(0212) 212 5736 / (0542) 345 1980

SEO Çeşitleri

SEO çeşitleri makalemiz içinde, yerel (Local) SEO, genel SEO, uluslararası SEO, sektörel SEO, bireysel SEO, kurumsal SEO, teknik SEO, siyah şapka SEO, gri şapka SEO, anti SEO, beyaz Şapka SEO (White Hat SEO), negatif SEO gibi SEO çeşitleri hakkında gerekli bilgileri bulabilirsiniz.
SEO Çeşitleri
SEO Çeşitleri

SEO Çeşitleri Nelerdir?

SEO web sitelerinin organik arama sonuçlarında üst sıralarda çıkabilmesi için yapılan çalışmaların tümüdür. Aslında bazı ortak SEO çalışmaları dışında sitesinin hedef kitlesi, sektörü, hedef bölgesi ve site içeriğine bağlı olarak farklı çalışmalar yapılması gerekmektedir.

Arama motorlarının, kullanılan cihazların, kullanıcı davranışlarının sürekli gelişmesi sonucu dijital pazarlamanın ve sonrasında SEO çalışmalarının da çeşitlenmesine sebep oldu. Klasik SEO çalışmaları ve anahtar kelime halen işin temelini oluştursa da verimliliğin artması için planlamanın hedef bölge, hedef kitle ve sektöre göre yapılması zorunluluk haline gelmiştir. Bu zorunluluk ise doğal olarak farklı SEO çeşitlerinin oluşmasına sebep olmuştur.

Kullanıcı Tercihlerinin Değişimi

Ayrıca mobil cihazlar ve arama motorlarının akıllanması ile kullanıcı tercihlerinin zaman içinde değişikliğe uğraması aşağıdaki sonuçları ortaya çıkardı.

  • Mobil arama oranları yükseldi.
  • Asistan uygulamalarının (Siri, Google Asistan vb. gibi) kullanım oranlarının yükseldi.
  • Sesli arama oranları çok hızlı yükseldi ki aslında bu biraz da kuşak farkından kaynaklanıyor. Çocuklar ve Youtube bu konuda öncü
  • Video içerik aramasının her geçen gün artarak devam ediyor olması.
  • Arama motorlarının sunduğu harita hizmetlerinin kullanım oranlarının anlık trafik yoğunluğu gibi artılarından dolayı sürekli yükselmesi.
  • Kullanıcı davranışları değişmesi. (Dipnot: Aslında yeniden pazarlama çalışmaları gibi pazarlama teknikleri ile kullanıcıları değiştiren ve yönlendiren yine sistemin kendisi fakat kullanıcılar bunun farkına varmıyor.)

İşte böyle bir internet döneminde klasik SEO çalışmalarından verim almak eskiye göre çok daha zor. Bu sebeple SEO çalışmaları sadece trafik için değil, hedefe yönelik olmak zorundadır.

Farklı SEO Çeşitleri temelinde klasik SEO yatmaktadır. Klasik çalışmalar yapılıp devamın da planlanan stratejiye uygun çalışmalara geçilmesi gereklidir.

SEO Çeşitleri ve Kullanılan Teknikler

Yukarıdaki açıklamaların sonucunda SEO çeşitleri;

  • Yerel (Local) SEO
  • Genel SEO
  • Uluslararası (International) SEO
  • Mobil SEO

olarak çeşitlendirilebilir. Ayrıca SEO çalışmaları aşağıdaki 3 teknik kullanılarak yapılmaktadır.

  • Beyaz Şapka SEO (White Hat SEO)
  • Siyah Şapka SEO (Black Hat SEO)
  • Gri Şapka SEO (Grey Hat SEO)

Konuyu örneklerle anlatmak daha kolay olacak sanırım. Şöyle ki;

Yerel (Local) SEO

İstanbul Bahçelievler ilçesinde yerel bir anahtarcının web sitesi için yapılacak SEO çalışmasında asıl hedef Bahçelievler ve belki çevre ilçeler olmalıdır. Daha fazla bölgeye erişmek için yapılacak SEO çalışmasına gerek yoktur. Çünkü bırakın başka ili, komşu ilçelerden bile gelen müşteri olmayacaktır. Başka ilçede oturan bir kullanıcı bu anahtarcının yakınlarında olursa belki ona erişip hizmet alacaktır.

Sadece belli bir şehir veya ilçe için yapılan işlemleri kapsayan SEO çalışmalarına yerel SEO denir.

Hatırlamadığım bir Google makalesinde bir işletme hizmet ve ürünlerini 8km çap içinde veriyorsa bu işletme yerel işletme olarak kabul ediliyor şeklinde okumuştum.

Genel SEO

Yukardaki anahtarcı farklı modellerde anahtar takımları satıyor ve sitesinden bu ürünlerinin tanıtımı hatta online satışını yapıyorsa bu durumda yapılması gereken SEO çalışması ülke çapında olmalıdır.

Tüm Türkiye’den ziyaretçileri çekebilmek için yapılan çalışmalara genel SEO çalışmaları olarak adlandırılabilir. Genel SEO, yerel SEO çalışmalarını da içinde barındırır.

Uluslararası SEO

Ve diyelim ki bu anahtarcının anahtar ürettiği bir fabrikası var. Ürettiği ürünlerini dünyaya tanıtıp farklı ülke pazarlarına girip ihracat yapmayı planlıyorsa? İşte bu durumda hedef ülkeler dikkate alınarak o ülkelere göre çalışma yapılmalıdır. Çalışılacak ülkeler için genel kültürde dahil iyi bir ön hazırlık yapılmalıdır.

Örneğin Bahçe Şemsiyesi’nin İngilizce karşılığı Garden Umbrella’dır. Fakat bazı ülkeler Bahçe Şemsiyesi’ne “Patio Umbrella”, bazıları “Outdoor Umbrella”, başka bir grup ülke ise  “Garden Umbrella” demektedir. Diğer yandan bazı ülkelerde kırmızı renk yasaktır, bazı ülkelerde belli rakamlar uğursuz olarak anılmaktadır. Bu sebeple çalışma yapılacak ülke için ön çalışma gereklidir.

Tüm dünyayı, belli bir bölgeyi (Örn. Ortadoğu, Avrupa gibi) veya birden fazla ülkeyi kapsayan SEO çalışmalarına uluslararası SEO denir. Uluslararası SEO çalışmaları yerel ve genel SEO çalışmalarını da kapsamaktadır.

SEOLOG olarak dünyanın önde gelen SEO firmalarından biri olan SEMALT’ın Türkiye Franchise Ortağıyız. Uluslararası SEO çalışmalarımızda çalışma yapılacak bölgeye bağlı olarak partnerimiz ile ortak planlama ve stratejiler gerçekleştirerek ilerlemekteyiz. Uluslararası SEO çalışmalarından firmamızdan çekinmeden fiyat alabilirsiniz.

SEO Modelleri

İşte bu yukarıdaki örnekten yola çıkarsak aslında gerçek hayatta da 3 farklı SEO çeşidi oluşmuştur.

  • Yerel SEO
  • SEO (Global SEO)
  • Uluslararası SEO (International SEO)

Yukarıdaki bu modellerin temelinde olması gereken bazı ortak çalışmalar vardır. Bunlar dışında kalan tüm çalışmalar ve içerikler hedef kitle, pazar yapısına göre değişmektedir. İlerleyen konularda SEO modellerine detaylı olarak bakacağız.

Sektörel SEO

Yukarıdaki hedef bölge dışında sektörlere göre yapılması gereken SEO çalışmaları da farklılık göstermektedir/göstermelidir. Bir blog sayfasına yapılanlar ile e-ticaret sitesine yapılması gereken çalışma aynı olamaz. Bu sebepledir ki bir çok SEO firması sitesinde hizmetlerimiz bölümünde E-Ticaret SEO Hizmeti veya Emlak Firması Seo Hizmeti gibi başlıklar açmıştır.

Yine aynı şekilde mobil SEO dediğimiz cihaza yönelik yapılan SEO çeşitleri bulunmaktadır. Ayrıca SEO çeşitleri olarak aşağıdakilerde bulunmaktadır.

Bireysel SEO

Bireysel olarak yürütülen SEO çalışmaları genel olarak profesyoneller tarafından yapılmaz. Bu nedenle SEO konusunda sorun yaşadığınız zaman destek alamayabilirsiniz. Karşılıklı, bire bir güvene dayalı olarak yürütülen bu çalışmalara fatura kesilmez.

Kurumsal SEO

Türkiye’de bireysel SEO çalışmaları yavaş yavaş yerini kurumsal firmalara bırakmıştır. Kurumsal firmalar günün her saati müşterilerine gerekli desteği vererek aradıkları kaliteli SEO uygulamalarından yararlanmalarına yardımcı olur. Türkiye’de kurumsal çalışma sürdüren bir çok firma bulunuyor. SEOLOG Dijital Pazarlama ve SEO Ajansı olarak uluslararası partneri olan Türkiye’nin sayılı kurumsal SEO firmalarından bir tanesiyiz.

Teknik SEO

Web sitesinin teknik özelliklerini inceleyerek gerekli optimizasyonları gerçekleştiren çalışmalara teknik SEO denir. Web sitelerin altyapısında birçok teknik özellik aktif durumdadır. Örneğin sitenin sayfa yükleme hızı bunlar içinde en önemlilerinden biridir. Ayrıca görsellerin boyutu ve yükleme süresi site hızını doğrudan etkiler.

Teknik bakımdan zayıf web siteler Google’ın gözünde iyi bir kullanıcı deneyimi sunmaz. Bu da sitenin SERP’lerde dezavantajlı hale gelmesine yol açar. Dolayısıyla arama motoru optimizasyon çalışmalarında on-page tarafında sadece içerik optimizasyonu yeterli değildir. Sitenin teknik altyapısını da gözden geçirmede yarar vardır. Bu bakımdan teknik SEO, site içi SEO çalışmalarıyla yakından ilgilidir.

Siyah SEO – Gri SEO – Anti SEO

Tavsiye edilmeyen hem etik hem de arama motoru kuralların dışında kalan SEO çeşitleri de bulunur. Bunlar siyah (Black Hat) SEO, gri SEO ve Anti SEO’dur. En ağır Google cezalarının verildiği etik olmayan Siyah Şapka SEO asla tavsiye etmediğim ve işini hakkıyla yapan SEO uzmanlarının bulaşmadığı bir yoldur.

Arama motorlarının yapılan işlem konusunda tam anlamıyla bir açıklama getirmediği, etik olup olmadığı konusunda SEO uzmanları arasında tartışmaların yaşandığı SEO çeşitlerine ise Gri Şapka SEO (Grey Hat SEO) denilmektedir.

Yukarıdaki bu 2 SEO tekniği kendi web sitesini hızlı bir şekilde Google’da 1. sıraya çıkarmak isteyen kişilerin uyguladığı tekniklerdir. Bunun dışında rakip sitelerin başarısını  düşürebilmek için uygulanan yani rakip sitenin SEO başarısını azaltmak, arama motorlarında sıra kaybetmesini sağlamak için yapılan Anti SEO veya diğer adıyla negatif SEO işlemleri vardır.

Negatif SEO, birinin sitenizin sıralamasına zarar vermek için yaptığı kötü niyetli işlemlere verilen isimdir. Negatif SEO, anti SEO veya anti SEO saldırısı olarakta adlandırılmaktadır. 
Beyaz Şapka SEO

White Hat Seo (Beyaz Şapka SEO) Nedir? Teknikleri Nelerdir?

Beyaz Şapka SEO (White Hat SEO)

Arama motoru optimizasyonu (SEO) terminolojisinde, beyaz şapka SEO, arama motorlarına karşı kullanıcılara odaklanan, arama motoru kural ve politikalarını tamamen takip eden optimizasyon stratejileri, tekniklere ve taktiklerine verilen isimdir.

White Hat SEO, web sitelerinde uzun vadeli bir yatırım yapmak isteyenler tarafından kullanılmaktadır. Ayrıca Etik SEO olarak da adlandırılır.

Google, Bing, Yandex gibi büyük arama motorlarının kendi bot ve yazılımlarının anladığı kurallar vardır. Bu kuralları Seocu.ORG içinde bulabileceğiniz gibi, arama motorlarının yardım sayfalarında da bulabilirsiniz.

Beyaz Şapka SEO Teknikleri

Arama motorları, arama motorları için optimize edilmiş, organik sıralamaya odaklanan bir web sitesinin, White Hat SEO uygulamaları kullanılarak optimize edildiği düşünmektedir. White Hat SEO tekniklerinin bazıları çok bilinen anahtar kelime seçimi ve anahtar kelime analizi, backlink, link popülerliğini geliştirmek için link oluşturma ve ziyaretçiler için içerik oluşturma gibi iç SEO teknikleridir.

Bu SEO tekniklerinin nasıl uygulandığını sitemdeki diğer makalelerde bulabilirsiniz. Örneğin Site içi SEO nasıl yapılır? Bu teknikler kısaca aşağıdaki başlıkları kapsamaktadır.

  • Anahtar Kelimeler

SEO yaparken anahtar kelimelerin seçimi ve bunları site içinde doğru bir şekilde kullanabilmek gereklidir. İçeriğinizi oluşturan anahtar kelimelerin hedef kitlenize ulaşabilmesi için onların aramalarda kullanabileceği kelimelerden seçilmedir. Diğer yandan seçilen anahtar kelimelerin aranma hacimleri de önemli bir unsurdur. SEO stratejileri genelde iyi seçilmiş anahtar kelimelere göre şekillenir.

  • Meta Etiketler

Arama motoru botlarına yardımcı olmak dışında desc ve title meta etiketleri ziyaretçi çekebilmeniz içinde gerekli olan kodlardır. Bunlar dışında kullanılan meta etiketlerin neredeyse tamamı ziyaretçilerin görmediği html kodları içindedir ve bu etiketler arama motoru botlarına çok yardımcı olur.

  • Başlıklar <Title>
  • URL Yapısı
  • Kırık Link Kontrolü
  • Görsellerin Optimizasyonu
  • İçeriklerin Analizi
  • Web Sitesi Kod Yapısı
  • Web Sitesinin Hızı
  • Site Haritası ve Görsel Haritası
  • Robots.txt
  • Web Sitesinin Görünürlüğü (Cihaz Uyumluluğu)
  • Farklı Sitelerden Link Alışverişi
  • Blog Sayfalarından Link Alma
  • Sosyal Medya Çalışmaları
  • Farklı İş Birliği Çalışmaları
  • EN ÖNEMLİSİ; Değerli İçerikler Oluşturularak Web Sitesine Link Alma
  • Kaliteli ve Ücretsiz Backlink Alma Çalışmaları

Yukarıdaki teknik dışında beyaz şapkanın tam tersi Siyah Şapka SEO Teknikleri ve bu iki teknik arasında kalan Gri Şapka SEO Teknikleri de bulunmaktadır. İyi bir SEO uzmanının bu teknikleri bilmesi faydalı olacaktır.

Arama motoru optimizasyonu (SEO) terminolojisinde, beyaz şapka SEO, arama motorlarına karşı kullanıcılara odaklanan, arama motoru kural ve politikalarını tamamen takip eden optimizasyon stratejileri, tekniklere ve taktiklerine verilen isimdir.

Negatif SEO (Anti SEO)

Negatif SEO Nedir? Nasıl Yapılır? Nasıl Korunulur?

Negatif SEO

Google Penguen Güncellemesi’nden sonra Siyah Şapka SEO tekniklerini kullanan sitelerin çoğuna sert cezalar verdi. Fakat farkında olmadan Google Penguen Güncellemesi “Negatif SEO Saldırısı” denilen bir açığı da ortaya çıkarttı. Kötü niyetli rakipleriniz siyah şapka SEO tekniklerini sizin adınıza kullanırsa? En basiti spam backlink paketleri alıp 1 günde sizin adınıza binlerce çöp backlink alsa? İşte sizin haberiniz bile olmadan yapılan bu saldırılara Negatif SEO Saldırısı denilmektedir. Biraz daha detaya girmek gerekirse…

Negatif SEO Nedir ?

Genel olarak Negatif SEO, birinin sitenizin sıralamasına zarar vermek için yaptığı kötü niyetli işlemlere verilen isimdir. Negatif SEO, anti SEO veya anti SEO saldırısı olarakta adlandırılmaktadır. Burada asıl amaç negatif SEO saldırısı yapılan sitenin SEO gücünün düşürülmesi, Google tarafından ceza almasını sağlamaktır. Bunu sağlamanın en kolay yolu tabiki Black Hat SEO teknikleridir. Negatif SEO tekniklerinin en başında gelen kötü linkler sizin kontrolünüz dışında gerçekleştiğinden bu durumu fark etmek ve bununla baş etmek oldukça zordur. Ayrıca Negatif SEO tekniklerinde sitenin görüntüsü etkilenmediği asıl değişimin Google sıralamaları ve bot ziyaretlerin artmasında gözlemlenir.

Negatif SEO konusu Siyah Şapka SEO (Black Hat SEO) ile karıştırılmaktadır. Bu normaldir çünkü iki türlüde uygulanan işlemler neredeyse aynıdır. Aralarındaki fark siyah şapka SEO teknikleri site sahipleri veya SEO çalışmasını yapan kişiler tarafından çalışma yapılan site için bilinçli olarak uygulanır. Negatif SEO’da ise aynı işlemler rakip siteler için yapılır ve yapılan site sahibinin bundan genelde haberi bile olmaz.

Negatif SEO Saldırısı Neden Yapılır?

Bu durumlarla karşılaşan kişiler genelde rakiplerinden şüphelense bile aslında negatif SEO bilgisayar korsanlarının sebepsiz ve rastgele saldırıları bile olabilmektedir. Negatif SEO saldırıları genel anlamda bir web sitesini sabote etmek veya sadece eğlence amacı ile yapılabilmektedir. Öyle ki bu konuda yapacağınız ufak bir araştırmada bile bu işi yapabilecek bir çok kişi bulabilirsiniz. İster inanın ister inanmayın kasıtsız bir Negatif SEO saldırısı yapacak çalışan ve hatta kiralanmış SEO ajansları bile bulmak mümkündür.

Bu konuda kötü düşünmek istemesek bile çalıştığı SEO firması ile sözleşmesini fes eden firmaların bir çoğu sözleşme feshinden sonra eski çalıştığı firmanın negatif SEO saldırılarına bile maruz kalabilmektedir.

Negatif SEO Ne Kadar Yaygın?

Negatif SEO / Anti-SEO

Negatif SEO / Anti-SEO

Öncelikle yukarıda anlattığım gibi negatif SEO denilen konunun oluşma sebebi tabiki Google Penguen güncellemesidir. Yani sorunu istemese de Google ortaya çıkarmıştır diyebiliriz. Buna karşın Google negatif SEO’ya karşı çalışmalar yaparak bunu zorlaştırmayada çalışmaktadır. Diğer yandan kolay gibi gözükse bile negatif SEO çalışması için önemli miktarda zaman, yetenek ve kaynak ihtiyacı gereklidir. Ayrıca negatif SEO yapılan sitenin yöneticisi bu konularda bilgi sahibi ise yapılan işlemlerin tümü kolay bir şekilde püskürtülecektir. Bu gibi sebeplerden dolayıdır ki aslında negatif SEO çok fazla yapılan bir şey değildir.

Yalnız yaygın olarak doğaçlama gelişen olaylar bir çok kişi tarafından negatif SEO olarak algılanabilmektedir. Örnek günde 3-5 kötü ve kalitesiz backlink alınması negatif SEO değildir. Aksine bir kaç gün içinde 100-200 ve üzeri kalitesiz backlink almak (eğer siz bir hata yapmadıysanız) işte o zaman konuyu ciddiye almalısınız.

Ayrıca yukarıda bahsettiğim gibi Google site sahiplerini bu tarz saldırılardan korumak için zaman içinde oluşan kalitesiz ve gereksiz gördüğü bağlantıları görmezden gelmektedir. Yani zaman içinde oluşan kalitesiz backlinkler yüzünden Google tarafından bir ceza almazsınız. Çünkü web siteleri büyüdükçe rastgele alınan backlinklerin oluşacağını Google sizden benden daha iyi biliyor. Bu Google’ın negatif SEO’yu zorlaştırma çalışmalarından biridir.

İyi bir seocu asla bu gibi etik olmayan davranışlar içine girmez. Konusunda gerçek uzman olan bir Seocu yaptığı çalışmalarda her zaman Beyaz Şapka SEO tekniklerini uygular.

Negatif SEO Teknikleri ?

Negatif SEO saldırıları, normal SEO çalışmaları gibi On-Page yani site içi SEO veya Off-Page SEO yani site dışı şeklinde gruplanmıştır. Ancak site dışı negatif SEO yapması kolay olduğundan dolayı en çok tercih edilen yoldur. Negatif site dışı SEO saldırıları sizin bilginiz dışında yapılan işlemlerdir. Bunlar;

  • Linkleme (Spam Backlink)
  • Telif Hakkı Şikayetleri
  • Kopya Siteler Oluşturma
  • Rahatsız Edici İçerikler
  • Hacklink ve Gizli Link
  • Siteye Virüs Bulaştırma
  • DDOS Saldırıları
  • Sahte Reklam Tıklamaları
  • Sahte Tıklamalar
  • Adsense Kapattırma
  • Sahte Sosyal Medya Linkleri
  • Hemen Çıkma Oranını Düşürme

Linkleme (Spam Backlink)

Google’ın en sevdiği ve hiç sevmediği konu backlinklerdir. Backlinkleri sevmesinin nedeni bir sitenin kalitesini anlamasına yardımcı olmasıdır. Sevmemesinin nedeni ise bunu bir açık olarak düşünen Seocu’ların kalitesiz ve organik olmayan yüzlerce hatta binlerce backlink ile web sitelerini yükseltmeye çalışmalarıdır.

Kalitesiz ve organik gelişmeyen backlinkler, sosyal imleme işlemleri, yüzlerce forumda tanıtım yazılarının yayınlanması Google Penguen Güncellemesi sonrasında faydadan çok zarar veren işlemler oldu. Çünkü amaç Google’ı kandırmaktan başka bir şey değil ve oyunun kurallarını belirleyen Google iken O’onu kandırmaya çalışmak nedir ki?

İyi bir SEO uzmanı bu konuyu çok iyi bilir ve oyunu kurallarına göre oynar. Çünkü bu işlemler kısa sürede faydalı oluyormuş gibi gözükse bile beklenmedik bir anda web sitesinin Google arama sonuçlarından tamamen kaldırılmasına kadar gidebilecek risklere sahiptir. Üstelik bu etik değildir. Peki SEO’ya zarar veren bu uygulamayı kendimiz için değil rakiplerimiz için kullanırsak?

Cevap çok basit kısa süre sonra bu site Google yapay zekası tarafından algılanır ve gerekli yaptırımlarla karşı karşıya gelir. Bu negatif SEO saldırısı rakibi geçmek için değil rakibi geriletmek için yapılan bir işlemdir. Negatif SEO saldırısı yapmak isteyen kişiler spam backlinler için kendi link sitelerini kurabileceği gibi hazır backlink paketleri satın alarak bunları yapabilir. Eğer rakip site sahibi istatistiklerini sürekli takip etmiyorsa olayın farkına bile varmaz.

Telif Hakkı Şikayetleri

Genel olarak karışık bir durum olsada Google’ın aslında kendini de korumak için dikkat ettiği bir durumdur. Bir kişi Google’a sitenizdeki bir görselin veya makalenin kendisine ait olduğunu şikayet eder ve bunu dikkate alan Google inceleme süresince sayfanızı neredeyse 10 gün serp sonuçlarından çıkarır. Tabi ki şikayette bulunan kişi inceleme sonunda haksız bulunacaktır ama düşünsenize büyük bir kampanyanızın ortasında başınıza bu geldi…

Kopya Siteler Oluşturma

Sizin sitenizin içerikleri kopyala yapıştır yapılarak bir çok benzer kopya site oluşturulur. Aynı içeriğe sahip birden fazla farklı web sitesi Google için bir manipülasyon girişimi olarak düşünülür ve siteniz serp sonuçlarında gerilemeye başlar. Bu zaman ve iyi bir planlama gerektiren bir çalışma olduğundan pek fazla kullanılmaz.

Rahatsız Edici Yanıltıcı İçerikler

Bu aslında en kolay işlemlerden biridir. En basit örneği Şikayet Var sitesine girilir sanki rakip siteden hizmet veya ürün almış gibi kötüleyici yorumlar yazmaktır. Buna benzer şekilde en çok kullanılan rahatsız edici yanıltıcı içerikler Google işletme yorumlarıdır. Bunun bir üst versiyonu ise aynı spam backlink taktiği gibi sizin için forum sitelerinde yapılan yanıltıcı yorumlar ve başlıkların açılmasıdır.

Bu durumla karşılaştığınızda yorumların yayınlandığı sitelerden bu içeriklerin kaldırılmasını isteyebilirsiniz. Forum site sahipleri genelde bu durumlarda sizleri kırmazlar ve yayınları kaldırırlar. Kaldırmayanlar için biraz daha ciddi işlemler yapmak gerekebilir. Örneğin bir avukat tarafından yazılmış uyarı metni gibi.

Hacklink ve Gizli Link

Yine sizden habersiz yapılan işlemlerden bir taneside hacklinktir. Bu arama motorları tarafından hiç sevilmeyen bir işlemdir ve size zarar vermek isteyen kişiler sizin adınıza yapacakları hacklink çalışmaları sonrasında sizi Google’a şikayet ederek ağır cezalar almanıza sebep olabilirler.

Diğer bir uygulamada sitenize ele geçirerek sitenize gizli linkler ekleyerek SEO çalışmalarınıza zarar verilmeye çalışılabilir.

Siteye Virüs Bulaştırma

Siteye Virüs Bulaştırma

Siteye Virüs Bulaştırma

Siteye virüs bulaştırma işlemleri farklı yollarla ile yapılabilen bir işlemdir. Özellikle web sitesinde kullanılan querystring isteklerinin adres satırından alınması, onaylanmadan yorumların siteye eklenmesi vs gibi güvenlik açıkları sayesinde bir çok web sitesine virüs veya trojen bulaştırılabilir.

Bir web sitesine virus veya trojen bulaşması durumunda Google veya Bing site yöneticisi (Search Console) sayfalarından site sahibine bildirir. Bildiriden sonra site sahibinin bu sorunu çözmesi için kısa bir süre tanınır. Bu süre içinde Google’daki yerinizde değişim olmaz ancak arama sonuç sayfalarında bu site kötü yazılım içerir şeklinde bir uyarı gösterir ve direkt girilmesini engeller. Eğer site sahibi olarak gerekli düzenlemeleri yapmazsanız siteniz arama sonuçlarından kaldırılır.

Not: WordPress siteleri için piyasada bulunan ücretli temaların warez sürümlerinin neredeyse tamamı virüs enjekte edilmiş veya kodlarında açık olan temalardır.

DDoS Saldırıları

DDos Saldırıları

DDos Saldırıları ile sitelere erişimi engelleme veya site hızını düşürme

DDoS saldırıları özet olarak web sitenizin kaldırabileceği ziyaretçi/trafik yükünden daha fazla istek olması durumudur. Örnek kullandığınız hosting’e bağlı olarak siteniz anlık 100 kişi kaldırabilecek kapasitedeyken sitenize 1000 kişi gelirse siteniz bu 1000 kişinin isteğini karşılayamayacak ve açılmayacaktır. Çok detaylı bir işlem olmasına karşın basitçe anlatmayı tercih ettim. Sitenizin açılmaması arama motoru botlarının da isteklerine cevap verememesi anlamına gelmektedir. Bir kaç kez kapınıza gelen bot kapının her seferinde kapalı olması durumunda bir daha gelmeyecek ve siteniz arama motoru sonuçlarından çıkarılacaktır.

Ayrıca bu DDos atakları ile siteniz kullanıma tamamen kapatılmak yerine yavaşlatılabilir. SEO için site hızının ne kadar önemli olduğunu bildiğimize göre sitedeki yavaşlamada SEO açısından zararlı bir etki yaratacaktır. (Bknz. Site Hızı Arttırma)

DDos saldırıları günümüzde büyük ölçekli olduğunda işe yarayan saldırılardır. Çünkü hackerlar zombi denilen daha önceden ele geçirdikleri binlerce bilgisayar ile bu işlemleri yaparlar. Ele geçirilen bilgisayar sahiplerinin bundan haberi bile olmaz.

Ayrıca DDos saldırıları veya DDoS atakları genelde büyük finans, sosyal medya, forum, bahis veya casino sektörlerindeki sitelere yapılır. Büyük çaplı saldırılar büyük organizasyonlar gerektirmektedir. Bu tarz bir saldırıya maruz kaldığınızı düşünürseniz hosting firmanız ile irtibata geçmenizde fayda vardır.

Sahte Reklam Tıklamaları

Günümüz reklam platformları sahte tıklamaları anlamakta oldukça başarılı olsa bile rakiplerinin reklam bütçesini biran önce bitirmek isteyen kişilerin en sık yaptığı işlemlerden biridir. 1 kişi benim reklamlarıma sürekli tıklasa ne olur diye düşünebilirsiniz. Fakat bu işlemin grup halinde yapıldığını düşünürsek 6-7 farklı bölgedeki kişinin günde 4-5 kez reklamınıza tıklaması demek özellikle orta ölçekli işletmeler için müşteri ve maddi kayıp anlamına gelecektir.

Sahte Tıklamalar

Yukarıdaki sahte reklam tıklama işlemindeki grubun reklamlardan dışında sizin değil sizin altınızdaki siteye sahte tıklamalar yapması şeklinde olan işlemdir. Bu durumunda altınızda yer alan sitelerin sizi geçmesi kaçınılmaz olacaktır. Bu işlem aranma hacmi çok yüksek kelimelerde büyük gruplar gerektireceğinden etkili olmaz ve kullanılmaz. Fakat başarılı olduğunuz günlük 50-100 aranma hacmi olan kelimelerde sitenizin sıra kaybetmesinde oldukça etkili olacaktır.

Adsense Kapattırma

Eğer negatif SEO yapılacak hedef site Google Adsense kullanıyorsa yayınlanan reklamlara sürekli tıklanarak geçersiz tıklamalar ile Adsense hesabının kapatılması sağlanmaya çalışılmaktadır.

Sahte Sosyal Medya Linkleri

Bu negatif SEO yönetiminde Facebook, Twitter gibi Google’ın dikkate aldığı sosyal medya sitelerinde sizin adınıza bir çok sahte hesap açılır. Bu hesaplardan sizinle alakalı olmayan Google site kuralları ve genel toplum kurallarına aykırı ve tıklandığında sizin sitenize giden genelde +18, crack, warez tarzı paylaşımlar yapılır. Google botları bu paylaşımları okuyup dikkate aldığından bu işlemleri sizin yaptığınız siyah şapka seo tekniği sanıp sitenize yaptırımlarda bulunabilecektir.

Hemen Çıkma Oranını Düşürme

Hemen çıkma oranı Google sıralama faktörleri içindedir ve bunu bilen kişiler rakip sitelerin hemen çıkma oranını düşürmek için bir grup çalışması yapabilirler. Aslında işleyiş oldukça kolaydır. Eskiden botlarla yapılan bu işlem günümüz de Google’ın botları kolay bir şekilde anlayabilmesinden dolayı gerçek kişiler ile gerçekleştirilmektedir. 6-7 farklı lokasyonda bulunan kişi Google’a girip hedef sitenin başarılı olduğu anahtar kelimede arama yapar ve siteye tıklar ardından browserin geri tuşuna basar ve farklı sitelere gider. Bu işlemin her gün 2-3 kez tekrarlanması bir süre sonra hedef sitenin sıralamadaki yerini kaybetmesine sebep olmaktadır. Bu işlem yine aranma hacmi çok yüksek kelimelerde pek faydalı olmayacak bir şeydir. Ancak aylık 1500-2000 aranma hacmine sahip kelimelerde işe yaramaktadır.

Negatif SEO’dan Korunma Yolları

Yukarıda bahsettiğimiz negatif SEO tekniklerinin bir çoğundan korunmak için değişik yollar mevcuttur. Bing ve Google gibi büyük arama motorları da bu konunun ciddiyetinin farkında oldukları için web master ve seocu arkadaşlara yardımcı olmak adına kendilerini geliştirip web master ve seocu arkadaşların yanında yer almaktadırlar.

Özellikle en çok yapılan teknik olan başlarının sizden habersiz kalitesiz sitelerden backlink alarak sitenizin değerini düşürmesinin önüne geçmek için Google Search Console’da bulunan “Disavow links” (https://search.google.com/search-console/disavow-links) aracını kullanabilirsiniz. Bu araç ile sitenize gelen kalitesiz backlinkleri ve bu kalitesiz linklerin sizinle alakasının olmadığını Google’a bildirebilirsiniz.

Eğer siteniz bir hacker saldırısına maruz kalmışsa Search Console’un Manuel İşlemler veya Güvenlik Sorunları bölümlerine giderek ve Google’ın sitenizin saldırıya uğradığını tespit ettiği URL’leri inceleyebilirsiniz. Bu adreslerde bir hata görmüyorsanız “Gizleme” tekniği kullanılmış olabilir. Sitenizde “Gizleme” olup olmadığını kontrol için “Saldırıya Uğramış Sitelere İlişkin Sorun Giderici” kullanın.

Negatif SEO’dan Nasıl Korunurum?

  • Sitenizin içeriklerini düzenli olarak takip etmelisiniz.
  • Sitenizi Google Search Console ve Bing Webmasters Tools’a ekleyip belli aralıklarla bu araçlardaki raporları inceleyiniz. Bir çok site sorununu bu araçlardan takip edebilirsiniz.
  • Her gün istatistikleri incelemeye vaktiniz olmuyorsa Analytics raporlarınızı günlük mail ile alın. Hemen çıkma oranları, açılış sayfaları gibi raporları bu mail raporlarına eklemeyi unutmayınız.
  • Sitenizin güvenlik kontrollerini düzenli olarak yapmalısınız.
  • Sitenizin hız testlerini düzenli olarak yapmalısınız. WordPress ve warez tema kullanıyorsanız ilk fırsatta orjinal ücretli bir temaya geçiş yapmalısınız.
  • Sitenize erişilememesi gibi durumlarda uyarı maili atan araçlardan sizin için uygun olanları kullanabilirsiniz.
  • Sitenizin içeriklerini siz hazırlamıyorsanız mutlaka kopya içerik araştırmaları yapmalısınız.
  • Sitenizden çıkan linkleri düzenli olarak kontrol ediniz.
  • Sosyal medya izleme araçları ile sosyal medyada web sitenizin takibi yapmaya çalışın.
  • Siteniz içindeki yönetici girişlerinde kullandığınız şifrelerin güçlü ve tahmin edilmesi zor olan kombinasyonlardan oluşturmaya dikkat etmelisiniz.

 

Print Friendly, PDF & Email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.