenek yok. Fakat uluslararası arenada oyuncu olmak istiyorsanız ülke bazlı alan adları sınıfta kalmaktadır. (Com.tr, co.uk vb. gibi)

60. Park Edilmiş Alan Adları

Park edilmiş alan adları veya yayındayken yapım aşamasına çekilen web siteleri (uzun süre) bu şekilde kaldıkları durumda mevcut sıralarını kaybederler.

61. Domain Otoritesi (DA – Domain Authority)

Alan adlarının otoritesi yüksek olan siteler, otoritesi düşük olan web sitelerinden daha üstlerde yer almaktadır. Bu sebeple alan adınızın otoritesini arttırmaya yönelik çalışmalar yapmak gereklidir. Alan adı otoritesi önemli bir SEO faktörüdür.

62. Satış Ortağı Siteler

Bir ürünün bayisi veya toptancısı olan siteler ürün bilgilerini ana firmadan alıp kendi sitelerinde yayınladığından alt sıralarda yer alırlar. Bu özellikle e-ticaret sitelerinin yaşadığı bir sorundur. Ürün bilgileri ana tedarikçiden xml veya farklı bir şekilde çekilir. Bu şekilde çalışan yüzlerce e-ticaret sitesinde ürün bilgileri ve ürün isimleri aynı şekilde olur. Bu tarz durumlarda tabii ki Google bu siteleri değil ana tedarikçiyi ön plana çıkarır.

63. İletişim Bilgileri

Arama motoru botları site iletişim bilgileri ne kadar dolu ve doğruysa bu siteleri serp sıralamasında üstlerde gösterir. Diğer faktörler gibi tabii ki bu da tek başına sizi üst sıralarda çıkarmaz. Fakat bu değerli bir SEO faktörüdür. Dikkat edilmesi gereken bu bilgilerin alan adı whois bilgileri ile sarı sayfalar, Google Benim İşletmem gibi rehberlerde aynı olmasına dikkat ediniz. İletişim bilgilerin doğrulunun kontrolü için bu sinyallerin kontrol edildiği düşünülmektedir.

64. Alınan Olumlu/Olumsuz Yorumlar

Google yorumları, Trustrank, Şikayet var gibi sitelerden alınan olumlu yorumlar çok önemli SEO faktörlerinden biridir. Bu yorum ve puanlar ne kadar olumluysa sitenizin rakiplerinize göre daha üstlerde çıkma olasılığı da yükselir.

65. Sitenin Mimarisi

SEO açısından çok önemli bir faktör kullanıcı deneyimidir. Kullanıcıların siteniz de dolaşması ne kadar önemliyse arama motoru botlarının da sitenize rahat bir şekilde oyalanmadan dolaşabilmesini sağlamak gereklidir. Temiz ve stabil bir şekilde kodlanmış, 404 sayfalarının olmadığı, site içindeki tüm linklere erişilebildiği sağlam bir mimarisi olan web siteleri rakiplerine göre daha şanslıdır.

66. Web Sitesinin Günlük Olarak Güncellenmesi

Web sitesinin güncelliği tabii ki sektöre göre değişiklik gösterir. Bir haber sitesine günde 400-500 yeni içerik ekleniyordur. Ancak benim sitem gibi sayfalara belki haftada 1 yeni içerik eklenebiliyor. Evet sitenin güncel olması bir SEO faktörüdür. Ancak her gün yeni içerik eklenmesi bir SEO faktörü değildir.

67. Haber Sitelerinin Trendleri Takip Etmesi

Haber siteniz varsa sürekli güncel olup trendleri takip etmek zorundasınız. Güncel olmayan haber sitelerinin yükselmesi zordur. Başarılı haber siteleri site içi SEO kriterlerini yerine getirmiş ve sürekli Google Trends sayfasını takip eden sitelerdir.

68. Site Kesintileri

Web sitelerinin bakım veya sunucu hatalarından dolayı erişilememe süresi uzun veya sürekli kesintiler yaşıyorsa bu tarz siteler arama sonuçlarından çıkarılmaya kadar gidecek durumlar ile karşılaşabilir. Sürekli kesintiye uğrayan siteler arama motorunda yükselemez.

69. IP Konumu

Bu daha çok ülkelere özel alan adları için geçerli bir durumdur. Com.tr uzantılı bir alan adınız varsa hedefiniz Türkiye olarak düşünüldüğünden hedef ülkenizdeki bir sunucuda ve ülke bazlı bir ip adresiniz olması bekleniyor. Bu bence günümüzde pek dikkate alınmayan bir SEO faktörüdür. En basiti ülkemiz de bir çok web sitesi Cloudflare veya farklı CDNler kullanıyor. Cloudflare’in Türkiye’de sunucusu yok diye biliyorum.

70. Gizlilik ve Site Kullanım Şartları

Bazı SEO uzmanlarına göre bu sitenin güvenilirliğini arttırdığı için bir SEO faktörü. Avrupa Birliği yasaları gereği web sitelerinde bulunması gerekiyor. Fakat ülkemiz buna tam geçişi tamamlayamadı. Ülkemizde sadece e-ticaret siteleri için bir zorunluluk. İlerleyen zamanlarda her web sitesi için zorunlu olacaktır.

71. Uyarlanabilir Tasarım (Responsive)

Farklı cihazlara göre uyarlanabilen web siteleri rakiplerine göre daha üstlerde çıkarlar. Uyarlanabilir tasarım responsive tasarım olarak bilinir. Eğer siteye bir mobil cihazdan bağlanılırsa sitenin tasarımı mobil cihaza göre şekil alır.

72. Kullanıcı Dostu Olmak

Kullanıcı dostu olmayan yani kullanımı, site içi gezinmenin ve erişimin zor olduğu siteleri ziyaretçiler sevmez. Ziyaretçilerin sevmediği web siteleri arama motorları tarafından da sevilmez. Arama motorları ziyaretçinin sitede geçirdiği süre, sayfa kaydırma oranları ve hemen çıkma oranları gibi sinyalleri izleyerek bir sitenin kullanıcı dostu olup olmadığını anlarlar.

73. Analytics ve Web Master Araçları

Büyük arama motorlarının tümünün ücretsiz olarak sunduğu analiz ve istatistik araçları vardır. Google Analytics, Search Console, Yandex Metrica gibi. Bu araçlar ziyaretçi sayısı tutmanın yanında web sitelerinin arama motorları ve ziyaretçiler gözündeki bir çok veriyi sunar. Bu verileri okuyup kullanabilen site sahipleri sitelerindeki hataları ve sorunlu bölümleri görüp düzelteceği için dolaylı olarak da olsa arama motorlarında üst sıralara çıkacaklardır.

74. Marka İtibarı

İnternet kullanıcılarının marka adınız ile size araştırması, incelemesi gibi sinyaller marka itibarınızı arttıracaktır. Buda yükselmenizi sağlayacak bir SEO faktörüdür.

75. Google My Business Profili

İşletme web sitelerinin kesinlikle kayıt olması gereken yerdir. Buradaki bilgileriniz, ürünleriniz ve yorumlarınız sitenizin yükselmesine fayda sağlayacaktır. Önemli SEO faktörlerinden biridir.

76. C Class IP

SEO uzmanlarına göre C Class ip adreslerinden alınan backlinkler diğer backlinklere göre daha güçlüdür. Bu kesin olmayan ama bir çok SEO uzmanı tarafından doğru kabul edilen bir SEO faktörüdür.

77. Bir Siteden Gelen Backlink Sayısı

Bir web sitesinden sitenize gelen bağlantı sayısı önemlidir. Footer link aldığınızı düşünürseniz size link veren sitenin tüm sayfalarından link almış olursunuz. Bu sayının fazla olması manuel incelemeye girmenize sebep olabilir.

78. Gelen Bağlatıdaki Anchor Text

Sitenize gelen bağlantı metni arama motorları açısından dikkate alınır. Örneğin şu an okuduğunuz SEO kriterleri sayfama başka bir sayfadan gelen link, SEO kriterleri anahtar kelimesi olarak kullanılarak verilirse bu bir görselden veya farklı bir kelime ile gelecek backlinklerden daha faydalı olacaktır. Çünkü bu durum arama motorları tarafından başka bir sitenin benim “SEO Kriterleri” sayfamı “SEO Kriterleri” kelimesi ile onaylayıp referans olduğu şeklinde algılanır.

79. Görsel Üzerinden Gelen Backlinkler

Arama motorları görselleri görsel alt etiketini okuyarak algılamaktadır. Alt etiketi olmayan bir görselden backlink almanın etkisi düşük olacaktır. SEO faktörü olarak backlinktir ama üst maddedeki kadar etkili olmayan bir backlinktir.

80. Edu ve Gov Backlinler

Edu ve Gov uzantılı siteler resmi kurumlardır. Bu uzantılardan alınan backlinkler her zaman çok değerli olmuştur.

81. Backlink Veren Sitenin Yetkisi (PageRank)

Backlink aldığınız web sitesinin yetkisi yani PageRank değeri ne kadar yüksek ise backlinkin faydası da o kadar etkili olacaktır.

82. Backlink Veren Sitenin Otoritesi (DA)

Backlink aldığınız web sitesinin DA (Domain Authority) puanı ne kadar yüksekse size bu backlinkin sizi faydası da o kadar etkili olacaktır.

83. Rakipten Gelen Backlink

Aynı arama sonuçlarında çıktığınız web sitelerinden alınmış backlinkler yükselme için oldukça fayda sağlayacaktır. Tabi bunda bir kriter var; Size gelen backlinkin arama sorgusu ile aynı olması gereklidir.

84. Uzman Bir Siteden Backlink Almak

Google gibi arama motorları web sitelerinin kategorisini, sektörünü ayırt edebilmektedir. Bu şekilde arama motoru tarafından sektörün uzmanı olarak görülen bir web sitesinden backlink almak bir SEO faktörü olarak etkili olacaktır.

85. Zararlı Backlinkler

Backlink önemli bir SEO faktörü olduğundan dolayı bir çok site sahibi işe yaramaz, spam sitelerden yüksek sayılarda backlink alır. Bu işlemler spam veya Siyah Şapka SEO olarak kabul edilir ve faydadan çok zarar verir. Abartılması durumunda genelde Google bu tarz siteleri acımadan arama sonuçlarından çıkarır veya çok  arka sıralara atar.

86. Konuk Yazar Linkleri

Bir başka web sitesinde konuk olarak yazarak veya konuk yazarlardan rica ederek alınan backlinkler etkili olmayan geri bağlantılardır.

87. Reklamlardan Gelen Linkler

Bu linkler reklam olarak algılanırsa etkisi düşecektir. Fakat marka bilinirliğinizi arttıracağını unutmayın. Bu sayede marka adı aramalarınız artabilir.

88. Ana Sayfadan Verilen Link

Bir web sitesinin ana sayfasından alınan geri bağlantı (Backlink) alt sayfalarından alınacak bağlantılardan daha etkilidir.

89. Nofolow Backlinkler

Bir çok site sahibi Nofollow linklerin etkili olmadığını düşünür. Evet direkt bir etkisi olmayan bu bağlantılar marka bilinirliği dikkate alındığında önemli geri bağlantılar halini alır. Site sahibi Nofollow link vererek arama motoru botlarını ben bu arkadaşa link verdim ama ona gitme der. Fakat ziyaretçileri sizi göreceği için marka bilinirliğine küçükte olsa artı sağlayacaktır.

90. Backlinklerin Çeşitliliği

Sitenize gelen backlinkler tek bir kaynaktan geliyorsa bu SEO faktörleri göz önüne alındığında kötü bir tecrübedir. Backlink kaynaklarınızın web sitesi, forum, sosyal medya siteleri gibi çeşitli kaynaklardan olması sitenize daha faydalı olacaktır.

91. Promosyon Backlink

Satış arttırma için yapılan promosyonların tanıtımı için satış ortaklığı yapılan sitelerden veya sponsorlardan gelen bağlantıların değeri diğerlerine göre düşük olmaktadır.

92. Yönlendirilen Bağlantılar

Backlink gelen sayfa adresiniz değişmişse ve bu backlinki kaybetmek istememek için 301 yönlendirmesi yapmanız maalesef gelen bağlantının gücü ve etkisini düşürmektedir. Link veren site ile irtibata geçerek size verdiği linkin adresini düzenlemesini isteyebilirsiniz.

93. Bağlantının Alt Etiketi

Bağlantı için kullanılan alt etiketi (Link üzerine gelince gözüken metin) kimilerine göre alaka düzeyi sinyali taşımaktadır. Anchor text gibi bir etki gösterir. Bu kesin olmayan SEO faktörlerinden biridir.

94. Ülke Alan Adlarından Backlink Almak

Com.tr, co.uk gibi ülkelere özel alan adı uzantılarına sahip sitelerden bağlantı almak o ülkede yükselmek için faydalı olan SEO faktörlerindendir. Örneğin Almanya’ya ihracat yapmak için uluslararası SEO çalışması yapıyorsanız .de uzantılı sitelerden backlinkler almak sitenizin Almanya’da üst sıralarda çıkmasına faydalı olacaktır.

95. İçerikten Gelen Bağlantının Konumu

İçeriğin ilk 100 kelimesinden sitenize bağlantı gelmesi, içeriğin sonundan verilen bağlantıdan daha değerlidir.

96. Gelen Bağlantının Sayfadaki Konumu

Arama motorları bağlantıların sayfadaki konumunun algılayabilmektedir. Bu bağlamda sitenize gelen bağlantının yeri içeriğin ilk 100 kelimesi içinde olması footer, header veya sidebarda olmasından çok daha değerlidir.

97. Link Veren Sitenin Alaka Düzeyi

Sizin ile aynı kategori veya sektördeki bir siteden alınan geri link alakasız sitelerden alınan linklere göre çok daha değerlidir.

98. Link Gelen Sitenin Başlığı veya URL’si

Eğer size link gelen sayfanın URL’sinde veya H1 başlık etiketi içinde bulunan bir kelimeden link aldıysanız bu arama motorları tarafından taktir edilen önemli SEO kriterlerinden biridir.

99. Backlink Büyüme Hızı

Arama motorları sitenize gelen bağlantı sayılarının artış hızını takip etmektedir. Düzenli ve organik olarak artacak backlink sayısı arama motorlarında yükselmek için faydalı olacaktır. Alakasız sitelerden ani yükselişler spam veya negatif SEO yapılıyor şüphesi uyandıracağından sitenize zarar verecektir.

100. URL’de Anahtar Kelime

Eskiden alan adında anahtar kelime kullanılması önemli bir etkendi. Günümüzde ise URL’nin tamamı okunarak bir sinyal aranıyor. Örnek Pastane anahtar kelimesi için

Eskiden;
www.pastane.com’un etkisi ile
Günümüzde;
www.seolog.com.tr/pastane aynı etkiye sahip

101. Anahtar Kelimenin URL’deki Konumu

Google anahtar kelimenin alan adı uzantısına olabildiğince yakın olmasını istiyor. Örnek “SEO” anahtar kelimesi için ilk seçenek tercih edilmeye çalışılmalı;

  • www.seolog.com.tr/seo
  • www.seolog.com.tr/kategori/seo

102. Anahtar Kelimeyi Sub Domain’de Kullanmak

Bu eskiden çok fazla kullanılan bir teknik. Hatta her anahtar kelime için subdomain açan siteler bile vardı. Günümüzde subdomaine bir blog açıp onun otoritesini arttırıp ana domaininize fayda sağlamasını bekleyebilirsiniz. Şahsi fikrim bunu yapmaya gerek yok.

103. Tam Eşleşen Anahtar Adı İle Alan Adı Almak

Bu Google SEO faktörlerinde çok düşük bir öneme sahiptir. Akılda kalıcılığı vardır ama sadece alan adınız aranan kelime ile aynı diye ilk sırada çıkmazsınız. SEO sektörü için konuşursak SEO arama teriminde;

www.seo.com veya seo.com.tr adresleri ilk sırada çıkmıyor. En azından şimdilik 🙂

104. Anahtar Kelime ve Sayfa Başlığı

Bknz. Site İçi SEO Sayfa Başlığı <Title>

105. Anahtar Kelimenin Sayfa Başlığındaki Konumu

Anahtar kelimenin sayfa başlığının ilk kelimesi olması sonda olmasından daha iyi sonuçlar göstermektedir.

106. Meta Açıklamada Anahtar Kelimenin Kullanımı

Meta açıklamada anahtar kelimenin kullanımı çok az bir etkiye sahip olsa da arama motorları sayfa içeriğini dikkate alarak meta açıklama kısmını SERP görünümünde değiştirebilmektedir. Yine de hedeflenen anahtar kelimeleri meta açıklamada kullanmak gereklidir.

107. H1 Etiketinde Anahtar Kelime Kullanma

H1 etiketi sayfanın ana başlığı ve sayfanın ne ile alakalı olduğunu belirtmen için her sayfada kullanılması gereken bir etikettir. H1 etiketinde anahtar kelime kullanma arama motorları için önemlidir ve sayfanın arama motorlarında yükselmesine fayda sağlayan Google SEO faktörleri içindedir.

108. TF-IDF (Terim Frekansı – Ters Belge Frekansı)

TF-IDF arama motorlarının kullandığı bir ölçümleme terimidir. TF-IDF arama teriminin içerikte geçme oranı ile diğer sayfalarda ve farklı yerlerde geçme oranını analiz eder. Kullanıcıların yaptığı arama sorgusu ile SERP sıralamasında çıkan siteler ile diğer siteleri karşılaştırmakta diyebiliriz.

109. Anahtar Kelime Yoğunluğu

Anahtar kelime yoğunluğu bir içerikteki kelimelerin gruplandırılıp hangi kelimenin kaç kez kullanıldığını ölçmeye yarayan bir analiz biçimidir. Hedeflenen anahtar kelimenin içerikte makul sayıda kullanılması makbuldür. Ancak bir kelimenin kullanım sayısı makalenin uzunluğuna göre çok fazlaysa bu SPAM olarak algılanır ve Google cezalarına kadar giden sonuçlar doğurabilir.

110. LSI Anahtar Kelime (Latent Semantic Indexing)

LSI anahtar kelime (Latent Semantic Indexing) Google’ın içerikleri anlamlandırması ve alaka kurması ile ilgili bir durumdur. Bir anahtar kelime ve bu anahtar kelime ile çok sık kullanılan kelimeler şeklinde düşünebiliriz. Örneğin ülkemizdeki bir çok sitede “SEO” anahtar kelimesinin geçtiği içeriklerde “Search Engine Optimization” ve “Arama Motoru Optimizasyonu” kelimeleri de geçmektedir. Google bu sıklığı dikkate alarak SEO ve “Search Engine Optimization” ve “Arama Motoru Optimizasyonu” kelimelerini de aynı içerik olarak algılayabilmektedir. Bu sebeple içerikleriniz de hedef anahtar kelimeleriniz ile alakalı kelimeleri, eş anlamlılarını ve benzer ifadeleri kullanmaktan çekinmemelisiniz.

111. Başlıklarda LSI Anahtar Kelime Kullanımı

Sayfalarınızın başlıklarında anahtar kelime ve LSI anahtar kelime kullanmanız arama motorlarının sayfa içeriğinizi daha iyi anlamasına yardımcı olacağından Google’da yükselmenize fayda sağlayacaktır. Basit bir örnek ;

SEO Nedir?

112. Anahtar Kelimeyi İlk Paragrafta Kullanmak

Google SEO faktörleri içinde anahtar kelimelerin düzgün kullanımı oldukça önemlidir. Anahtar kelimeyi ilk paragrafta kullanmak Google SEO faktörleri içinde bir çok SEO uzmanı tarafından kabul görmüştür. Anahtar kelimenizi H1 etiketi içinde kullanmanın dışında ilk paragrafta da kullanmalısınız ki ziyaretçileriniz sayfanın ne ile alakalı olduğunu hızlıca anlayabilsin.

113. Anahtar Kelimenin H1 Dışındaki H Taglarında Kullanılması

Anahtar kelimemizi H1 tagında mutlaka kullanıyoruz. Bunun dışında sayfa içindeki diğer başlık etiketleri olan H2, H3, h3, H5, H6 içinde kullanmakta sayfanın içeriği ile bilgiler veren sinyallerdir. Bu sebeple anahtar kelimelerini H1 dışındaki H taglarında uzun kuyruk ve LSI olarak kullanmalısınız.

114. Kesin Sorgu Anahtar Kelime Kullanımı

Kesin sorgu anahtar kelime kullanımı genelde kullanıcıların ne? Nedir? Ne zaman? gibi yaptığı arama sonuçları için kullanılan içerik eklemeleridir. Örneğin şu anda seolog.com.tr Google SEO Faktörleri sayfasını geziyorsunuz ve siz veya başka bir kullanıcı Google SEO Faktörleri Nedir? diye bir arama yapmış olabilir. Bu ziyaretçi için sayfanın başında bu sorunun cevabını veren bir açıklama ekledim.

115. Arama Geçmişi

Arama geçmişi Google’da oturum açan kullanıcıların daha önce yaptıkları aramalar için kullanılır. Kullanıcıların daha önce yaptığı aramalar Google tarafından kaydedilir ve bu kullanıcının daha önce ziyaret ettiği web siteleri bu kullanıcıya başkalarına göre daha üst sıralarda gösterilir. Çok sık ziyaret ettiğiniz siteler Chrome’da oturum açmanız durumunda aşağıdaki şekilde gösterilir.

Google SEO Faktörleri Arama Geçmişi

Google SEO Faktörleri Arama Geçmişi

 

117. Özelleştirilmiş Sonuçlar

Gelecek kişiselleştirme üzerine tam gaz ilerlerken Google’ın bunun gerisinde kalmasını beklemek imkansız olurdu. Yukarıda bahsettiğim gibi Google kullanıcıların arama geçmişini tutuyor ve buna bağlı olarak bazı durumlarda özelleştirilmiş sonuçlar sunuyor. Örnek “İstanbul” ve “Araba” kelimelerini aradığınızı düşünürsek farklı bir aramanızda size araç kiralama veya İstanbul ehliyet kursu gibi sonuçlar gösterebiliyor.

118. Sayfayı Oluşturan Parçacıklar

Sayfayı oluşturan parçacıklar sayfanın html yapısı, sayfa otoritesi, içeriği gibi bölümleridir. Google sıralama faktörlerinde arama sonuçlarını etkileyen faktörler arasındadır.

119. Aramayı Yapan Kullanıcının Konumu

SEO faktörlerinden aramayı yapan kullanıcının konumu SERP sıralamasını değiştiren bir Google sıralama faktörüdür. Anahtar kelimede İstanbul’daki bir kişi ile Ankara’da olan kişiye çıkarılan sonuçlar aynı sırada olmaz.

120. Güvenli Arama

Güvenli arama bir çok arama motorunun kullanıcılarına sunduğu bir özelliktir. Siteler dışında görsellerde müstehcen sonuçları gösterme gibi seçenekler mevcuttur. Kullanıcı güvenli aramayı aktif ederse arama sonuçlarındaki sıralamalar değişecektir. Bu özellik aktif edildiğinde küfür veya +18 içeriğe sahip siteler sonuçlarda gösterilmez.

121. YMYL Sayfalar

YMYL (Your Money Your Life) anahtar kelimeler kişisel bilgileri (Parasal işlemler, tıbbi durum gibi) içeren sitelerdir ve bu siteler arama sonuçlarında olabildiğince listelenmezler. Bu Google’ın söylediği bir durum olsa bile Google’da doğru arama yöntemleri ile maalesef bir çok kişisel bilgiyi ele geçirmek oldukça kolaydır. Siz vermeseniz bile mutlaka sizin bilgilerinizi koruduğunu ve sakladığını iddia eden siteler farkında olmadan bu bilgileri koruyamıyor.

122. DMCA Şikayeti

Genel olarak şikayetleri çok yüksek olan siteler Google arama sonuçlarında sıra kaybeder. Özellikle DMCA‘ye adınıza yapılan bir telif hakkı şikayeti alırsanız arama sonuçlarından çıkarılacağınızdan emin olabilirsiniz.

123. BigFoot Google Güncellemesi

Eskiden bir arama sorgusunda aynı alan adının birden fazla kez listelenebildiğine şahit olmuş olabilirsiniz. BigFoot Google güncellemesi ise buna olabildiğince son veren bir güncellemedir. Arama sorgularında olabildiğince farklı alan adlarını listelemek için kullanılmaktadır.

Google Algoritma Güncellemeleri Tam Listesi

124. İşlem Sonuç Sayfaları

İşlem sonuç sayfaları, örneğin bir e-ticaret sayfasının alışveriş sonuç sayfasıdır. Google Analytics gibi hizmetler bu tarz sayfaları takip ederek tamamlanan işlemleri bilmektedir. Bir site ne kadar fazla işlem tamamlıyorsa güven rütbesinin arttırıyor anlamına geleceğinden Google’da yükselmeye yardımcı olmaktadır.

125. Yerel Aramalar

Kullanıcıların yaptığı yerel aramalarda Google kullanıcının daha çok yüz yüze görüşme yapmayı tercih ettiğini düşünerek kullanıcıya en yakın sonuçları listeleme eğilimi göstermektedir. Örneğin; Şişli Su Tesisatçısı

Bir çok sitenin ilçe isimleri ile yüzlerce spam sayfa oluşturma sebebi de aslında budur.

126. Trend Aramalar

Trend aramalarda en üstte çıkmak zordur. Genelde trend aramalar için yarışan siteler haber siteleridir.

127. Backlinklerin Süresi

Sitenize backlink almaya başlama sürenizde dikkate alınmaktadır. Bir süre alıp daha sonra kesildiyse bu sizin için olumsuz olacaktır. Bu sebeple sürekli taze ve farklı sitelerden gelen yeni backlinkler almaya çalışmalısınız.

128. Backlinklerdeki Alan Adları Sayısı

Backlinklerdeki alan adlarının sayısı toplam backlink sayısından daha önemli bir Google SEO faktörüdür.

129. Backlinklerdeki Düşüş

Backlink sayılarının ani yükselişi gibi backlinklerideki düşüş Google sıralamalarını kaybetmeye sebep olmaktadır.

130. Profesyonel Kişilerden Gelen Backlinkler

Konusunda uzman veya profesyonel olarak kabul edilen kişilerden alınan backlinkler diğerlerine göre daha iyi referanstır. Google bu tarz kişilerin hazırladığı içerikleri özel çalışmalar olarak kabul eder ve bu sebeple bu kişilerden alınan backlinkler daha değerlidir.

131. Otoriter Sitelerden Alınan Backlinkler

Internet dünyasında otoriter olarak kabul edilen web sitelerinden alınan backlinkler diğer backlinklere göre daha değerlidir. Otoriter sitelerden alınan backlinkler sitenizin yükselmesine fayda sağlar.

132. Wikipedia’dan Backlink

Wikipedia herkes gibi Google tarafından da otoriter olarak kabul edilmektedir. Bu sebeple bazı soru aramalarının cevaplarını direkt Wikipedia’dan alarak SERP sonuçlarında gösterir. Wikipedia’dan backlink almak sitenizin yükselmesine fayda sağlar. Kesin olmamakla birlikte bir rivayete göre Google Wiki’deki nofollow linkleri bile takip edip değerli görmektedir.

133. Eş Anlamlı Kelimeler İle Alınan Backlinkler

Gönül ister ki hedef anahtar kelimeniz ile backlinkler alabilelim. Fakat Google eş anlamlı kelimeler ile alınan backlinkleri de dikkate alıp sayfanın içeriği konusunda fikir sahibi olabilmektedir. Bu fikir tabii ki sayfanızın yükselmesine fayda sağlayabilir.

134. Backlinklerin Kalma Süresi 

Aldığınız backlinkleri kaybetmiyorsanız bu Google’da yükselmek için faydalı olan Google SEO faktörlerindendir. Ayrıca eski backlinkler yenilerine göre yükselmek için daha yeteneklidirler.

135. Backlink Veren Paravan Blog Siteler

Google gerçek siteler ile spam blog siteleri ayırt edebilecek kapasitededir. Bazı SEO uzmanları ana sitelerini yükseltebilmek için bir çok blog sitesi açarak ana siteye backlink verirler. Backlink veren paravan blog siteler açmak ana sitenize zarar verecektir. Gerçek blog sitelerinden backlink almak buna göre daha faydalı olacaktır.

136. Organik (Doğal) Backlink

En kıymetli geri bağlantılar tabii ki organik (Doğal) backlink’lerdir. Bunları almak zordur ve genelde haberiniz olmadan içeriğinizin kalitesi sebebiyle oluşurlar.

137. Link Değişimi

Link değişimi sen benim siteme link ver karşılığında bende senin sitene link vereyim şeklinde yapılan işlemdir. Bu fark edilmesi durumunda zararlı olacak bir backlink yoludur. Dikkatli olmak gerekir.

139. Rel=”UGC” Linkler

Google sitelerdeki linklerin yapısını tanımlamak için 10  Eylül 2019’da farklı etiketler kullanılması tavsiyesinde bulundu. Bu etiketlerden biri de UGC etiketidir. Bu etiket sayfalarda veya blog yazılarında bulunan yorumlardan verilen linkler için kullanılması gereken bir etikettir. Google UGS etiketi ile yorumlardan verilen linklerin aslında site sahibi değil yorumu yapan kişi tarafından verildiğini anlıyor. Bu yapmasının sebebi ise iki site arasındaki bağın nasıl bir ilişki içinde olduğunu anlayabilmek.

140. 301 Yönlendirme Bağlantıları

301 yönlendirmesi ile verilen bağlantılar sayfa otoritesini bir miktar düşürerek ilerlemektedir. Bu durum 200 durum kodu ile verilen bağlantılar ile kıyaslandığında ki durumdur.

141. TrustRank Değeri

Backlink aldığınız sitenin TrustRank değeri yani güven puanı ne kadar yüksekse sizin yükselmenize o kadar fayda sağlayacaktır.

142. Spam Backlinkler

Spam backlinkler Google gibi diğer arama motorlarının da hiç sevmediği ve ağır cezalar verdiği geri bağlantılardır. Bunlar genelde yorum alanlarından veya forum sitelerinden alınmaktadır. Spam olmasının sebebi ise bu tarz bağlantılar satılır ve organik olarak ilerlemez. Satan kişi farklı uygulamalar kullanarak bu linkleri otomatik olarak ekler.

143. Geri Link Gelen İçeriğin Kalitesi

Sayfanıza gelen backlinkin içerik kalitesi, sizin içeriğinizin kopyası veya sizin içeriğinizden daha kalitesiz olabilir. Bu durum Google SEO faktörleri açısından incelendiğinde belirgin bir sonuca bağlanmış bir faktör değildir.

144. Aynı İçerikten Birden Fazla Backlink Alma

Başka bir site aynı içerikten sizin sitenize birden fazla link verebilir. Bu olağan bir durumdur. Ancak arama motoru botları bir içerikten aynı siteye çıkan backlinkleri tek backlink olarak saymaktadır. Fakat aynı içerikten birden fazla anchor kullanılarak link çıkışı yapılırsa arama motoru botları bunun hangisini dikkate alıyor onu bende bilmiyorum. Araştırmam için bir soru daha çıktı. Bunun cevabını bilen ve burayı okuyan biriyseniz cevabı yorum bölümüne yazarsa sevinirim.

145. Marka veya Site Adı İle Gelen Bağlantılar

Bir bağlantı marka adınız veya Site Adınız ile geliyorsa bu sitenizin alan adı otoritesini artmasına fayda sağlayacaktır. Alan adı otoritesi en önemli SEO kriterleri içinde olduğundan doğal olarak sitenizin Google’da yükselmesine fayda sağlayacaktır.

146. Backlink Aldığınız Sitedeki Dış Bağlantı Sayısı

Bir sitede ne kadar dış bağlantı varsa bu sitenin kalitesini düşüren bir durumdur. Genelde firma rehberleri veya dizin siteleri bunlara örnek gösterilebilir. Bu backlinklerin kalitesi düşüktür. Diğer yandan firma rehberleri veya dizin siteleri marka bilinirliği açısından önemlidir ve kullanılmalıdır.

147. Bağlantının Geldiği İçeriğin Kelime Sayısı

Size bağlantı veren içeriğin kelime sayısı ne kadar fazlaysa bu içeriğin o kadar detaylı olduğu anlamına gelmektedir. 5000 kelimelik bir içerikten kazanacağınız backlink değeri 100 kelimelik bir içerikten çok daha kıymetlidir.

148. Satın Alınan Bağlantılar

Google bağlantı satmayı da almayı da kendisini kandırmaya çalışmak olarak görmektedir. Bu sebeple satın alınan bağlantılar fark edilirse sıra kaybetmeye ve satın alınan bağlantı sayısına göre ciddi cezalar ile karşılaşmaya kadar giden sonuçlar doğurabilir.

149. Farklı Kategorideki Sitelerden Gelen Bağlantılar

Google gibi büyük arama motorları için geri bağlantı alınan siteler önemlidir ve çok fazla analizden geçer. Bu Google’ın başarısının temeli olan Google PageRank algoritması ile alakalı bir durumdur. Sitenize gelen bağlantı sitenizin kategorisi ile alakasız bir siteden geliyorsa spam olarak algılanabilir. Manuel ceza alma sebeplerinden biridir.

150. Riskli Backlinkler

Sitenize backlink veren sitelerin kalite puanı düşükse veya zararlı içerik içeriyorsa öncelikle Search Console üzerinden uyarı alırsınız. Bu tarz bağlantılar riskli backlinkler olarak görülür.

151. Firma Rehberleri

Yer sinyalleri için en iyi kaynak olan firma rehberlerinden backlink almak bazı durumlarda sıkıntı çıkarabilmektedir. Eğer çok fazla sayıda kalitesiz dizinden backlink alırsanız bunlar Google tarafından spam olarak algılanabilir.

152. Footer Backlink

Eskiden bir sitenin yükselmesi için en önemli ve en kolay backlink alma yolu olan footer backlink günümüzde spam olarak algılanmaktadır. Bu sebeple faydadan çok zarar verir.

İLGİLİNİZİ ÇEKEBİLİR: SEO’nun Tarihi

153. Otomatik Açılan Pencereler

Otomatik açılan pencereler internetin ilk dönemlerindeki reklam çılgınlığı olarak hafızamdaki yerini halen korumaktadır. Bir web sitesine girerdiniz ve bir anda popuplar açılırdı. Hatta +18 sitelerde aynı anda onlarca açılarak bilgisayarları kilitlemeye kadar giderdi. Zaten Explorer’a muhtaç olduğumuz dönemler üstüne aynı andan açılan onlarca site yapılır mı böyle işkence 🙂 Günümüz internet kullanıcıları bu dert sorunları yaşamasa da buna benzer durumlar halen film sitelerinde yaşanabiliyor. Bu tarz popuplar hem açan site hem de açılan sitenin sıralamalarını kaybetmesine sebep olmaktadır.

154. Aynı IP Bloğundan Gelen Backlinkler

Günümüzde Google siteye gelen backlinklerin aynı ip bloğundan olup olmadığını bilir. Eğer aynı ip bloğundan gelen backlink sayısı fazlaysa bunu spam yapılıyor olarak görüp manuel ceza alınmasına kadar giden sonuçlar doğurabilir.

155. Backlink Spike

Bir sitenin backlink sayısında ani bir artış olursa bunun bir kaç mantıklı sebebi olabilir. Bu genelde medya yada bir haber sitesinde çıkan bir haber ile, Twitter’da TT yada farklı büyük sosyal medya sitelerinin birinde ana sayfada yer alarak veya dönemsel bir etken ile… İşte Google backlinklerin ani artışında bunun organik mi yoksa spam mı olduğunu anlamak için bu tarz sinyalleri arar. Eğer böyle bir sinyal vermeden backlinkleriniz çok hızlı bir şekilde artarsa manuel incelemeye girersiniz ve sonuç genelde pek hayırlı olmaz.

156. Zehirli Backlinkler

Bu içeriğinizin tamamen aynı olduğu ve içeriklerden alınan backlinkler için kullanılan bir terimdir. Sitenize zarar vereceği için zehirli backlinkler olarak adlandırılır.

157. Manuel İşlem Cezası

Manuel işlem cezası bir web sitesinin başına gelebilecek en kötü durumlardan biridir. Çok önemli ve 1. sırada çıkan bir müşterimin sitesinde başıma geldi ve yaklaşık 2 ayda cezadan kurtulabildik. Üstelik ben SEO çalışmalarım da bırakın siyah şapka SEO‘yu gri şapka SEO tekniklerine bile yanaşmam.  Manuel işlem bir Google çalışanının sitenizdeki sayfaları Google SEO kuralları‘na göre incelemesi ve bu Google kurallarına aykırı bir durum bulması sonucu verilen bir cezadır. Siteniz arama sonuçlarından çıkarılmaz ama bir anda 6. 7. sayfalara kadar geriler.

Bu durumda yapabileceğiniz şey sitenizde nasıl bir çalışma yaptığınızı Google’a bildirmek ve af dilemektir.

158. Geçici Bağlantı Veren Siteler

Google gibi büyük arama motorlarını kandırmak için oluşturulmuş, geçici bağlantılar oluşturan ve bu bağlantıları belli süreler sonrasında kaldıran web sitelerini bulup onları spam site olarak kategorize eder. Eğer bu sitelerden backlinkler alırsanız bu sıralamalarınız düşmesine sebep olur.

159. Google Algoritma Cezası

Manuel cezalar dışında birde Google algoritma cezaları bulunur. Bu Google algoritmasının otomatik olarak gerçekleştirdiği bir ceza türüdür. Genelde sitelerin sıra kaybetmesi için rakipler tarafından uygulanan bir yoldur ve anti SEO olarak adlandırılan teknikler kullanılarak sitenizin ceza alması sağlanmaya çalışılır. Bu durumda Search Console üzerinden bağlantıları reddetme aracı kullanılarak bu cezadan kurtulmaya çalışılır. Ceza almadan bağlantıları reddetme bazı durumlarda sıra kaybetmelere de sebep olur.

160. Backlink Dağıtıcı

Backlink dağıtıcılar Google’ın anlamaması için takip edilemeyen web siteleri kullanılarak bir bağlantı ağı oluşturmaktır. Google bu tarz durumlarda gelen bağlantıların değerlerini yok sayar.

161. Yeniden Değerlendirme İsteği

Google cezalarından kurtulmak için aldığınız cezanın sebebine göre sitenizde veya backlinkleriniz de gerekli düzenlemeleri yapıp Google’dan yeniden değerlendirme isteğinde bulunursunuz. Yeniden değerlendirme isteği sonucu olumlu olursa ve yaptığınız düzenlemeler kabul edilirse siteniz yeniden yükselir.

162. Tıklama Oranı

Tıklama oranı organik arama sonuçlarındaki gösterim sayısına karşılık kaç kez tıklandığınız dikkate alınarak hesaplanır. Bu oran ne kadar yüksekse Google’da yükselmenize o kadar etki eder.

163. Yeniden Ziyaret

Web sitenizi gelen ziyaretçilerinizin yeniden gelme oranı ne kadar yüksekse Google’da yükselmenize o kadar etkiler.

164. Direkt Arama

Kullanıcıların site adresinizi kullanarak sizi araması direkt aranma sayısı marka değerinizi arttırması dışında Google’da yükselmenize faydalı bir faktördür.

165. Web Sitesi Engelleme

Google kullanıcıların web sitelerini engellemesine izin verir. Bir kullanıcının web sitesini engellemesini kötü puan olarak algılar ve engelleme sayısı arttıkça sıra kaybetme kaçınılmaz olur.

166. Sık Kullanılanlara (Yer İşaretçileri) Eklenme

Kullanıcıların yer işaretlerine eklediği siteler Google tarafından dikkate alınır ve bu siteler sıralama sonuçlarında yükselebilirler.

167. Yorumlar

Site içindeki ürün veya içerikler altına yapılan yorum sayıları Google tarafından sinyal olarak algılanır ve çok fazla yorum Google sıralamalarında yükselmek için faydalıdır. Tabii ki spam yorumlar olmamak kaydıyla.

168. Pogo Sticking

Pogo Sticking genelde Bounce Rate ile karıştırılan bir terimdir. Bir kullanıcı arama sonucu da tıklayıp siteye geldikten hemen sonra siteden ayrılması sonucu oluşan durumdur. Siteye girişi ve çıkışı 5sn içinde olursa bu Pogo Sticking olarak kabul edilir. Eğer 5sn’den fazla kalır ama sitenizde başka sayfayı geçmez ise bu Bounce Rate’tir. Pogo Sticking sıralama kaybettiren tehlikeli bir SEO faktörüdür.

169. Sitede Geçirilen Süre

Google, Chrome veya Analytics gibi kaynaklardan yararlanarak kullanıcıların hangi sitede ne kadar zaman geçirdiğini takip eder. Kullanıcılar bir sitede ne kadar süre harcarsa bu o site için olumlu fayda sağlar. Sitede geçirilen sürenin uzunluğu sıralamalarda yükselmeye sebep olur.

170. Hemen Çıkma Oranı

SEO uzmanlarının ikiye bölündüğü SEO faktörlerinden biri hemen çıkma oranıdır. Bu oranın düşüklüğünün yükselmek için bir etken olacağını düşünenlere karşı, hemen çıkma oranı çok yüksek sitelerin ilk sıralarda yer aldığını söyleyip bunu bir SEO faktörü olarak kabul etmeyenler de bulunur. Bu konuda ben de kararsızlar arasındayım.

171. Sosyal Ağlarda Paylaşma

Kullanıcıları sitenizi sosyal ağlarında ne kadar paylaşırsa Google’da yükselmek için olumlu sinyaller yaratacaktır.

172. Sayfa içinde Aşağı Doğru Kaydırma

Kesin olmayan ama yine de mantıklı SEO faktörlerinden biridir. Kullanıcı girdiği sayfa içinde aşağı doğru kaydırma yapması bu içeriği incelediği ve okuduğu anlamına gelir mantığı ile yola çıkılan bu faktörün doğrulu kesin değildir. Not: Arama motorları kullanıcıların mouse hareketlerini incelemektedir. Ekran ısı haritalarını vs. bu şekilde hazırlıyorlar.)

173.  Anahtar Kelime + Marka Araması

Bir kullanıcı web sitesi adı ve anahtar kelime şeklinde bir arama yapıyorsa bu web sitesinin o anahtar kelimedeki otoritesini arttıracağından sadece anahtar kelime aramalarında da yükselecektir. Örneğin “seolog.com.tr SEO faktörleri” veya “SEO faktörleri seolog.com.tr” benim tek başına SEO faktörleri kelimesinde de yükseleceğim anlamına gelir.

174. Çıkış Oranı

Arama motorları kullanıcıların SERP sonuçları içinden bir siteye gidip, geri düğmesine basarak veya aynı sorgu için yeniden arama yapmamasını olumlu bir sinyal olarak algılar. Eğer siteye gidip geri düğmesine basarak yeniden arama sonuçlarına dönüyorsa bu olumsuz olarak algılanır.

175. Yönlendirme Trafik

Eğer web sitenize arama motorları dışında bir kaynaktan ziyaretçi girişi oluyorsa örneğin mail üzerinden bu Google için olumlu bir SEO faktörüdür. Bu sebepledir en azından mail imzanıza web sitenizin adresini yazın uyarıları yapılmaktadır.

Google SEO faktörleri konusu oldukça uzun bir içerik oldu. Google güncellendikçe ve yapay zekası öğrenmeye devam ettikçe bu SEO faktörleri de değişmeye devam edecektir. emin olun bir kaç yıl içinde bu listedeki SEO faktörleri tarih olup kaybolacak yerine başka algoritmalar gelecektir.

devamı geliyor…

Print Friendly, PDF & Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.