SEOLOG-29-EKIM-LOGO

2020 Google Güncellemeleri

2020 Google Güncellemeleri

Arama motoru pazarının lider oyuncusu Google, algoritma güncellemeleri ile kullanıcılarına sunduğu hizmet kalitesini arttırmaya 2020 yılında da devam etti. 2020 Google Güncellemeleri'nde sıralama sistemindeki değişimlerin yanı sıra kullanıcı arayüzlerindeki değişimler de fazlasıyla dikkat çekti.

2020 Google Algoritma Güncellemeleri

Arama motoru pazarının lider oyuncusu Google, algoritma güncellemeleri ile kullanıcılarına sunduğu hizmet kalitesini arttırmaya 2020 yılında da devam etti. Nitekim Google, 2020 yılında irili ufaklı yaklaşık 4500 güncelleme gerçekleştirdi. Bu güncellemelerin aslında her biri, daha iyi eşleştirmeler için Google’a çeşitli kazanımlar sağladı. 2020 Google Güncellemeleri‘nde sıralama sistemindeki değişimlerin yanı sıra kullanıcı arayüzlerindeki değişimler de fazlasıyla dikkat çekti.

Bu güncellemeleri yaparken Google, 600 binden fazla test gerçekleştirdi ve en iyi eşleştirmeleri yapmak için daha önce geliştirdiği farklı yöntemleri de sınadı. Bu sınamaların her biri günde yaklaşık 1650 teste karşılık geliyordu. Bu testler sayesinde çekirdek algoritmanın eşleştirme yeteneği daha da gelişti. Bu gelişimde en önemli rol ise şüphesiz ki çekirdek algoritmanın artan makine öğrenme becerisine aitti.

ilginizi Çekebilir: Google Yapay Zeka

Google’ın faaliyete başladığı 1998 yılından itibaren en temel hedefi, bilgiyi organize etme, evrensel olarak erişilebilir ve kullanışlı hale getirmekti. Aradan geçen 20 yılı aşkın sürede Google, bu temel hedef doğrultusunda çok çalıştı. Birbirinden önemli sayısız yeniliği devreye soktu. Bu bağlamda 2020 yılında gerçekleştirdiği algoritma güncellemeleri de aslında Google tarihi içinde çekirdek algoritmanın gelişim sürecinin doğal bir parçasıydı.

Fakat bununla birlikte Google, Covid-19 pandemisinin yarattığı dönüşümleri derinlemesine analiz etti. En iyi eşleştirmeleri yapmak için çekirdek algoritmada yapay zeka bileşenlerini daha fazla öne çıkardı. Sıralama kriterlerinde ise kullanıcıların arama amaçlarını diğer kriterlerden daha önemli hale getirdi. Böylelikle her gün milyarlarca insanın hayatına dokundu. En doğru ve ihtiyaçlarına en iyi karşılık veren arama sorgusu sonuçlarına daha hızlı ulaşmalarını kolaylaştırdı.

2020’de Gerçekleşen 4 Çekirdek Güncellemesi

Google algoritma güncellemeleri içinde 2020 yılında gerçekleşen 4 çekirdek güncellemesi son derece önemlidir. Bu güncellemeler 13 Ocak, 23 Ocak, 5 Mayıs ve 3 Aralık tarihlerinde gerçekleşti. SEO alanında çalışan bizler, bu güncellemelerle çekirdek algoritmada ve sıralama kriterlerinde meydana gelen değişimleri çok iyi bilmek durumundayız. Bu sayede bir taraftan Google’ın arama motoru algoritmasının gelişim sürecine daha derinlikli bakabiliriz. Bir taraftan da yapacağımız SEO çalışmalarını doğru ve güçlü zeminlere oturtabiliriz.

13 Ocak 2020 Çekirdek Güncellemesi

Öncelikle şunu ifade edelim ki Google, 2020 yılından itibaren gerçekleştirdiği güncellemelerde özel bir isim kullanmadı. Panda, Penguen, Pigeon, Fred gibi algoritma güncellemesi isimlerini 2020’nin başında terk etti. Bundan sonraki güncellemelerini gün, ay ve yıl isimleriyle ifade etmeye başladı.

2020 yılında Google, ilk algoritma güncellemesine 13 Ocak’ta başladı. Bu güncelleme hem çekirdek güncellemesiydi, hem de Covid-19 pandemisinin başlamasından itibaren yaptığı ilk güncellemeydi. Pandemiyle başlayan yeni süreç pek çok alanda önemli değişimler yarattı. Bu değişimler arama motoru algoritmaları üzerinde de önemli sonuçları beraberinde getirdi. Çünkü o güne kadar Covid virüsü, aramalarda merkezi bir öneme sahip değildi. Her gün arama sorgusu yapılan milyarlarca konudan sadece biriydi. Oysa pandemi ilerledikçe en çok aranan kelimeler listesinin ilk sırasına yerleşti. Peki Google’ın arama motoru algoritmaları bu değişime ne kadar hazırlıklıydı?

Covid-19 pandemisiyle birlikte kullanıcıların arama davranışlarında önemli değişimler meydana geldi. Tek bir konu hakkında dünya genelinde milyonlarca kullanıcı aynı anda farklı şeyler arıyordu. Böyle bir durumun daha önce gerçekten de başka bir örneği yoktu. Google algoritmalarının gelişim sürecinde de böyle bir durum hiç öngörülmemişti. Bu nedenle bu sorunla ilgili herhangi bir çözüm yolu henüz yoktu.

Arama motoruna “Covid-19” yazan bir kullanıcı acaba gerçekte neye ulaşmak ister? Aynı anda milyonlarca kullanıcının yaptığı bu aramada SERP’lerde sıralamayı aynı kritere göre yapmak doğru olur mu? Böyle yaparsa arama motoru algoritmaları en iyi eşleştirmeleri nasıl gerçekleştirir? Algoritmalar en iyi eşleştirmelere hızlıca ulaşamazsa bu durum Google’ın hizmet kalitesine zarar vermez mi? Bu sorular, son derece önemli sorulardır. Google algoritma güncellemeleri içinde 13 Ocak güncellemesinin daha iyi anlaşılmasına katkı sağlamaktadır.

13 Ocak 2020 Çekirdek Güncellemesinin Esas Amacı

Aslına bakarsanız tüm makine öğrenmesi modelleri, ortaya çıkan yeni durumlara uygun çözüm geliştirme becerisine sahiptir. Çünkü bu modeller farklı ihtiyaçlara cevap verecek yazılımlara sahiptir. Yapay zekanın özü aslında yeni durumlara ve süreçlere uygun çözümler geliştirmektir. Fakat bununla birlikte tüm makine öğrenmesi modelleri, belli bir noktadan sonra yetersiz kalır. Bu nedenle aslında tüm modellerin kırılgan bir doğası vardır. Hatta bazı durumlarda bu modeller son derece kötü performanslar gösterebilirler. Bu durum sadece Google’ın 2015 yılından beri kullandığı makine öğrenmesi modeli için geçerli değildir. Yapay zekanın doğasından kaynaklanan bir durumdur. Çünkü hiçbir yapay zeka çözümü hiçbir zaman tam ve eksiksiz sonuçlar vermez. Bunların daima geliştirilmeye muhtaç birtakım yönleri vardır.

13 Ocak güncellemesinde Google için esas amaç, tek bir konu hakkında yapılacak milyarlarca aramada eşleştirmeleri en iyi şekilde yapmaktı. Bunu, kullanıcının arama amacını gözetecek şekilde sıralama yapmasını sağlayan yapay zeka optimizasyon algoritmalarını devreye sokarak gerçekleştirdi. Bu algoritmalar Google Bert algoritmasının daha başarılı eşleştirmeler yapmasına olanak sağladı. Böylelikle kullanıcıların arama amaçlarını belirleme ve en iyi eşleştirmeleri yapmada Google, yeni bir dönemin başlamasını sağladı.

13 Ocak güncellemesiyle birlikte SERP’lerdeki sıralama kriterlerinde kullanıcının arama amacı diğer kriterlerin önüne geçti. Bu süreçte Google, yapay zeka bileşenlerini daha fazla ön plana çıkarttı.

13 Ocak Çekirdek Güncellemesi Arama Motoru Algoritmalarında Nasıl Bir Değişim Meydana Getirdi?

2015 yılından beri Google, yapay zeka algoritmaları üzerinde birçok çalışmayı eş zamanlı olarak sürdürüyordu. 2020 yılına gelindiğinde arama motoru algoritması, çok daha fazla dili otomatik olarak çevirmeyi öğrenmişti. Bu da farklı dillerde gerçekleşen aramaların birbirleriyle ilişkilendirilerek analiz edilmesinde Google’ın elindeki olanakları güçlendirmişti.

13 Ocak güncellemesiyle Google, Covid-19 hakkında bilgi sahibi olmak isteyenlere ilgili aramalarda en alakalı sonuçları çıkarmak için yeni geliştirdiği yapay zeka tahmin algoritmalarını devreye soktu. Ayrıca uzaktan hizmet sunan işletmelere erişimi kolaylaştırdı. Bu bağlamda en çok ihtiyaç duyulan ürünler için online hizmetlere erişimi kolaylaştırdı. Tüm bunları en temelde, Bert algoritmasına kazandırdığı yapay zeka algoritma çeşitleri ile gerçekleştirdi. Bu bakımdan 13 Ocak güncellemesi, yapay zeka optimizasyon algoritmaları ile Google’ın bu yeni dönemde hizmet kalitesini arttırmasını sağladı.

Bununla birlikte bu güncelleme, özü itibariyle çekirdek güncellemesi olsa da aslında Mayıs ayında yapacağı daha kapsamlı çekirdek güncellemesi için hazırlık niteliğindeydi. Bu nedenle SERP’lerde yüzde 10 gibi sınırlı bir etki yarattı. Üstelik bu güncelleme hakkında Google tarafından her zamanki gibi fazla açıklama yapılmadı. Bu da Bert algoritmasının hangi yeni özelliklerle güçlendirildiğinin yeterince anlaşılmasını engelledi. Google’ın 5 Mayıs’ta gerçekleştirdiği çekirdek güncellemesi ise SERP’lerde önemli dalgalanmalar meydana getirdi. Bu nedenle Google SEO güncellemeleri konusunda büyük bir heyecan yarattı. Aynı zamanda da birçok incelemeye konu oldu.

13 Ocak Çekirdek Güncellemesi Arama Motoru Algoritmalarında Nasıl Bir Değişim Meydana Getirdi?

13 Ocak Çekirdek Güncellemesi Arama Motoru Algoritmalarında Nasıl Bir Değişim Meydana Getirdi?

23 Ocak 2020 Çekirdek Güncellemesi

23 Ocak 2020 Google çekirdek güncellemesi Google algoritma güncellemesi Featured Snippet Deduping, yani öne çıkan snippet tekilleştirme güncellemesi olarak bilinmektedir. Bu güncellemeyle birlikte Google, arama sonuçlarında ilk sırada çıkan sitelere yönelik önemli bir güncelleme gerçekleştirdi. Böylelikle sıfırıncı sıra olarak bilinen zero position konumundaki web sitelerin yerini düzenledi. Bu sitelerin ilgili aramada SERP’te sıralamaya girmesini önledi. Google SEO güncellemeleri içinde bu güncelleme, arama sonuçlarında ilk sırada yer alan siteler için yaptığı bir güncellemeydi. Google yeni algoritması, SERP’lerde çıkan sonuçların düzenlenmesi konusunda önemli bir yenilikti.

Mart 2020 Google Güncellemesi

Google algoritma güncellemeleri içinde 2020 Mart Güncellemesi çekirdek güncellemesi olmasa da önemli bir güncellemeydi. 2020 Mart güncellemesi özellikle internetten satış yapan siteleri daha fazla etkiledi. Nitekim Mart 2020 güncellemesinin esas odak noktası ürün incelemeleriydi. Bu güncellemede Google, kullandığı yapay zeka algoritmaları ile ürün incelemelerini sıralamada kalite standartlarını yükseltti. Birkaç hafta süren bu güncellemenin özellikle üçüncü sürümü daha önemliydi. Çünkü bu sürümü, ürün incelemelerini sıralamak için arama motoru algoritmalarına yeni kazanımlar sağladı. Böylelikle Google, yüksek kaliteli ürün incelemelerine daha kolay erişti ve bunları SERP’lerde üst sıralara çıkarmaya başladı.

Mart 2020 güncellemesi, Google algoritma güncellemesi 2020 başlığı altında özellikle online alışveriş alanında ciddi bir heyecan yarattı. Nitekim dünya genelinde Covid-19’un artmasına paralel olarak e-ticarete olan ilgide artıyordu ve Google için ürün incelemeleri önem kazanıyordu. Bildiğiniz gibi online alışverişin perakende satıştan en önemli farkı, kullanıcıların ürünleri ellerine alıp incelemeden sipariş vermeleriydi. Ürüne dokunmadan, ürünü incelemeden sipariş veren kullanıcılar, ürünler hakkında oluşturulan içerikleri dikkatle inceliyordu. Pandemiyle birlikte online alışverişe ilginin artması, doğal olarak ürün incelemelerine de ilginin artmasına yol açtı. Bu bağlamda Google, SEO güncellemeleri kapsamında Mart 2020’de kalitesiz ve reklam amaçlı ürün incelemelerini SERP’lerde üst sıralardan alt sıralara indirdi.

Mart 2020 Güncellemesi SEO Çalışmalarını Nasıl Etkiledi?

SEO çalışmalarına etkisine bakacak olduğumuzda Mart 2020 güncellemesinin özellikle on-page SEO’da önemli sonuçlar doğurduğunu söyleyebiliriz. Nitekim bu güncellemeyle birlikte ürün incelemelerinde şekilsel özellikler önemini yitirdi. Bunun yerine içeriklerin anlatım özellikleri daha önemli hale geldi. Başka bir deyişle, ürün incelemesinde yeterince görsel olması artık tek başına SERP’lerde avantaj sağlamayacaktı. İçerikte başlıkların hiyerarşik bir yapıda olması da artık tek başına belirleyici olmaktan çıktı. Odak anahtar kelime yoğunluğu gibi kriterler de artık SERP’lerde öne çıkmak için yeterli değildi. Mart 2020 güncellemesiyle Google, ürün incelemelerinin içeriklerini anlamsal arama özelliklerinden hareketle incelemeye başladı. Kullandığı yapay zeka sınıflandırma algoritmaları, içerikleri anlam bakımından değerlendirerek sıraladı.

Bu çerçevede Mart 2020 güncellemesi, otoriter aramalara bakışı tümüyle değiştirdi. Bu aramalara karşı daha kaliteli içeriklerin SERP’lerde başarı kazanmasının önünü açtı. Ürünler hakkında toplu birtakım görüş ve değerlendirmeler anlamını yitirdi. Ürün incelemelerinde kişisel deneyimlerin paylaşılması önem kazandı. Çünkü kişisel deneyimlere Google’ın yapay zeka algoritmaları çok daha duyarlıydı. Mart 2020 güncellemesi birçok online alışveriş sitesine trafik kaybettirdi. Ayrıca reklam amaçlı içerikler de trafik kaybına uğradı. Ürün incelemesi adına ürün bilgilerini kopyala-yapıştır şeklinde kullanan web sayfalar SERP’lerde ciddi konum kaybına uğradı. Ve bu gelişmeler elbette ciro anlamında da birçok e-ticaret şirketini etkiledi.

Bu güncellemenin devamı 2021 Nisan ayında gerçekleştirilen “2021 Ürün İnceleme Algoritma Güncellemesi” oldu.

Google 2020 Mayıs Çekirdek Güncellemesi

Google 2020 Mayıs Güncellemesi, Ocak ayındaki güncellemeden sonra 2020’nin 2. Google güncellemesi (Google May Core Update) Mayıs ayı başında devreye alındı. Bu güncelleme kategori gözetmeksizin neredeyse tüm siteleri etkilemiş gibi gözüküyor. Aşağıdaki görselde SERP sonuçlarındaki oynamaları görebiliyorsunuz. Yaklaşık 2 hafta kadar sürmesini beklediğimiz bu dalgalanma sonucunda diğer Google güncellemeleri gibi taşlar yerine oturacaktır.

30 Günlük Google SERP Grafiği

Google 2020 Güncellemesi SERP Dağılımı

4 Mayıs saat 15:50 civarında Google, Twitter üzerinden yeni Google Mayıs Güncellemesinin kullanıma sunulduğunu açıklayan bir tweet attı. Google, Twitter’da “yılda birkaç kez yaptığımız gibi geniş bir temel algoritma güncellemesi yayınlıyoruz” dedi . “Buna (Google May Core Update) Mayıs 2020 Temel Güncelleme denir,” diyerek ekledi. Böylelikle bu güncellemenin adının ne olacağını konusunu da bir nevi kökten çözmüş oldu. Google açıklamasında güncellemenin ne kadar süreceğini de açıkladı. “Tamamen kullanıma sunulması yaklaşık 1-2 hafta sürecektir” dedi. Google arama algoritmaları ile ilgili son güncellemesi bu senenin başında Ocak ayında yapmıştı.

İşte bunu açıklayan tweetler:

Google’ın duyurusu dışında bu güncellemenin gerçekleştirdiğini gösteren bir çok sinyale ulaşabildim. Diğer yandan Ocak’tan beri bir kaç kez onaylanmamış güncelleme olduğuda gelen haberler arasında.

Google Ocak Güncellemesi ile Google Mayıs Güncellemesi Karşılaştırması

Google Ocak Güncellemesi ile Google Mayıs Güncellemesi Karşılaştırması
Google Ocak Güncellemesi ile Google Mayıs Güncellemesi Karşılaştırması

SEMrush’a Göre Google Mayıs 2020 Güncellemesinde Etkilenen Kategoriler

  1. Seyahat
  2. Emlak
  3. Sağlık
  4. Evcil Hayvanlar
SEMrush’a Göre Etkilenen Kategoriler

5 Mayıs 2020 Çekirdek Güncellemesi

2020 Google Güncelemeleri başlığı altında en önemli gelişme aslında Mayıs ayında gerçekleşen çekirdek güncellemesiydi. 5 Mayıs 2020 Çekirdek Güncellemesi birkaç hafta içinde tüm dillerde tamamladı ve yine birçok web sitenin trafiğini doğrudan etkiledi. Öyle ki sayfa dışı faktörler ve iç bağlantı dinamikleri sitelerin SERP’lerdeki yerlerini korumaları için yeterli olmadı. Bununla birlikte 5 Mayıs 2020 güncellemesi farklı sektörleri farklı şekilde etkiledi.

Bu etkiler en çok sağlık, haber, seyahat, emlak, spor, evcil hayvan ve oyun sektöründe ortaya çıktı. Almanya’da SERP’lerde en fazla konum kaybeden siteler sağlık siteleri oldu. Aslında dünya genelinde de en çok sağlık siteleri trafik kaybetti. İngiltere’de ayrıca müzik siteleri ciddi kayıplar yaşadı. Ancak haber kanalları ve spor siteleri ciddi ölçüde trafik kazandı. Mayıs 2020 güncellemesinden en çok etkilenen kategoriler şu şekildeydi. Beslenme ve tarifler, fitness, haberler, rehabilitasyon, bilim ve tıp haberleri, müzik ve eğlence, doğal ilaçlar, tarih.

2020 yılında gerçekleştirdiği çekirdek güncellemelerinde Google’ın çok temel bir amacı vardı. Esas olarak pandemiyle birlikte oluşan yeni ihtiyaçlara en uygun çözümleri hayata geçirmek istiyordu. Nitekim Covid-19 pandemisi, kullanıcıların sorgu yaptıklarında aslında ne görmek istediklerini analiz eden arama motoru algoritmalarının bazı bölümlerini olumsuz etkilemişti. Üstelik bilimsel geçerliliği bulunmayan pek çok içeriğin SERP’lerde üst sıralarda çıkması mümkündü. Bu bağlamda Mayıs 2020 güncellemesi SERP’lerde adeta paradigma değişimi yarattı.

Kullanıcıların arama amaçlarını ve web sayfaların ne hakkında olduğunu anlamada yeni bir perspektif getirdi. Bu sayfaları en uygun aramalarla ilişkilendirmek için Google, EAT kriterlerine öncelik kazandırdı. Sıralamalarda bu kriterleri önceleyen algoritmaları devreye soktu. Diğer çekirdek güncellemelerinde olduğu gibi bu güncellemede de aslında herhangi bir sektörü hedef almadı. Fakat başta sağlık sektörü olmak üzere birçok sektör bu güncellemenin etkilerini daha fazla hissetti.

Kullanıcının Arama Amacı

Google SEO güncellemeleri bağlamında sıralama kriterleriyle ilgili öncelikler bugüne kadar birçok kez değişmişti. Mayıs 2020 güncellemesiyle birlikte Google, SERP’leri etkileyen sıralama kriterleri arasında kullanıcının arama amacını öne çıkardı. Fakat bu nokta, Mayıs 2020 çekirdek güncellemesini diğer tüm güncellemelerden daha önemli hale getirdi. Çünkü bu değişim, önceki güncellemelere oranla büyük bir yenilikti. Bundan böyle sıralama algoritmaları yepyeni bir sıralama kriterini esas almaya başladı. Odak anahtar kelime ve sayfa dışı faktörler daha az önemli hale geldi. Kullanıcının arama amacı tüm bunların önüne geçti.

Ocak ayında gerçekleştirdiği iki çekirdek güncellemesiyle Google, devreye soktuğu yapay zeka algoritmalarıyla bu değişimin temellerini atmıştı. Mayıs 2020’de SERP’lerde sıralama kriterleri içinde kullanıcının arama amacını öne çıkarması da aslında bu gelişimin son aşamasıydı. Yapay zeka sınıflandırma algoritmaları bundan böyle kullanıcının arama amacına göre SERP’lerdeki sıralamaları şekillendirdi. Ve bu durum, sorgu sayfalarındaki dalgalanmaları kaçınılmaz hale getirdi.

Bir örnekle açıklamak gerekirse şunları söyleyebiliriz. Örneğin bel kayması şikayetiniz varsa, arama çubuğuna “bel kayması” yazdınız diyelim. Bu durumda Google’ın yapay zeka tahmin algoritmaları devreye girer ve gerçekte neye ulaşmak istediğinizi anlamak için birçok ipucunu değerlendirmeye başlar. Algoritmalar bel kayması tedavi yöntemlerini öğrenmek istediğiniz sonucuna ulaşırsa buna göre bir sıralama yapar. Tedavi yöntemlerini içeren sağlık sayfalarını üst sıralarda çıkarır. Bel kaymasına iyi gelen destek ürünlerini aradığınızı düşünürse bu içerikteki sayfaları üstte çıkarır. SERP’lerdeki bu değişimde odak anahtar kelime ve sayfa dışı faktörler veya iç bağlantı dinamikleri artık çok daha az etkili.

Bu nedenle bel kayması ile ilgili yaptığınız bir aramada farklı zamanlarda farklı sıralamalarla karşılaşabilirsiniz. Çünkü yapay zeka tahmin algoritmaları her defasında farklı bir ipucunu dikkate alıyor ve bu durum sitelerin SERP’lerde istikrarlı bir konum kazanma imkanını ortadan kaldırıyor.

5 Mayıs 2020 Çekirdek Güncellemesi
5 Mayıs 2020 Çekirdek Güncellemesi

Mayıs 2020 Çekirdek Güncellemesi SEO Çalışmalarını Nasıl Etkiledi?

Bu konuda en merak edilen sorulardan biri, “Mayıs 2020 çekirdek güncellemesi bazı web sayfalarını ödüllendirmek için mi yapıldı?” sorusudur. Bu soruya olumlu cevap veremeyiz. Çünkü Mayıs 2020 güncellemesi Google’ın daha önce yaptığı SEO güncellemelerinden önemli bir farka sahipti. Bu güncellemenin esas amacı, bazı web sayfalara ceza filtresi uygulamak değildi veya bazı siteleri SERP’lerde üst sıralara taşımak gibi bir hedef yoktu. Güncellemenin esas amacı, pandemiyle birlikte ortaya çıkan yeni ihtiyaçlara uygun çözüm yollarını devreye sokmaktı. Bu nedenle bu güncellemeyle Google, sıralama kriterlerinde kullanıcıların arama amaçlarını öne çıkaran yeni bir tutum benimsedi.

Yani belirli kriterleri taşıyan sayfaları ödüllendirmek gibi bir tutum izlemedi. Bunun yerine kullanıcının arama amacına en uygun ve en kaliteli içeriklere erişmesini kolaylaştırdı. Fakat kullanıcının arama amacına en uygun içeriklerin sıralanmasında kalite faktörü hâlâ önemini koruyor. Ayrıca Google, sonraki algoritma güncellemeleriyle önemli yenilikler getirdi. Siteye ait önemli metrik değerlerini de sıralama kriterleri arasında öne çıkardı.

Mayıs 2020 güncellemesiyle birlikte SERP’lerde en büyük avantaj kazanan web sayfalar, kullanıcının arama amacına en uygun sayfalardır. Bu bakımdan, hedef kitleye en uygun içerikler artık hiç olmadığı kadar önem kazandı. Bunun bir sonucu olarak genel aramalara uygun içeriklerin üst sıralara çıkması zorlaştı. Hedef kitlesi açık olmayan içerikler SERP’lerde konum kaybetti. Bir sorguda üstte çıkan bir sayfa, artık sadece daha kaliteli olduğu için bu sırada çıkmıyordu. Kullanıcının arama amacına en uygun içeriğe sahip olduğu için bu konumdaydı.

Aynı özelliğe sahip web sayfalar arasındaki sıralamalarda ise diğer kriterler devredeydi. Mayıs 2020 güncellemesiyle birlikte daha az rekabetin olduğu aramalarda kaliteli içerikler büyük avantaj elde etti. Fakat haber siteleri gibi bazı siteler SERP’lerde avantajlı konumunu korudu.

Bir örnek verirsek, sağlıkla ilgili herhangi bir içerik kullanıcının arama amacına en uygun içerikse sıralamada üstte çıkar. Ancak bu içerik bir haber sitesinde yer alıyorsa ve siteniz sağlıkla ilgisi olmayan bir siteyse avantaj haber sitesine geçer.

Mayıs 2020 Çekirdek Güncellemesinde Yapay Zeka Algoritmaları

2020 yılında Covid-19 pandemisi tüm hızıyla devam ederken Google’ın çekirdek algoritma güncellemelerini durdurup durdurmayacağı merak konusuydu ve Google bu güncellemeleri durdurmadı. Hatta Mayıs 2022 güncellemesiyle arama motoru algoritma güncellemeleri içinde tarihsel bir dönüm noktasını geride bıraktı. Üstelik bu güncelleme, sonuçları itibariyle sadece pandemi dönemini etkilemedi. SEO yönetiminde de büyük değişimlere yol açtı. Nitekim bu güncelleme, kullanıcının arama amacını öne çıkararak SERP’lerde ciddi bir dalgalanma yarattı ve üstelik web sayfaların SERP’lerde istikrarlı bir konuma sahip olmalarını imkansız hale getirdi.

Çünkü Google’ın kullandığı yapay zeka algoritmaları, sorgu sayfalarında aynı anda binlerce farklı veriyi analiz ediyordu. Bunun sonucunda SERP’lerde farklı sıralamalar yapıyordu. Aramalar tekil bağlamları içinde değil, önceki aramalarla analiz edilerek SERP’ler şekilleniyordu. Bu yönüyle Mayıs 2020 çekirdek güncellemesi, yapay zeka bileşenleri sayesinde Google algoritma güncellemeleri içinde en hareketli sonuçları veren algoritma güncellemesiydi.

Başlangıçta bu durum, güncelleme sırasında bir şeylerin yanlış gittiği düşüncesinin doğmasına yol açtı. Oysa yolunda gitmeyen bir şey yoktu. Google algoritma güncellemeleri tarihçesinde Mayıs 2020 güncellemesi yeni bir sayfa açmıştı. Gerçekten de bu güncellemeyle birlikte devreye alınan yapay zeka bileşenlerinin etkileri çok önemliydi. Çünkü önceki algoritma güncellemeleriyle kıyaslandığında bu etkiler çok büyüktü. En iyi eşleştirmeleri yapmak için arama motoru algoritmalarında yapay zeka bileşenleri artık daha etkin konumdaydı. Nitekim yapay zeka algoritmaları içinde tahmin algoritmaları, sınıflandırma algoritmaları, görüntü işleme algoritmaları gibi farklı bileşenler vardı. Bu sayede arama motoru algoritmaları SERP’lerde sıralama yaparken öncekilerle karşılaştırılamayacak kadar fazla veriyi dikkate alıyordu. Bu durum haliyle SEO yönetimi konusunda pek çok soru işaretinin doğmasına yol açtı. Mayıs 2020 güncellemesinin SEO çalışmalarına etkisiyle ilgili çeşitli görüş ve değerlendirmeler uzun süre tartışma konusu oldu.

2020 Google Güncellemeleri ve SEO Yönetiminin Zorlu Sınavı

Mayıs 2020 güncellemesiyle Google, SEO iş pazarı için de yeni bir dönemin temellerini attı.
Mayıs 2020 güncellemesiyle Google, SEO pazarı için de yeni bir dönemin temellerini attı.

Covid-19 pandemisi devam ederken Google, arama motoru algoritmalarıyla ilgili birçok sorunla karşılaştı. Bunların başında şüphesiz ki Covid-19’la ilgili aramaların ciddi ölçüde artması geliyordu. En iyi eşleştirmeleri yapmak artık ciddi derecede zorlaşmıştı. Diğer taraftan birçok başlıkta arama miktarları ciddi ölçüde düşmüştü. Bunların başında turizm, seyahat, eğlence ve yüz yüze etkinlikler geliyordu. Tabi ki SEO piyasası için de bu değişimler önemliydi. Çünkü bu alanlarda hizmet veren SEO ajansları da zor bir durumdaydı.

Düşen arama miktarları nedeniyle aslında onların da imkanları sınırlıydı. İşgücü piyasasındaki değişimler SEO ajanslarını da doğrudan etkiledi. Bu nedenle Google, Mayıs 2020 güncellemesiyle birlikte SEO işgücü piyasası için de harekete geçti. Sektördeki kötü gidişatı durduracak bazı önlemleri devreye soktu. Bu amaçla kamuoyuna çeşitli açıklamalar yaptı. SEO yönetimi alanında yol gösterici bir tutum izledi.

Mayıs 2020 güncellemesinden sonra Google, daha önce yaptığı gibi SERP’lerde sıra kaybeden sitelere içeriklerini iyileştirme çağrısı yaptı. Ancak bu çağrının önemli bir farkı vardı. Artık web sayfalarının iyileştirilmesi konusunda herhangi bir hazır liste yoktu. SEO alanında deneyim sahibi olmayan web sitelerin bu süreci kendi başlarına sürdürmeleri de zordu. Kaldı ki SEO alanında uzman isimler bugün bile Google’ın kullandığı yapay zeka bileşenlerini tam olarak anlamış değildir. Mayıs 2020 güncellemesinden sonra pek çok web sitenin SEO stratejilerini değiştirmesi gerekti. Google algoritma güncellemelerini iyi takip eden kişi ve kurumlar bu süreçte daha başarılı sonuçlar elde etti. Bu güncellemelerin esas nedenlerini ve sonuçlarını doğru analiz etmek daha başarılı SEO stratejileri geliştirme imkanı yarattı.

Ekim 2020 Google Güncellemesi

2020 Google algoritma güncellemeleri içinde önemli güncellemelerden biri de Ekim ayında gerçekleşen güncellemeydi. Bu güncellemeyle birlikte Google, Bert algoritmasını genişletti ve daha işlevsel hale getirdi. 2019 yılında Bert algoritması devreye girdiğinde, arama sonuçlarının yalnızca yüzde 10’unu etkilemişti. Üstelik sadece İngilizce sayfalarda etkili olmuştu. Ekim ayında yaptığı güncellemeyle Google, Bert algoritmasının etkisini arttırdı. Öyle ki, yaklaşık 70 dilde SERP’leri etkiledi. Bu algoritmanın en önemli özelliği, bilginin nasıl kodlandığını anlayarak dili daha doğal şekilde işlemesiydi. Herhangi bir paragrafta anlatılan bir bilginin nasıl işlendiğini anlayan bu algoritma, önceki sürümüne göre çok daha güçlü yapay zeka algoritmalarına sahipti. Ekim 2020 güncellemesiyle Google, çekirdek algoritmanın makine öğrenmesi bileşenlerini güçlendirdi. Böylelikle Bert algoritması daha büyük ilerlemelerin zemini haline geldi.

Aralık 2020 Google Çekirdek Güncellemesi

2020’nin son çekirdek güncellemesine 3 Aralık’ta başlayan Google, çekirdek algoritmada Mayıs ayından sonraki en büyük güncellemesini gerçekleştirdi. Aralık 2020 Google çekirdek güncellemesi de diğer çekirdek güncellemeleri gibi tüm dillerde web siteleri etkiledi ve diğerleri gibi SEO çalışmaları için önemli sonuçlar doğurdu. Fakat diğer çekirdek güncellemelerinden farklı olarak bu güncellemenin etkileri kısa sürede ortaya çıktı. Nitekim normal şartlar altında çekirdek güncellemelerinin etkileri 2 haftalık bir sürecin ardından ortaya çıkar. Oysa 3 Aralık güncellemesi aynı gün içinde SERP’leri etkilemeye başladı. Bu tarihte birçok web sitenin organik trafiği yüzde 30 ile 60 oranında arttı veya azaldı. En çok trafik kaybeden siteler telekomünikasyon, otomotiv, internet ve endüstri alanında faaliyet gösteren sitelerdi. Dahası, Mayıs 2020 çekirdek güncellemesinden sonra organik trafiği artan sitelerde de çeşitli oranlarda düşüşler meydana geldi.

Bu değişimlerin nedenleri hakkında maalesef bugün bile yeterli bilgiye sahip değiliz. Çünkü bu konular günümüzde bile Google tarafından tam olarak açıklanmış değil. Bununla birlikte konu hakkında yapılan birçok değerlendirmede şöyle bir ihtimalin altı çiziliyor. Pandemi nedeniyle küçük işletmeler büyük zararlar görmüştü. Bu işletmelere destek olmak için Google, başta online alışveriş olmak üzere birçok sektörde büyük oyuncuların trafiğini düşürmüş olabilir. Nitekim Aralık 2020 çekirdek güncellemesinden sonra içlerinde Amazon ve AliExpress gibi büyük oyuncuların yer aldığı birçok online alışveriş sitesinin trafiğinde büyük kayıplar gerçekleşti. Özellikle Amazon’un yaşadığı kayıp gerçekten de büyüktü. Nitekim bu kayıp yüzde 400’ün üzerindeydi. Fakat bu kayıpların nedenlerini halen daha tam olarak bilemiyoruz.

Dolayısıyla Aralık 2020 güncellemesinin etkileri ve yarattığı kayıpların nedenleri bundan sonra da merak konusu olmayı sürdürecek gibi görünüyor.

2020 Aralık Güncellemesinin Kazananları

Aralık 2020 güncellemesinden sonra organik trafiği artan sitelerin çok önemli bir ortak özelliği vardı. Bu siteler, hız konusunda yüksek metrik değerlerine sahip sitelerdi. Dolayısıyla Google SEO güncellemeleri içinde site hızının yeniden önemli bir kriter haline geldiğini söyleyebiliriz. 2021 yılında web sitelerin masaüstü ve mobilde hızlarını arttırmalarını sağlayan iyileştirme çalışmaları SEO alanında giderek daha fazla önem kazandı. Site hızı konusunda gerekli iyileştirmeleri yapan web sayfaların organik trafikleri arttı.

Diğer Google Algoritma Güncellemeleri

Google Panda Güncellemesi

Google Penguen Güncellemesi

Google Hummingbird (Sinekkuşu) Güncellemesi

Google Pigeon (Güvercin) Güncellemesi

2020 Google Güncellemeleri

2021 Google Güncellemeleri

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Benzer Makaleler

İlginizi Çekebilir

SEO Fiyat Teklifi Al

Web sitenizin Google sıralamalarında yükselmeye başlamasını istiyorsanız hemen bizden “SEO Teklifi” alın. Başarılı sonuçlar elde etmek için SEOLOG’un uzmanlığına güvenin.

SEO_Teklifi_Popup_Form