Otomatik Açılan Pencereler Önemi
İnternetin reklam, tanıtım yöntemlerini baştan aşağıya değiştirdiği bir gerçek. İnsanlara istediğini sunma yönünde olumlu birçok neticeye ulaşılsa da “istemediğini gösterme” konusunda da oldukça mahir. Bunların başında da kullanıcının isteği dışında Otomatik Açılan Pencereler yani pop-up uygulamalar geliyor. Geçmiş yıllarda, site sahipleri tarafından sanki yeni bir dünya keşfi gibi kullanılıyordu. Özellikle film ya da oyun sitelerine girdiğinizde karşınıza sayısız pop-up pencere çıkıyor. İstediğiniz sayfaya ulaşmak için bilgisayarınızın kilitlenmesini bile göze almanız gerekiyordu. Elbette kullanıcı deneyimleri geliştikçe, bu uygulamalar da daha az uygulanmaya başlandı. Yeni dönem internet kullanıcılarının uzak olduğu bu terim, hala farklı yöntemlerde kullanılmaya devam ediyor.
Otomatik Açılan Pencereler Nedir?
İnternetin yasasının kuralının olmadığı günlerin en popüler tanıtım yöntemlerinden birini Otomatik Açılan Pencereler oluşturuyordu. Yöntemde; siz bir sayfayı açtığınızda asıl sayfa ile birlikte daha küçük, tek bir konuya, görsele ya da videoya odaklanan bir sayfa daha açılıyor. Bu sayfa genelde reklam ve tanıtımları barındıran içeriklerden oluşuyor. Siz asıl sayfaya geçmeden önce bu küçük tarayıcı parçasını görmeniz, kapatmanız ya da tıklamanız gerekiyor. Böylelikle reklam ya da tanıtım amacına ulaşıyor. Bu uygulama, kullanıcıların isteği dışında olduğundan ve deneyimi kötü hale getirdiğinden artık tercih edilmiyor. Tercih edilmemesinin başlıca sebeplerinden biri de tarayıcıların bu pencereleri otomatik olarak gizlemesinden kaynaklanıyor.
Fakat Otomatik Açılan Pencereler bir tarayıcı parçacığından farklı hallere dönüştü. Özellikle haber ya da video sitelerinde halen kullanılıyor. Örneğin bir haber okumak için gazeteyi açtığınızda karşınıza aynı sayfanın içinde başka bir katman daha çıkıyor. Genellikle reklam içeren bu katman, belli bir süre sonra kayboluyor ya da geçmek için tıklama alanını bulmanız gerekiyor. Bu durum şimdilerde hayli azalsa da hala internet reklamcılığının en bariz örneklerinden biri.
Otomatik Açılan Pencereler Kullanılmalı Mı?
Bir ürün ya da hizmeti kullanıcı ve müşterilerinize bir an önce göstermek istiyor olabilirsiniz. Fakat internetin “kullanıcı deneyimine odaklı” evrimi bunun yolunun Otomatik Açılan Pencereler olmadığını gösterdi. Çünkü geçmişten gelen deneyimler, bu tür pencerelerin kullanıcılara kötü deneyimler yaşattığını ortaya koydu. Dolayısıyla bu uygulamaya yer veren siteler de kullanıcıya kötü kullanım sunma riski nedeniyle çok iyi bakılmıyor. Elbette her konuda bir opsiyon olduğu gibi bu konuda da var. Özellikle resmi kurum ya da üniversite sayfalarının duyuru amacıyla kullanıcıların dikkatini çektiği uygulamalar kullanılıyor. Bu tür kurumlar da duyuru ve uyarı nedeniyle bu uygulamayı tercih ediyor. Tabii ki, tarayıcının önleyici uygulamaları açıksa bu pencere yine de açılmıyor. İşletme sitelerinde ise uygulama tavsiye edilmiyor.
Otomatik Açılan Pencereler Zararlı Mı?
Bugüne gelindiğinde kullanıcı deneyimini olumsuz etkileyen pop-up uygulamalar hala mevcut. Özellikle yasadışı film ve oyun paylaşım sitelerinde bu uygulamaları görmek mümkün. Bu tür siteleri kullanıyorsanız tarayıcıların yeteneklerini çok geliştirmesi nedeniyle pencereleri görmeyebilirsiniz. Fakat kullanımı halen devam ediyor. Eğer siteniz varsa ve Otomatik Açılan Pencereler uygulamasını denemek istiyorsanız iki kez düşünmelisiniz. Bunu ne amaçla yaptığınız çok önemlidir. Kullanıcıların dikkatini çekecek çok önemli bir duyuru ya da anket çalışmaları için yapılması bazı kullanıcıları rahatsız etmeyebiliyor. Fakat tanıtım amaçlı kullanım kötü sonuçlar doğurabiliyor. Ama unutmayın ki, tarayıcıların önleyicileri açıksa bu pencerenin çoğu insan tarafından görülmeme riski var.
Otomatik Açılan Pencereler ve SEO
İyi bir SEO uzmanı, “kullanıcı deneyiminin” en önemli kural olduğunu biliyor. Dolayısıyla kullanıcılara kötü deneyim yaşatması muhtemel tüm uygulamalardan uzak duruyor. Geçmişi sabıkalarla dolu Otomatik Açılan Pencereler de bu bağlamda değerlendirilmelidir. Arama motorlarının, içeriği ne olursa olsun pop-up pencerelere sıcak bakmadığı bilinmelidir. Çünkü bu uygulamalar kullanıcılara istemediği sayfaları da getiriyor. Bu nedenle de tercih nedenleri azalıyor.
Bu uygulamadan ziyade, web dili teknolojisinin geldiği noktayı kullanarak daha dikkat çekici uygulamalar oluşturabilirsiniz. Çok önemli gördüğünüz ve kullanıcılarınızın mutlaka dikkatine sunmak istediğiniz içerikleriniz için farklı yollar bulmalısınız. Frame kullanımının bile etkilerinin tartışıldığı bu günlerde Otomatik Açılan Pencereler uzak durulması gereken uygulamalardır. Dolayısıyla kullanan siteler de arama motoru optimizasyonuna çok dikkat etmelidir. Aynı zamanda kullanıcı deneyimleri takip edilmeli ve olumsuzluk görüldüğünde uygulamaya son verilmelidir.